på mitt jobb (nexans iko kabel) så har vi till verkat supra(all supra kabel) en gång i tiden varför vi har slutat att tillverka den är historia och vill inte hänga ut nån men cu är alltid cu ju fin kardelig den är ju böjbarare den är samt kan det bli lättare korrektion cun blir ut satt för syre=cu blir svart. så det bästa är homogen kabel = ett hevete att dra kabeln genom bilen . snaket går att vilket håll kardelerna är dragna åt ja i och med att jag tillverkar kardeler så vet jag att cu är dragna åt båda hållen men sen är ju frågan är det det sista hållet som gäller vet ej = hopplöst löjligt en ligt mitt tycke för varje prosess så stäcks cun ut så den blir tunnare och sen har vi plasten den är olika på vilken temp den skall utsättas för jag har sett ex en del 70mm2 ström kabel de är månster stora och de vi till verkar till scania lastvagnar är jätte smala men tål värme och brinner ej så cu är cu
Vi är mitt uppe i ett liknande test tilsammans med BT Agenturer och Stinger.
Testet baseras både på olika tjocklekar och kvalisorter.
Och även mellan koppar och alukopparkabel.
Dessutom testar vi hur viktig Jordningen är och om det finns bättre alternativ än att dra en jord i chassiet.
Tyvärr är det inte helt lätt att övertyga någon om skillnader i kablar. Varken i strömkedjan eller i signalkedjan.
Signalkabel är lätt.
Bara att ringa hokuspokusskogis o boka demo
Återgår vi till strömkabel och går vidare till jämförelsen mellan alu och koppar:
At this point you might be thinking that CCA wire is bad and shouldn't be used, but that's not the case. We've done extensive testing on CCA wire for several manufacturers and our results show that it can work very well for all but the highest current applications. Because of the additional resistance you simply can't substitute the same gauge CCA wire for the traditional gauge copper wire. Our strong recommendation would be to simply use one gauge larger size of the CCA cable than the copper cable.
Ja där försvinner vitsen med att alu är billigare och väger ngt mindre eftersom man får gå upp i storlek. Landar på ungefär samma pris och vikt i slutänden iom detta.
det beror på ändamålet men med det här syftet bil stereo så är det för kastligt med alu jag bara gissa 50mm2 cu kabel =100mm2 alu kabel men något åt det hållet är det om man skall ha samma effekt
det beror på ändamålet men med det här syftet bil stereo så är det för kastligt med alu jag bara gissa 50mm2 cu kabel =100mm2 alu kabel men något åt det hållet är det om man skall ha samma effekt
Om man utgår ifrån några olika resistivitetstabeller och räknar på de vanligaste angivelserna på koppar och aluminium, då ska aluminiumkabeln vara ca 56% större för att få samma totala resistans och spänningsfall.
tycker det här var ett bra ämne att ta upp, sen lite off-topic..
kanske man även borde se lite på olika dampmattor, som lider lite av samma syndrom.
Äkta butyl är ju länkat till oljepriset och nu finns det en del som säljer produkter som inte är på när lika bra som butyl, men som fortfarande hävder att produkten är 100% butyl (även om priset är typ 70% lägre än andra butyl produkter).
Äkta butyl är ju länkat till oljepriset och nu finns det en del som säljer produkter som inte är på när lika bra som butyl, men som fortfarande hävder att produkten är 100% butyl (även om priset är typ 70% lägre än andra butyl produkter).
Allt går att sälja med mördande reklam!!!
Och detta tilsammans med ett falskt rekomenderat utpris funkar tydligen klockrent.
PS: vi testar gärna lite mattor i höst.
Roger Edvinsson
Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
helst på saker av kolfiber :-)
Comment