Announcement

Collapse
No announcement yet.

Successivt systembyte samt koax fram

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Successivt systembyte samt koax fram

4-kanalare är tipset om man vill ha fart på "allt" på en gång.(i fram+bas)
    Det roliga då är OM man ev. köper ett separat slutsteg till basen, så kan man brygga 4-kanal och få lite mer fart där.

Annars blir det lite kul o bryggat först, sedan vid basköp och man ska dela upp, blir det klenare.

Nu har ju du planerat lite framåt, och då tycker jag du ska köpa 2-kanal för så mkt du har lust. Med 3000:- tycker jag du hamnar lite mellan "klasserna", så försök sträck dig en 5-700:- till.
    Då finns det bra val för "drag", eller lite mer av det du söker, "snyggt".
    (ljudet alltså)

Och CD:ns utgångar tycker jag du ska koppla in, kan ju vara trevligt med lite "mer" om andra ska åka med.

Vilka coaxar osv låter jag vara.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
      4-kanalare är tipset om man vill ha fart på "allt" på en gång.(i fram+bas)
      Det roliga då är OM man ev. köper ett separat slutsteg till basen, så kan man brygga 4-kanal och få lite mer fart där.

Annars blir det lite kul o bryggat först, sedan vid basköp och man ska dela upp, blir det klenare.

Nu har ju du planerat lite framåt, och då tycker jag du ska köpa 2-kanal för så mkt du har lust. Med 3000:- tycker jag du hamnar lite mellan "klasserna", så försök sträck dig en 5-700:- till.
      Då finns det bra val för "drag", eller lite mer av det du söker, "snyggt".
      (ljudet alltså)

Och CD:ns utgångar tycker jag du ska koppla in, kan ju vara trevligt med lite "mer" om andra ska åka med.

Vilka coaxar osv låter jag vara.

Pierre
      OK, då förstår jag bättre.

Mycket bra råd, tack!

Comment

ok jag får nog många emot mig men spar pengar och köp dyrt för köper du billigt och ångra dig så får du aldrig pengarna tillbaka som du ha lagt ut på skit
        det är min erfarenhet och som alpine älskare jag är så satsa på spx 17 pro till framsys och kör med ett 4kanal steg (bi amp) sen kan du fundera på om du behöver någon sub själv kör jag med 2 st 12tum type x basar vilket är överflödigt det hade gott bra med endast fram sys om man är ute efter välljud
        tycker jag

Comment

Håller med Fcmg om att billigt blir dyrt i slutändan
          men köp kvalitetsmärken begagnat
          men akta för att betala i förskott finns många oseriösa (dock inte alla)

Hör med svugg här på forumet då han byter grejer rätt ofta
          iallafall har han gjort det. vet ej hur det ligger till idag

Tips:antingen ett 4kanalssteg

eller ett 2 kanalssteg som ger mycket effekt i 4 ohm till framsystemet

samt till basar ett som ger mycket effekt i 2 ohm (beroende på antal basar och hur många talspolar och vilken ohm
          då 2 ohm ger ganska behaglig last och drar inte ofantligt med ström samt bibehållen kontroll

Comment

och jag håller med the one n only problemet är du vet aldrig hur högtalarna har behandlats om du köper beg nytt är alltid bäst

Comment

Nu har inte jag läst tråden från början men: Om du redan satt en max budget så kontakta en seriös handlare och uppge din budget och vad du vill få ut av ljudet så kan handlaren maximera för den pengen. Har du inte satt max peng men vill börja ngn stanns så ta steg för steg och satsa på BRA produkter i varje steg och uppgradera vart eftersom du har råd och upplev vad varje investering gör för ditt ljud , detta gäller både för beg som nytt!
              "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                Nu har inte jag läst tråden från början men: Om du redan satt en max budget så kontakta en seriös handlare och uppge din budget och vad du vill få ut av ljudet så kan handlaren maximera för den pengen. Har du inte satt max peng men vill börja ngn stanns så ta steg för steg och satsa på BRA produkter i varje steg och uppgradera vart eftersom du har råd och upplev vad varje investering gör för ditt ljud , detta gäller både för beg som nytt!
                Jag har inte satt någon maxbudget och det är därför jag tänkte ta ett steg i taget och lära under tiden.
                Jag vill absolut satsa på kvalitet, såväl i prylar som i upplevt ljud.

Nu är det ett bra framsystem som gäller och på korta listan står Hertz HSK 6,5. Vill gärna lyssna innan köp, gärna jämföra med motsvarande Focal el JL Audio.
                Jag tänker mig att köra dessa på HU några veckor, för att klura ut vilken väg man ska ta sedan: 4-kanal el 2-kanalsteg.

Jag kan tänka mig begagnat när det gäller slutsteg, såg ett Alpine PDX som lockade, men kände att det var lite för tidigt, vill välja framsystem först.

Det finns ju lite att tänka på och jag vill gärna hamna rätt från början.

Comment

Working...
                X