Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel parametrar på AC10"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fel parametrar på AC10"

    Originally posted by Bilstereoshopen View Post
    Beräkningsprogrammen är inte en exakt vetenskap inte heller högtalares parametrar. Men vad kan rimligen ge så fel utslag i programmet?
    Elementens parametrar kan absolut variera, ingen tvekan om det. Däremot gör programmen (åtminstone de "seriösa") enligt min uppfattning ganska exakta och korrekta beräkningar NÄR elementens parametrar verkligen stämmer.

    Det man måste veta angående beräkningsprogram är att de i princip alltid utgår ifrån småsignaler, dvs liten inmatningseffekt som inte värmer upp talspolen och inte får stora konutslag. TermPro borde väl dock ha möjlighet att även ta talspoleuppvärmningen i beräkning, men det är jag inte helt säker på eftersom jag inte har använt just detta program.

    I övrigt är det som Nonne skriver här nedanför, väldigt många förhållanden och förutsättningar kan inte matas in i programmen för att få en riktigt verklighetstrogen uträkning.

    Ett beräkningsprogram utgår oftast ifrån helt resonansfria rum och att elementet kan återge frekvenser ända ner till 0 Hz med samma ljudstryrka, där har man alltså begränsat ett verklighetstroget resultat ganska ordentligt (speciellt i en bilkupe).

    Därför får man tolka programmens kurvor och diagram lite annorlunda och försöka tänka sig hur bilkupen påverkar återgivningen i basområdet, även vara beredd på att frekvensåtergivningen vid riktigt låga frekvenser inte blir så stark som kurvorna visar pga att elementen helt enkelt inte kan återge dem linjärt.

    Man kan då kanske fråga sig varför beräkningsprogram alls finns eftersom det är en massa saker som de inte kan ta hänsyn till. Min uppfattning är att resultaten ändå kan bli tillräckligt noggranna för att få till en låda, MEN det är en grundlåda som man ofta får labba vidare med tills man blir nöjd.

    Originally posted by Nonne View Post
    finns det rekomendationer som fungerar....varför räkna då då??
    Ja, det kan man förstås fråga sig. Kanske en del inte litar på att rekommendationen passar till just deras bil/musiksmak. Andra får nog svara på den frågan.

    Originally posted by Nonne View Post
    Jag personligen använder program max 3-5ggr per år, jag bygger och testar.
    De bästa resultaten får man av att använda sina öron, erfarenheten av hur en bas beter sig är också ett bra verktyg.
    Men du har ju också en mycket stor erfarenhet och kan utantill vilka volymer+avstämningar man kan börja testa utan att riskera någonting. En nybörjare kanske inte har en blekaste aning om vilken volym eller portlängd som är i närheten av att fungera, dessutom kanske han/hon inte vet hur det ska låta när det blir ett "bra" resultat.

    Originally posted by Nonne View Post
    Hur ska datorn veta hur omgivningen ser ut?
    Och då menar jag inte bara utanför lådan.
    Sen finns det 1000 andra aspekter till som man inte får knappa in!
    Absolut, jag håller med till 100%. Sånt är mycket viktigt att folk får reda på när de använder diverse beräkningsprogram, men tyvärr tror jag att väldigt få användare vet sånt utan man litar helt på att resultatet ska bli exakt som kurvorna visar.

    Det finns ingen anledning att göra "påhopp" eftersom du lägger fram hur det verkligen är. Man behöver reda ut detta med beräkningsprogram tycker jag, det råder en hel del missförstånd.
    Last edited by Optima; July 30, 2010, 09:15.

    Comment


    • #17
      Re: Fel parametrar på AC10"

      Originally posted by Nonne View Post
      Dessa program är lite som forum, skitlätt att knappa men ett korrekt resultat uteblir!
      Va, högmässa på en fredag?
      Men jag säger Amen till det endå, dagens sanning!
      Vis vobiscum sit!

      Comment


      • #18
        Re: Fel parametrar på AC10"

        Kanske dax att utrusta ljuddomarna på EM med en varsin laptop och ett lådberäkningsprogram så det kan kontrollera om det låter bra???
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #19
          Re: Fel parametrar på AC10"

          Originally posted by Nordenmark View Post
          Va, högmässa på en fredag?
          Men jag säger Amen till det endå, dagens sanning!
          Jamen jag tycker om dig med
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Fel parametrar på AC10"

            Originally posted by JALLE View Post
            Kanske dax att utrusta ljuddomarna på EM med en varsin laptop och ett lådberäkningsprogram så det kan kontrollera om det låter bra???
            *AAASGARVAR*
            Sedan kanske de skulle kolla att det är RÄTT kablar där med?
            *Påbörjat korståg )

            Nej förlåt........nog med off-topic.....jag kunde bara inte låta bli.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #21
              Re: Fel parametrar på AC10"

              Originally posted by JALLE View Post
              Kanske dax att utrusta ljuddomarna på EM med en varsin laptop och ett lådberäkningsprogram så det kan kontrollera om det låter bra???
              Kan man inte bara koppla upp bilstereon online och få den mätt mot emmanet.com? Så sparar vi både bensin och tråkiga bilstereoträffar...



              Vis vobiscum sit!

              Comment


              • #22
                Re: Fel parametrar på AC10"

                Originally posted by JALLE View Post
                Kanske dax att utrusta ljuddomarna på EM med en varsin laptop och ett lådberäkningsprogram så det kan kontrollera om det låter bra???
                Nu tycker jag att diskussionen har dragit iväg. Ingen här har kommit med påståendet att lådberäkningsprogram är en fullständig sanning. Men när den ger förslag på 2-3liter till en 10" bas så kan man ju fundera på varför. Men det verkar inte vara någon som kommer fram till något mer än att det bara är så men inte varför.

                För det första så säger parametrarna på basen mig att basen är gjord för sluten konstruktion i första hand. Själv hade jag satt de 3st 10" det är frågan om i en SAAB 93 i separata kammare om 35liter styck. Då har man chansen att justera volymen och återgå ifall man inte gillar ljudet i mindre volym.

                Någon gång kanske det skräller till och vi får svar på varför programmet reagerar som det gör. Men än har ingen svarat på frågan.

                Comment


                • #23
                  Re: Fel parametrar på AC10"

                  Kan ingen som har tillgång till en sån bas slänga ihop en sån låda som programmet föreslår och testa då? Kan ju inte kosta många kronor med materialet till en sån liten låda.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fel parametrar på AC10"

                    Originally posted by Bilstereoshopen View Post
                    Men när den ger förslag på 2-3liter till en 10" bas så kan man ju fundera på varför. Men det verkar inte vara någon som kommer fram till något mer än att det bara är så men inte varför.

                    Någon gång kanske det skräller till och vi får svar på varför programmet reagerar som det gör. Men än har ingen svarat på frågan.
                    Jag skulle gärna vilja att trådskaparen gav svar på någon av mina frågor, på så sätt går det säkert att få svar på varför TermPRO rekommenderade 2,65 liter. Jag har gett exempel på trolig orsak, men helt säker kan man inte vara förrän trådskaparen ger svar.

                    Jag är definitivt inte någon "expert" som håller på med såna här saker proffessionellt, det vill jag framhäva, men har däremot använt beräkningsprogram i ett antal års tid och kommit fram till att man kan få fram tillräckligt korrekta lådor som åtminstone fungerar utan att låta direkt illa och förstör elementen (under förutsättning att elementets parametrar stämmer någorlunda).

                    Det beräkningsprogram jag använder (BassBox Pro) köpte jag 1994, versionen var 5.0 och kördes i DOS med disketter. Sedan dess har jag uppdaterat programmet och har nu den senaste uppdateringen från HarrisTech (tillverkaren av programmet).

                    Under årens lopp har jag lärt mig att om man matar in uppgifterna rätt i ett vettigt beräkningsprogram så får man också ett vettigt svar, utifrån de förutsättningar som beräkningsprogrammen är designade för. Det gäller alltså som användare att veta under vilka förutsättningar som programmets uträkningar är tänkt att gälla.

                    Blir svaret helt åt skogen så beror det antagligen på felaktigt angivna parametrar, felaktigt inmatade parametrar eller felaktig förutsättning. Felaktig förutsättning kan vara att man aktivt väljer tex en sluten låda med ett visst Qtc som inte alls passar i den miljö som basen ska sitta i.

                    Mina svar i den här tråden är tänkt att försöka förklara trådskaparens frågeställning och även ge förklaring på hur lådberäkningsprogram är menade att fungera, jag vill också förtydliga att programmen inte ska ses som ett garanterat säkert sätt att få fram en perfekt låda.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fel parametrar på AC10"

                      Originally posted by Optima View Post
                      Jag har räknat litegrann på olika Qtc för AC10, dels hos "ajdesigner.com" på nätet och dels i en högtalarbok som jag har hemma ("the loudspeaker design cookbook", av Vance Dickason). Uträkningarna blir exakt likadana när jag jämför.

                      För att få 0,707 i Qtc så blir lådan på 7,3 liter. En låda på 2,65 liter har 1,1 i Qtc, vilket bla innebär att basen teoretiskt sett får maximal effekttålighet enligt en tabell i högtalarboken. Däremot spelar den inte alls någon djupbas och är inte för SQ-bruk.

                      Som jag ser saken så verkar det ändå som att uträkningen i TermPRO blev en låda för "crank".

                      Kan det vara möjligt att det råkade bli så trots att du valde "normal"?
                      Absolut kan det vara så Optima =) Jag tvivlar inte på dig. Vi kan prata mer i pm för nu tycker jag att någon moderator tar och låser denna tråden. Orkar inte med alla j*vla spydigheter som dröser ur folks munnar så fort man gör något. Ska inte yttra mig mer här, då de som sitter rätt högt upp i bilstereovärlden inte verkar tycka om att man provar ett jäkla program. Jag har ALDRIG påstått att programmet skulle ge den bästa lådan någonsin, men bara för att vi fick så udda resultat så valde jag att lägga upp bilden och fråga. Men att fråga verkar vara helt åt h*lvete fel här då man som nybörjare trycks rätt ner i skiten direkt.

                      Men men, är det så ni vill ha det så ska jag inte yttra mig mer

                      Tack och hej

                      Tack för mig.
                      Last edited by Andreas.F; July 30, 2010, 16:38.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fel parametrar på AC10"

                        Min mening med det hela var att program inte är det som avgör om en bas är bra eller inte.

                        Dessutom så tycker vi alla olika och eftersträvar olika karraktär på ljudet.
                        Har provat flera basar som "låter skit" på pappret men som i Volvon var helt grymma.

                        Den hjälp man får via detta forum är ganska unik.
                        Och jag tror Optima förklarade problemet bäst.

                        Nej!!! Nu får Elvis skicka hit en AC 10 så jag får testa den
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fel parametrar på AC10"

                          Originally posted by Bilstereoshopen View Post
                          Själv hade jag satt de 3st 10" det är frågan om i en SAAB 93 i separata kammare om 35liter styck.
                          Tur att smaken e som baken!!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fel parametrar på AC10"

                            Originally posted by JALLE View Post
                            Min mening med det hela var att program inte är det som avgör om en bas är bra eller inte.

                            Dessutom så tycker vi alla olika och eftersträvar olika karraktär på ljudet.
                            Har provat flera basar som "låter skit" på pappret men som i Volvon var helt grymma.

                            Den hjälp man får via detta forum är ganska unik.
                            Och jag tror Optima förklarade problemet bäst.

                            Nej!!! Nu får Elvis skicka hit en AC 10 så jag får testa den
                            Ett paket med kärlek kommer till dig för test

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fel parametrar på AC10"

                              Originally posted by JALLE View Post
                              Min mening med det hela var att program inte är det som avgör om en bas är bra eller inte.

                              Dessutom så tycker vi alla olika och eftersträvar olika karraktär på ljudet.
                              Har provat flera basar som "låter skit" på pappret men som i Volvon var helt grymma.

                              Den hjälp man får via detta forum är ganska unik.
                              Och jag tror Optima förklarade problemet bäst.

                              Nej!!! Nu får Elvis skicka hit en AC 10 så jag får testa den
                              Det är precis som du säger Jalle. Programmet avgör inte om det blir bra bas för lyssnaren eller ej. Finns ju en rad faktorer som inte går att stoppa in i programmet. Frågan i denna tråd var varför programmet beter sig så avvikande men svaret vi fick var att så fort det kommer en fråga ingen kan svara på då dyker det upp en massa andra konstiga förklaringar och bortförklaringar. Precis som när man ställer en fråga till en politiker så får man som sagt inget svar för de har inget svar. Bara bortförklaringar.

                              Det som är intressant är just det faktum att man inte kan beräkna en större låda än 16 liter för B2 Audio AC10. QTC värdet sticker i botten och kurvan blir flat som en pannkaka.

                              Kanske är dags för en industri att börja mäta baselement efter andra premisser än stenålderns 1w/1meter. Små signalerna är kanske inte så intressant just för en bas som kan matas med 500-5000 gånger så mycket energi.

                              Jag kan ha fel, men det vore rimligt att det skulle kunna vara en anledning till att beräkningsprogrammet inte kan hantera sluten låda till detta och ett antal andra element på marknaden.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fel parametrar på AC10"

                                Här har vi det absolut vanligaste problemet vid användning av ett lådprogram.

                                För att kunna bygga lådor efter ett lådprogram måste man förstå kurvor, Q-värden och allt som man kan utläsa. Detta är inget man blir kung på över en natt utan det tar många år att lära sig sambanden. Man kan inte bara bestämma ett Q utan måste också ta hänsyn till Fc osv.

                                Vidare så är det också så att någon optimal låda ej existerar utan varje sammanhang kräver sin lösning beroende på användningsområde, smak etc.

                                Vidare så säger parametrarna egentligen inget om hur elementet låter men de ger en liten vink om lämplig bostad.

                                Mvh Mattias Hedin som byggt lådor genom formler, lådprogram och praktisk erfarenhet i 20år.
                                Last edited by Hedde; July 31, 2010, 12:59.
                                DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                                Comment

                                Working...
                                X