Announcement

Collapse
No announcement yet.

Förslag till ljudsystem (nybörjare)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Förslag till ljudsystem (nybörjare)

    Hejsan, jag har varit lite velig fram och tillbaka om vad jag ska köpa mig för system, det jag är ute efter är basar och slutsteg för framsystem har jag redan dock kanske inte så bra men får duga nu
    Jag har en budget på kring 12-13k och jag kommer behöva allt för det finns inga färdiga dragna kablar eller så. kanske bra att veta att jag har KD-G351 har för mig det var nått speciellt med den? (rätt mig om jag har fel) att det inte går att koppla slutsteg? kanske nån adapter?

    Skulle gärna vilja få några förslag

    Mvh lars

  • #2
    Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

    Föresten hade tänkt bygga lådan själv iaf tänkt försök :P

    Comment


    • #3
      Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318452
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318347
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317886
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12101 i skuffen
      http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318397 2 st sådana
      blir 13070 kronor

      Comment


      • #4
        Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

        Ah fan det såg ju bra ut men jag behöver inte en huvudenhet (tror jag) tack för det förslaget

        Comment


        • #5
          Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

          Originally posted by larcha View Post
          Skulle gärna vilja få några förslag
          Skriv gärna vilken bil det gäller och vad du vill ha för slutresultat, dvs om anläggningen tex ska spela högt eller "lagom högt och bra ljudkvalitet". Då är det större chans att få praktiskt beprövade förslag som man vet fungerar i verkligheten.

          Comment


          • #6
            Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

            Har en Volvo 940. jag skulle gärna spela högt men också ett bra ljud

            Comment


            • #7
              Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

              Kör med dubbla 10" basar, då får du tillräckligt med drag samt ljudkvaliteten är bra!
              Dina dörrar i 940 väldigt återhållsamma i midbasen, detta gör att dubbla 12" basar får gå på tomgång eller tar total överhand!
              Välj steg som betecknas som välljudande, bryggat klass AB låter bättre än liknande Digitala monoblock.

              Många här på forumet tror att peak är lösning till bra ljud , Satsa på en sluten låda då dessa är mer musikaliska och funkar i de flesta bilar.

              Lägg även ett par tusen på dämpmaterial, detta påverkar slutresultatet mer än du tror!
              I vissa bilar är det mer nödvändigt än andra, jag dämpar ca 60-70% av alla mina monteringar och då får man ett bättre resultat än om produkten är snäppet dyrare!

              Jag säger inte vilka produkter du ska välja, jeg rekomenderar vilken typ som funkar i din bil!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                Originally posted by larcha View Post
                Har en Volvo 940. jag skulle gärna spela högt men också ett bra ljud
                Är det här ditt skolprojekt eller är det ett helt annat projekt?

                Det kan bli väldigt förvirrande om folk gör flera olika trådar som handlar om samma saker, därför frågar jag.

                Comment


                • #9
                  Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                  Originally posted by Nonne View Post
                  Kör med dubbla 10" basar, då får du tillräckligt med drag samt ljudkvaliteten är bra!
                  Dina dörrar i 940 väldigt återhållsamma i midbasen, detta gör att dubbla 12" basar får gå på tomgång eller tar total överhand!
                  Välj steg som betecknas som välljudande, bryggat klass AB låter bättre än liknande Digitala monoblock.

                  Många här på forumet tror att peak är lösning till bra ljud , Satsa på en sluten låda då dessa är mer musikaliska och funkar i de flesta bilar.

                  Lägg även ett par tusen på dämpmaterial, detta påverkar slutresultatet mer än du tror!
                  I vissa bilar är det mer nödvändigt än andra, jag dämpar ca 60-70% av alla mina monteringar och då får man ett bättre resultat än om produkten är snäppet dyrare!

                  Jag säger inte vilka produkter du ska välja, jeg rekomenderar vilken typ som funkar i din bil!
                  Aha då fick man en funderare Men jag hade tänkt bygga en egen låda och få utblåset ut genom skidluckan. är lite av ett basfreak :P Men om det kommer låta förjävligt så kommer jag nog sätta in ett par 69or

                  Comment


                  • #10
                    Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                    Originally posted by Optima View Post
                    Är det här ditt skolprojekt eller är det ett helt annat projekt?

                    Det kan bli väldigt förvirrande om folk gör flera olika trådar som handlar om samma saker, därför frågar jag.
                    Det kommer isf bli ett skolprojekt på 100 timmar så jag har ju ganska mycket tid men när man är så okunnig på sånt här så kommer det ta tid förmodar jag men ska då prova göra så mycket själv som möjligt för har lust att lära mig

                    Comment


                    • #11
                      Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                      Skippa allt vad som heter 6x9or är ett tips
                      Du har ju lite hjälp av mitt skolprojekt som jag skickade

                      Comment


                      • #12
                        Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                        haha jo jag har läst igenom det och stog faktiskt mycket intressant man fick lära sig ett å annat Tack som fan!
                        Får kanske bara sätt in nya högtalare där bak också

                        Comment


                        • #13
                          Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                          Originally posted by larcha View Post
                          Men om det kommer låta förjävligt så kommer jag nog sätta in ett par 69or
                          Snacka om att pajja ljudet
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Snacka om att pajja ljudet
                            Är det så förjävligt med 6x9or? Har då en kompis som har 6x9or tycker det låter riktigt bra men de är kanske för han har kopplat till steg?
                            Eller vad är det som är dåligt med 6x9or?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Förslag till ljudsystem (nybörjare)

                              Varför ska du ha en massa ljud bakifrån? Bättre att satsa på nåt rejält där fram som du driver på steg så får du ljudet från rätt håll. Vist kan man väl ha 6x9or eller nåt där bak för att fylla ut när det är folk i baksätet, men annars blir dom bara överflödiga.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment

                              Working...
                              X