Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intressant ang kabel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Intressant ang kabel

Här ser ni skillnaden mellan billig och bra koppar kabel!

http://caraudiomag.com/articles/copp...-wire-warnings
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Re: Intresan ang, kabel

Intressant
    Finns ju anledningar till varför vissa saker är dyrare än andra..dock svårt att övertyga svenson om att kvalité kostar..
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

Comment

Bra reportage. Något som jag har missat helt, har alltid tänkt "Koppar som Koppar".

Comment

Vi är mitt uppe i ett liknande test tilsammans med BT Agenturer och Stinger.

Testet baseras både på olika tjocklekar och kvalisorter.
        Och även mellan koppar och alukopparkabel.

Dessutom testar vi hur viktig Jordningen är och om det finns bättre alternativ än att dra en jord i chassiet.

Tyvärr är det inte helt lätt att övertyga någon om skillnader i kablar. Varken i strömkedjan eller i signalkedjan.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

Comment

på mitt jobb (nexans iko kabel) så har vi till verkat supra(all supra kabel) en gång i tiden varför vi har slutat att tillverka den är historia och vill inte hänga ut nån men cu är alltid cu ju fin kardelig den är ju böjbarare den är samt kan det bli lättare korrektion cun blir ut satt för syre=cu blir svart. så det bästa är homogen kabel = ett hevete att dra kabeln genom bilen . snaket går att vilket håll kardelerna är dragna åt ja i och med att jag tillverkar kardeler så vet jag att cu är dragna åt båda hållen men sen är ju frågan är det det sista hållet som gäller vet ej = hopplöst löjligt en ligt mitt tycke för varje prosess så stäcks cun ut så den blir tunnare och sen har vi plasten den är olika på vilken temp den skall utsättas för jag har sett ex en del 70mm2 ström kabel de är månster stora och de vi till verkar till scania lastvagnar är jätte smala men tål värme och brinner ej så cu är cu

Comment

ops jag glömde en sak en del cu kan ha en del föroreninga i sig och det gäller all cu så även en svindyr kabel kan ha sämre genomgång än en billig

Comment

Sedan har vi ju också förtennad kopparkabel , kanske ett mellanting mellan ren kopparkabel och CCA kabel i prestanda?
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

japp förtänt cu det förhindrar korrektion men kardelen är dragen på samma vis så förtänt är att föredra enligt mig

Comment

Re: Intressant ang kabel

som jag skrev vi gjorde all supra kabel även ply

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                    Vi är mitt uppe i ett liknande test tilsammans med BT Agenturer och Stinger.

Testet baseras både på olika tjocklekar och kvalisorter.
                    Och även mellan koppar och alukopparkabel.

Dessutom testar vi hur viktig Jordningen är och om det finns bättre alternativ än att dra en jord i chassiet.

Tyvärr är det inte helt lätt att övertyga någon om skillnader i kablar. Varken i strömkedjan eller i signalkedjan.
                    Signalkabel är lätt.
                    Bara att ringa hokuspokusskogis o boka demo

Återgår vi till strömkabel och går vidare till jämförelsen mellan alu och koppar:
                    At this point you might be thinking that CCA wire is bad and shouldn't be used, but that's not the case. We've done extensive testing on CCA wire for several manufacturers and our results show that it can work very well for all but the highest current applications. Because of the additional resistance you simply can't substitute the same gauge CCA wire for the traditional gauge copper wire. Our strong recommendation would be to simply use one gauge larger size of the CCA cable than the copper cable.

Ja där försvinner vitsen med att alu är billigare och väger ngt mindre eftersom man får gå upp i storlek. Landar på ungefär samma pris och vikt i slutänden iom detta.
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

det beror på ändamålet men med det här syftet bil stereo så är det för kastligt med alu jag bara gissa 50mm2 cu kabel =100mm2 alu kabel men något åt det hållet är det om man skall ha samma effekt

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                        jämförelsen mellan alu och koppar
                        För mig är det hur självklart som helst att aluminiumkabel med samma area får högre motstånd och större förluster, koppar har ju lägre resistivitet.

....om man nu bryr sig om teori och tabeller, vilket inte alla tycker är nödvändigt.

Comment

Originally posted by fcmg View Post
                          det beror på ändamålet men med det här syftet bil stereo så är det för kastligt med alu jag bara gissa 50mm2 cu kabel =100mm2 alu kabel men något åt det hållet är det om man skall ha samma effekt
                          Om man utgår ifrån några olika resistivitetstabeller och räknar på de vanligaste angivelserna på koppar och aluminium, då ska aluminiumkabeln vara ca 56% större för att få samma totala resistans och spänningsfall.

Comment

tycker det här var ett bra ämne att ta upp, sen lite off-topic..
                            kanske man även borde se lite på olika dampmattor, som lider lite av samma syndrom.
                            Äkta butyl är ju länkat till oljepriset och nu finns det en del som säljer produkter som inte är på när lika bra som butyl, men som fortfarande hävder att produkten är 100% butyl (även om priset är typ 70% lägre än andra butyl produkter).
                            B² audio Sweet Like Danish
                            www.b2audio.com

Comment

Originally posted by B2 audio Jay View Post
                              Äkta butyl är ju länkat till oljepriset och nu finns det en del som säljer produkter som inte är på när lika bra som butyl, men som fortfarande hävder att produkten är 100% butyl (även om priset är typ 70% lägre än andra butyl produkter).
                              Allt går att sälja med mördande reklam!!!

Och detta tilsammans med ett falskt rekomenderat utpris funkar tydligen klockrent.

PS: vi testar gärna lite mattor i höst.
                              Roger Edvinsson
                              Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                              helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Working...
                              X