Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högfrekvent tjut från steg = ?!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Högfrekvent tjut från steg = ?!

Vad kan man ha att göra med i så fall? Steget verkar i övrigt fungera som det ska. Ljudet är högfrekvent pendlande och uppkommer så fort man startar steget, behöver inte ha volym på. Spelar ingen roll om man vrider på inställningar/gain.

Förtydligar att det inte kommer ur högtalaren utan från steget i sig!
    Last edited by infectious; June 9, 2010, 22:29.
    ((I GENESIS))

Re: Högfrekvent tjut från steg = ?!

Originally posted by infectious View Post
    Vad kan man ha att göra med i så fall? Steget verkar i övrigt fungera som det ska. Ljudet är högfrekvent pendlande och uppkommer så fort man startar steget, behöver inte ha volym på. Spelar ingen roll om man vrider på inställningar/gain.

Förtydligar att det inte kommer ur högtalaren utan från steget i sig!
    Komponent i steget som låter , lämna det på service. Kanske att du genom att öppna steget och slå igång det kan höra vilken komponent som låter och själv byta men det är på egen risk. I mitt ena steg var det ngt som hette T1 (trafo?) som byttes när det lät sådär.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Är det garanti på steget? Om inte så öppna det, koppla in och starta det. Lägg sedan handen på transformatorn, det stora nystanet av koppartråd. Tystnar det då är det bara att koppla ur steget och skydda allt runt med papper och spraya trafon med klarlack.
      Vis vobiscum sit!

Comment

Okej, har några gamla steg som jag skulle vilja se över. De fungerar utan vidare men det ena är som beskrivet och det andra bara välanvänt. Har rätt goda elektronik o lödkunskaper så man får väl som sagt börja med att ta isär och kolla på kul.

Någon som vet annars vart man vänder sig för service/rep av fina steg (typ Genesis i det här fallet) helst i Stockholm men man kan ju skicka? Även intresserad av att byta ut eller serva pottarna för gain och delning.
        ((I GENESIS))

Comment

Ok Nordenmark, du menar att det har börjat bli nån form av överslag i trafon pga gammal lack som börjat kracka?

Det gäller Genesis Monoblock så man vill ju inte skrota stegen...
          ((I GENESIS))

Comment

Ok Nordenmark, du menar att det har börjat bli nån form av överslag i trafon pga gammal lack som börjat kracka?
            Något sådan ja, men jag har fixat det på några nya steg med, dock inte på några bättre märken.
            Vis vobiscum sit!

Comment

Okej, åter lite till ruta ett då. Finns det någon bra elektronikfirma som är erkänt bra på bilslutsteg att vända sig till för service/rep?
              ((I GENESIS))

Comment

http://www.jbelektronikservice.se/

Beije är kung på alla slutsteg och utför reparationer åt de flesta bilstereoleverantörer vi har i Sverige.

Mvh Mattias Hedin
                DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Tackar Hedde!

Har mailat dit nu så får vi se hur det går.

Har börjat samla på mig dessa steg och det är inte alltid dom är i världens bästa skick så en vettig verkstad är guld värd!
                  ((I GENESIS))

Comment

beje e sjukskriven sen lång tid tillbaka, så vill du ha steget fixat fort får du nog leta efter nån annan, ja har en bra kontakt i karlstad som säkert kan ordna det, hör av dig på mail eller pm om du behöver hans uppgifter.
                    www.mmaudio.se

www.facebook.com/mmaudio.sweden

Importör av Newsound, Massiveaudio, Esx audio.

Comment

Annars brukar väl DLS serva en del genesis har jag fått för mig eller?
                      sigpic

Comment

Eller ännu bättre.....DLS!! "som det stod innan såg jag"
                        Dit skickar jag mina Genesis, dom har STOR erfarenhet av dessa!!
                        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                          Eller ännu bättre.....DLS!! "som det stod innan såg jag"
                          Dit skickar jag mina Genesis, dom har STOR erfarenhet av dessa!!
                          Jag ringde dit och fick tyvärr meddelandet att dom inte kan fixa Monoblocken och även under den tiden dom hade hand om Genesis så skickade dom den modellen till England = Dom har mkt dålig koll på Monoblocken hur det än är!

Har fått svar från JB så vi får se hur det blir, ska hänga säljaren också som hävdat "mkt fint skick!" Öh, nej!!!
                          ((I GENESIS))

Comment

Jag ringde dit och fick tyvärr meddelandet att dom inte kan fixa Monoblocken och även under den tiden dom hade hand om Genesis så skickade dom den modellen till England = Dom har mkt dålig koll på Monoblocken hur det än är!

Har fått svar från JB så vi får se hur det blir, ska hänga säljaren också som hävdat "mkt fint skick!" Öh, nej!!!
                            Okej!

Bra att veta, jag har bara skickat flerkanals steg till DLS!
                            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Precis det här problemet hade jag med ett genesis 5 channel,för bara några veckor sedan,som jag skulle köpa.

Dock så hjälpte det lite om man la steget i solen,så att det blev c:a 50 grader varm.

Men så ska det ju inte vara.

jag tror att det är en kall-lödning.

Comment

Working...
                              X