Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel parametrar på AC10"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fel parametrar på AC10"

    Originally posted by Bilstereoshopen View Post
    Det som är intressant är just det faktum att man inte kan beräkna en större låda än 16 liter för B2 Audio AC10. QTC värdet sticker i botten och kurvan blir flat som en pannkaka.
    Det beror helt och hållet på att AC10 har just såna parametrar, inget konstigt alls. Om Vas är 30,7 liter och Qts är 0,31 så blir inte slutna lådor speciellt stora, så enkelt är det.

    Jag håller med om att 2,65 liter är en ovanligt liten volym, men orsaken till den uträknade volymen har säkert en enkel förklaring.

    Originally posted by Bilstereoshopen View Post
    Kanske är dags för en industri att börja mäta baselement efter andra premisser än stenålderns 1w/1meter. Små signalerna är kanske inte så intressant just för en bas som kan matas med 500-5000 gånger så mycket energi.
    Mycket möjligt. T/S parametrar är ju endast för småsignaler och det fanns inget behov för höga signalnivåer när dessa värden "uppfanns".


    Trådskaparen har ställt en fråga och enligt min uppfattning har han fått åtminstone någon vettig förklaring, inte enbart bortförklaringar.

    Comment


    • #32
      Re: Fel parametrar på AC10"

      Tveksam till att det blir riktigt rätt med dessa värden, men man kan konstatera att det inte är världens mest djupt spelande tia i sluten låda...

      Nästan oavsett vilken sluten låda man sätter den i så kommer den med uppgivna specar att ha ett fb runt 100 Hz. Det är ingen lösning jag hade valt, möjligen om jag hade en extremt liten kupé, men även då finns det bättre lösningar.

      Däremot är det en utmärkt best för små basreflexlådor. 10 liter plus bas och port, avstämt vid 50 Hz.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #33
        Re: Fel parametrar på AC10"

        Jag kan ta ett annat exempel på 10" element som får "konstiga" volymer i sluten låda, tex DD3510e. Med ett Qtc på 0,7 så blir lådan bara 6 liter, med 1,1 i Qtc så blir den ca 2 liter. Ännu mindre än AC10.

        Tänk om jag skulle våga påstå att parametrarna till DD3510e är fel, ojoj.

        Comment


        • #34
          Re: Fel parametrar på AC10"

          Originally posted by Optima View Post
          Jag kan ta ett annat exempel på 10" element som får "konstiga" volymer i sluten låda, tex DD3510e. Med ett Qtc på 0,7 så blir lådan bara 6 liter, med 1,1 i Qtc så blir den ca 2 liter. Ännu mindre än AC10.

          Tänk om jag skulle våga påstå att parametrarna till DD3510e är fel, ojoj.
          Vad var det där för svar?

          Onödigt.

          Mvh Mattias Hedin
          DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

          Comment


          • #35
            Re: Fel parametrar på AC10"

            Ja, det kan jag väl hålla med om. Att "retas" med märket DD var dock inte huvudsyftet, det jag mest ville visa var att det även finns andra element som kan få liknande lådvolymer med samma Qtc som jag räknade upp i tidigare inlägg.

            Jag tänker fortsätta "utredningen" angående lådvolymen som trådskaparen fick fram och har PM:at honom, precis som han föreslog. Det finns säkert en väldigt enkel förklaring till den "konstiga" lådvolymen, jag är övertygad om det.

            Comment


            • #36
              Re: Fel parametrar på AC10"

              Originally posted by Robsarve View Post
              Tveksam till att det blir riktigt rätt med dessa värden, men man kan konstatera att det inte är världens mest djupt spelande tia i sluten låda...

              Nästan oavsett vilken sluten låda man sätter den i så kommer den med uppgivna specar att ha ett fb runt 100 Hz. Det är ingen lösning jag hade valt, möjligen om jag hade en extremt liten kupé, men även då finns det bättre lösningar.

              Däremot är det en utmärkt best för små basreflexlådor. 10 liter plus bas och port, avstämt vid 50 Hz.
              Det skulle nog inte vara fel att dubbel kolla parametrarna i ett labb. I verkligheten verkar basen ha helt okej egenskaper och definitivt ha en lägre Fb än 100Hz även i slutet på ca 33liter.

              Comment


              • #37
                Re: Fel parametrar på AC10"

                Originally posted by Bilstereoshopen View Post
                Det skulle nog inte vara fel att dubbel kolla parametrarna i ett labb.
                Min gissning är att de flesta basar oavsett tillverkare har en viss tolerans i tillverkningen, därför kommer en labbmätning av tex 10 st exakt likadana basar att visa en viss skillnad på parametrarna.

                Men det säkraste är förstås att mäta upp just den specifika bas man tänker använda, då får man ju så rättvisande värden som möjligt vid en teoretisk beräkning.

                Originally posted by Bilstereoshopen View Post
                I verkligheten verkar basen ha helt okej egenskaper och definitivt ha en lägre Fb än 100Hz även i slutet på ca 33liter.
                Där kommer en annan sak in i bilden, nämligen Qtc vs F3. En bas kan ha ett F3 på 70 Hz, men ändå spela mindre djupbas än en annan bas som har ett F3 på 80 Hz. Kikar man på Qtc så kan svaret finnas där, ju lägre Qtc desto flackare frekvensgång.

                Om man nu tar AC10 som exempel, eftersom det är den basen som tråden handlar om, så ligger F3 väldigt högt upp i frekvens oavsett vilken lådvolym man väljer. Det talar teoretiskt om att basen inte borde kunna spela djupt. Kikar man lite mer ingående på hur frekvenskurvan ser ut med tex 20 liters låda, då får frekvenskurvan en mycket flack gång.

                Basen återger alltså de djupa frekvenserna ganska bra I TEORIN enligt frekvenskurvan, trots att själva värdet F3 säger att den inte alls spelar djupt. Men en nackdel finns dock, verkningsgraden är inte så bra. Basen har visserligen en djup frekvensgång totalt sett, men hela återgivningen ligger några dB lägre ner. Basen spelar djupbas, men den kommer att vara "trögdriven".

                Comment


                • #38
                  Re: Fel parametrar på AC10"

                  Originally posted by Optima View Post
                  Min gissning är att de flesta basar oavsett tillverkare har en viss tolerans i tillverkningen, därför kommer en labbmätning av tex 10 st exakt likadana basar att visa en viss skillnad på parametrarna.
                  Beroende på design och tillverkning, +-5% upp till +-10% för massproducerad kinesisk dynga. RIKTIGT seriösa tillverkare kan selektera basar så man får basar med i princip identiska värden. Men då kostar det.

                  Men det säkraste är förstås att mäta upp just den specifika bas man tänker använda, då får man ju så rättvisande värden som möjligt vid en teoretisk beräkning.
                  Efter inspelning.

                  Där kommer en annan sak in i bilden, nämligen Qtc vs F3. En bas kan ha ett F3 på 70 Hz, men ändå spela mindre djupbas än en annan bas som har ett F3 på 80 Hz. Kikar man på Qtc så kan svaret finnas där, ju lägre Qtc desto flackare frekvensgång.

                  Om man nu tar AC10 som exempel, eftersom det är den basen som tråden handlar om, så ligger F3 väldigt högt upp i frekvens oavsett vilken lådvolym man väljer. Det talar teoretiskt om att basen inte borde kunna spela djupt. Kikar man lite mer ingående på hur frekvenskurvan ser ut med tex 20 liters låda, då får frekvenskurvan en mycket flack gång.

                  Basen återger alltså de djupa frekvenserna ganska bra I TEORIN enligt frekvenskurvan, trots att själva värdet F3 säger att den inte alls spelar djupt. Men en nackdel finns dock, verkningsgraden är inte så bra. Basen har visserligen en djup frekvensgång totalt sett, men hela återgivningen ligger några dB lägre ner. Basen spelar djupbas, men den kommer att vara "trögdriven".
                  Den mest grundläggande principen för baslådebygge sedan 50 år tilbaks (och gäller även idag) och med parametrarna i första posten säger direkt att denna bas egentligen passar bäst i en basreflex.

                  /Jonas
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment

                  Working...
                  X