Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generatorvin/avstängningsljud - ska jag dra ny ström OCH/ELLER jord till HU?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Generatorvin/avstängningsljud - ska jag dra ny ström OCH/ELLER jord till HU?

Hej,
    Prövat det mesta; dragit om lågnivå, dragit remote på andra sidan bilen osv.

Har generatorvin samt ett markant avstängningsljud "Plopp".
    Låter även lite dåligt, nästan distat i mellanregistret på mycket låg volym.
    Ungefär som en sprakande gammal volymkontroll i en hemmaförstärkare.

Prövat med en annan HU (dock samma kablar då det är samma fabrikat), problemet kvarstår.

Prövat med en iPod inkopplad på lågnivåkabeln framme vid HU, och med HU och motorn igång - problemet borta!

När jag kör högtalarna på den inbyggda förstärkaren i HU så försvinner problemet.

Misstänker dålig jordning av HU.

Bör jag dra både ny jord och ström till HU eller "räcker" ett av alt?

Tänkte dra direkt till batteriet (dvs jorda i minuspolen), då slutstegen är kopplade där - rätt eller fel? Ingen potentialskillnad tänker jag..
    Last edited by HFR; June 30, 2010, 18:56.

Re: Generatorvin/avstängningsljud - ska jag dra ny ström OCH/ELLER jord till HU?

Har du oljud vid spårbyte också ?

Låter som om du bränd signaljord i spelaren, gissar på en Pioneer då dessa är känsligare än andra maskiner!
    Detta innträffar då man kör slutsteg med dålig jord till steget!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Re: Generatorvin/avstängningsljud - ska jag dra ny ström OCH/ELLER jord till HU?

Hej!

Nej, inga oljud vid spårbyte.
      Ja, Pioneer är helt rätt En gammal, billig rackare (bruksbilen).
      Men båda Pioneer HU jag provade gav samma fel, den är andra felfri i sin installation i sommarbilen.

Jag har alltid jordat stegen i batteriets minuspol, men låtit HU "gå på" originalhandsken

Comment

En fuling är att köpa en "Galvanisk avskiljare" men tänk på att det verkliga problemet kvarstår, bara det att det inte hörs. Produkten finns att köpa hos Kjell & Company eller närmaste butik som säljer bilstereo.

Nu sticker jag och gömmer mig för jag kommer att få så mycket ovett för detta inlägg.
        sigpic

Comment

Du tappar lite dynamik med en avskiljare, men i bruksbilen kanske det kvittar och då är det ju en smidig lösning.
          /tycker Erik.

Comment

Använder redan avskiljaren , den från Kjell, gör dock knappt någon skillnad.
            Känns fel att använda den också, på något märkligt sätt.

Comment

Originally posted by HFR View Post
              Då har du ett "riktigt" problem med installationen. En avskiljare brukar göra jobbet. Använder du den billigare eller dyrare som Kjell säljer?

Jag lider med dig för jag tycker själv att det är ett helvete att felsöka denna form av fenomen. Man letar, byter ut kablar etc. man testar allting utan resultat.

Lycka till och jag hoppas att du får bra tips i tråden för fortsatt felsökande.
              Last edited by Psycho_Squid; June 30, 2010, 23:38.
              sigpic

Comment

Originally posted by HFR View Post
                Välkommen till min värld ,OM du kan tänka dig avskiljare så prova med olika , efter vad jag har läst så kan en viss modell funka perfekt medans en annan inte funkar. Låter som du har en sk ground loop mellan HU och steg iom att det försvinner med en mp3 samt när du kör direkt på HU , prova andra lågnivåkablar samt andra jordpunkter för både HU och steg. Prova också att rycka ut antennkabeln samt jorda HU chassie i samma punkt som HU jord. Vissa menar på att man inte skall jorda steg direkt på batteri minus pga att det finns mkt mer störningar där än i chassie jord.
                "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Det är inte så att du har riktade RCA kablar, pilar FRÅN cd till slutsteg?
                  Har du en kabel på fel håll kan detta orsaka skumma problem!
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

tack så mycket för svaren!, ska kolla det ni skriver!

Comment

Working...
                    X