Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp

    är nybörjare inom bilstereor och allt detta, men jag undrar om jag får bra bas ifall jag kopplar min 800w bas till ett slutsteg som är bryggat till 2x240w ? eller ifall jag borde ha ett bättre eller sämre slutsteg?? och vad måste man ha för att brygga ett slutsteg, det jag har funderat på är 120x4 och bryggbart till 240x2! tacksam för förslag och ideer
    Last edited by Kingen_1994; July 5, 2010, 17:11.

  • #2
    Re: hjälp

    Hej! För att vi skall kunna ge dig ngt bra svar så behöver du skriva exakt vad för bas och slutsteg du har , med "rätt" prylar kan det bli bra och med "fel" så kanske det inte ens är möjligt. Normalt sett så är det bättre med ett 2-kanal eller mono steg till en bas , sen hänger det mkt på hur du bygger om du får bra bas eller inte , vad tycker du är bra bas? Låta högt , spelar korrekt , djup osv?
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: hjälp

      Originally posted by Hewi View Post
      Hej! För att vi skall kunna ge dig ngt bra svar så behöver du skriva exakt vad för bas och slutsteg du har , med "rätt" prylar kan det bli bra och med "fel" så kanske det inte ens är möjligt. Normalt sett så är det bättre med ett 2-kanal eller mono steg till en bas , sen hänger det mkt på hur du bygger om du får bra bas eller inte , vad tycker du är bra bas? Låta högt , spelar korrekt , djup osv?

      det är en stereo (4x40) som styr två av diskanterna och basen men jag vill ha mer effekt av basen så att det inte sjunger i den utan att det bara basar.
      bas- 10", 180 W RMS, 35 Hz-1,5kHz.Känslighet: 91 dB. max watt 800
      diskanter- 5.25 " 125 w 65 Hz – 20 kHz känslighet 90 dB


      tror att jag borde kunna få detta att spela mycket bättre än vad det gör nu med ett slutsteg, ska inte tävlings bygga utan bara ha dem i en epatraktor, ljudet behöver inte vara i världsklass, men skulle ju vara roligt om basen basade istället för att låta som en diskant!
      Last edited by Kingen_1994; July 5, 2010, 18:49.

      Comment


      • #4
        Re: hjälp

        Okey , om du har ett slutsteg på gång som är 4-kanal så kan du använda det men kör 2 kanaler(2x120W) på dina 5.25" och så bryggar de de andra 2 kanalerna(1x240w) till din bas , sedan så måste du lära dig ställa in delningsfiltrena och nivåerna på steget(kolla att det finns på steget innan köp!!). Börja med HP(highpass) på 5.25" runt 80-100Hz och LP(lowpass) på basen runt 80Hz. Här får du sedan lyssna och testa med högre eller lägre inställningar. Det är för att du nu kör utan delningsfilter som basen spelar en massa annat än just bas och sedan har du lite klent med effekt för en bas i en stereo.
        När jag skriver att jag vill veta vad du har menar jag tillverkare och modell på grejorna för att kunna kolla om de "matchar" varann.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: hjälp

          Originally posted by Hewi View Post
          Okey , om du har ett slutsteg på gång som är 4-kanal så kan du använda det men kör 2 kanaler(2x120W) på dina 5.25" och så bryggar de de andra 2 kanalerna(1x240w) till din bas , sedan så måste du lära dig ställa in delningsfiltrena och nivåerna på steget(kolla att det finns på steget innan köp!!). Börja med HP(highpass) på 5.25" runt 80-100Hz och LP(lowpass) på basen runt 80Hz. Här får du sedan lyssna och testa med högre eller lägre inställningar. Det är för att du nu kör utan delningsfilter som basen spelar en massa annat än just bas och sedan har du lite klent med effekt för en bas i en stereo.
          När jag skriver att jag vill veta vad du har menar jag tillverkare och modell på grejorna för att kunna kolla om de "matchar" varann.
          Sterion är en denver högtalarna är ett märke som heter avant och basen heter tanlon , är inga bra grejer men det duger!

          Comment


          • #6
            Re: hjälp

            Vad heter steget som du har kikat på i så fall?
            Hur många lågnivåutgångar har din stereo?

            Comment


            • #7
              Re: hjälp

              Originally posted by Optima View Post
              Vad heter steget som du har kikat på i så fall?
              Hur många lågnivåutgångar har din stereo?
              http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...0/116751.4698/ där är steget, vet inte ,1 RCA line-in/out iaf ^^
              Last edited by Kingen_1994; July 5, 2010, 21:30.

              Comment


              • #8
                Re: hjälp

                jag vill ej kritisera men denver = byt

                Comment


                • #9
                  Re: hjälp

                  obs har du inga pengar spar då för det är dyrt att köpa billigt och sen avansera för det man har köpt billigt får man inga pengar för när man vill sälja

                  Comment


                  • #10
                    Re: hjälp

                    Originally posted by fcmg View Post
                    jag vill ej kritisera men denver = byt
                    är det skit?

                    Comment


                    • #11
                      Re: hjälp

                      Originally posted by Kingen_1994 View Post
                      är det skit?
                      Jag kritiserar aldrig produkter jag inte säljer, men upplysning om mindre bra är på sin rätt med dessa spelare!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: hjälp

                        Originally posted by Nonne View Post
                        Jag kritiserar aldrig produkter jag inte säljer, men upplysning om mindre bra är på sin rätt med dessa spelare!
                        jo, man får vad man betallar för men jag ska ju inte tävla, ska bara ha den för att få "lite" bättre bass än va det är nu

                        Comment


                        • #13
                          Re: hjälp

                          hur mycket pengar har du tänkt lägga ner på ett steg?
                          kanske bäst att kika på ett begagnat men av lite bättre kvalitet?

                          köper du Denver steget kommer du nog inte bli nöjd, du får lust att byta, köper dyrare och dyrare saker, helt plötsligt går alla pengar till bilstereo, du slutar raka dig, drar dig bort från samhället mer och mer för att slutligen ligga hemlös under en bro och kela med en ruskigt dyr stereoanläggning

                          Comment


                          • #14
                            Re: hjälp

                            Originally posted by Kingen_1994 View Post
                            men jag ska ju inte tävla, ska bara ha den för att få "lite" bättre bass än va det är nu
                            Inte behöver du tävla för att köpa en maskin "mer" än en Denver.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: hjälp

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              Inte behöver du tävla för att köpa en maskin "mer" än en Denver.

                              Pierre
                              Du Pierre.......
                              Det står faktiskt ofta på blocket att det är TÄVLINGSGREJOR, så du och jag måste sälja rymdforskningsprodukter
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X