Announcement

Collapse
No announcement yet.

Successivt systembyte samt koax fram

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Successivt systembyte samt koax fram

Hej,

jag är en nybörjare på billjud som håller på och byter ut befintlig anläggning i en gammal (2001) Toyota Land Cruiser. En process där jag tar en bit i taget, främst av ekonomiska skäl, men tror också att jag kommer att lära mig allt eftersom och kanske göra andra (klokare?) val än om jag bytte ut allt på en gång.

Steg 1: Byte av HU, har just installerat en Alpine 117Ri.
    Steg 2: Byta 6.5" högtalare i framdörrarna till nya koax. Dessa ska sedan flyttas till bakdörrar i nästa steg.
    Steg 3: Byta koax i framdörrar mot kit dito, ev med eget steg. Flyttning koax fram -> bak.
    Steg 4: Lägga till bas, ev med eget steg, som ska ev delas med framsystem.

Jag har två frågor angående detta.

1. Vilka koaxer ska jag satsa på i steg 2: JBL P6562, Focal Acess 165CA1 eller JL Audio TR650CXI?
    2. Finns det ev invändningar mot processen som sådan?

Tacksam för synpunkter
    /mille

Re: Successivt systembyte samt koax fram

Focal låter trevligt som fasen även om jag personligen gillar Hertz HCX mer..
    Skillnaden på dom är mest diskanten som är lite mer åt disco hållet på focal och lite mjukare men ändå tydlig på HCX.

Dom andra har jag inte testat bara JBL men inte just dom du uppger...
    Men ingat från jbl har fallit mig personligen i smaken faktiskt..

Comment

Originally posted by BMTech View Post
      Focal låter trevligt som fasen även om jag personligen gillar Hertz HCX mer..
      Skillnaden på dom är mest diskanten som är lite mer åt disco hållet på focal och lite mjukare men ändå tydlig på HCX.

Dom andra har jag inte testat bara JBL men inte just dom du uppger...
      Men ingat från jbl har fallit mig personligen i smaken faktiskt..
      Mjukare diskant låter intressant. Har kollat på Hertz och den verkar ju tåla en del mer än Focal - betyder det att Hertz är mer lättdriven?

JBL tog jag med för att den verkar prisvärd, halva priset just nu, dvs en 1000-lapp...

Comment

Kollar du på blekinge bilradio så kostar hertz och focal lika mycket runt 1400:-
        Om den är mer lättdriven eller inte har jag svårt att svara på...

Comment

Du säger att du ska ha dessa bak senare, då skulle jag fundera på vilket kit jag vill ha fram och köpa coax av samma märke. Det är svårt annars att få det att spela tillsammans. Personligen hade jag satsat alla pengarna på ett bra framsystem och steg till detta, bak sitter sällan den som betalat!
          Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Originally posted by diq View Post
            Du säger att du ska ha dessa bak senare, då skulle jag fundera på vilket kit jag vill ha fram och köpa coax av samma märke. Det är svårt annars att få det att spela tillsammans. Personligen hade jag satsat alla pengarna på ett bra framsystem och steg till detta, bak sitter sällan den som betalat!
            Hm, inte tänkt på den aspekten. Låter nästan självklart:-)
            Har kikat på Focals kit och det verkar finnas en del, borde gälla även Hertz, kanske?

Ytterligare en fundering: bilen är ju rätt stor invändigt, betyder det att man bör välja lite kraftigare bestyckning?

Comment

Jag rekommenderar hertz HSK vilken dag som helst... Dom låter helt enkelt skitbra...
              Gärna 3 -vägs som jag själv kör på...
              Mellanregistret är skitnice i det kitet och blir aldrig påträngande som mellan kan bli ibland...

Comment

Originally posted by mille View Post
                Hm, inte tänkt på den aspekten. Låter nästan självklart:-)

Ytterligare en fundering: bilen är ju rätt stor invändigt, betyder det att man bör välja lite kraftigare bestyckning?
                Jag är uppvuxen på landet, bondförnuft kallas det.

Sen ska du nog köpa så bra grejer du känner att du har råd med, om du ska ha bilen ett tag.
                Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Originally posted by diq View Post
                  Sen ska du nog köpa så bra grejer du känner att du har råd med, om du ska ha bilen ett tag.
                  Bilen är jag mycket nöjd med, så den räknar jag med att ha länge. Sedan är jag beredd att lägga ner lite pengar på ljud, utan att det blir överdrifter.

När jag kollar på Hertz HSK ser jag att de tål rätt mycket effekt, går de att köra på bara HU eller måste man ha slutsteg redan från början?

Comment

Originally posted by mille View Post
                    går de att köra på bara HU eller måste man ha slutsteg redan från början?
                    Driva på HU funkar men att tänka på är att det distar en massa då du kommer upp i lite volym sen är det begränsad effekt då det mesta försvinner i form av värme osv

men detta överlåter jag till expertisen som vart med ett tag och har mycket praktisk erfarenhet vad som exakt händer.

till att börja med Kör på ett fyrkanalssteg och driv framsystem på 2 kanaler och brygga till en kanal till bas

och Coxerna i bakre dörrarna kör du på inbyggda effekten i Hu

uppdatering kör 4kanalaren på framsystem och på coaxerna
                    sen ett separat monoblock till basen

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                      till att börja med Kör på ett fyrkanalssteg och driv framsystem på 2 kanaler och brygga till en kanal till bas

och Coxerna i bakre dörrarna kör du på inbyggda effekten i Hu

uppdatering kör 4kanalaren på framsystem och på coaxerna
                      sen ett separat monoblock till basen
                      Låter som en mycket bra strategi - tack för den!

Då bör jag sätta igång och kolla på slutsteg också, finns det några som matchar 117 + Focal/Hertz extra bra? Några man ska undvika?

Comment

Vilken typ av musik lyssnar du på?

Sen vilka steg överlåter jag till andra med som funkar

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                          Vilken typ av musik lyssnar du på?
                          Mest rock och blues, även soul hörs ibland.

Kvalitet går före volym.
                          Last edited by mille; June 4, 2010, 21:50. Reason: Tillägg:

Comment

En 2-kanalare, vilken budget ca? 2k, 4k, eller mer?

Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                              En 2-kanalare, vilken budget ca? 2k, 4k, eller mer?

Pierre
                              Hm, det som är i nivå med HU och framsystem. Vad kan det bli, 3K?
                              Och varför 2-kanalare, var det inte 4-kanalare som passade bäst?

Comment

Working...
                              X