Originally posted by Nonne
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Fråga ang kondensator-fabrikat
Collapse
X
-
Re: Fråga ang kondensator fabrikat
Det låter inte som en dum ide. Man då kankse ska ta ESR värdet i beräkning oxå. Kan man mäta den på så stora kondingar? Jag har en esr mätare för vanliga kretskorts kondingar.
-
Fast nu behöver jag bara en. Jag är ev vara intresserad. Hur gammla e de? Finns det inbyggd voltmeter på dem? Samt är de gjorda av Stinger eg?Originally posted by holmis View Postjag har 2 st Sound Quest 2 Farads kondensator i garaget om du e sugen på dom ge mig 400kr
Sedan en snabb fråga. Nästan alla här snackar om Sound quest medan jag frågade om sound storm e det samma fabrikat eller?
Sedan kom ihåg att jag inte vill ha konding för ljudet utan för att avlasta elsystemet!! Så ha gärna diskussion om det oxåLast edited by newBadboy; June 4, 2010, 09:11.
Leave a comment:
-
Intressant!!!Originally posted by jonash View PostI en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.
Jag har också varit med om bilar där man använt högkvalitativa kondensatorer på olika register och det har inte gjort nån som helst skillnad.
Det beror MINST lika mycket eller mer på hur övriga elsystemet är designat.
/Jonas
När ni switchade kondensatorn och "riktade" den till olika slutsteg hur gjorde ni då?
MVH//Björn
www.dbakuten.se
Leave a comment:
-
Aha, det var så du menade.Originally posted by Nonne View PostDet jag ville komma till var att det är ditt STEG som bestämmer vilken kondning som är att föredra!
Har du allanballan basen arne och ett pyttesteg så kan du ändå inte utnytja monster kollossen med påkopplad kondning!!
Leave a comment:
-
jag har 2 st Sound Quest 2 Farads kondensator i garaget om du e sugen på dom ge mig 400kr
Leave a comment:
-
Originally posted by Nonne View PostKort och gott.....Elektrolyt kondningar som kostar några kronor.
Är inte meningen att kondningen ska bli en belastning, det har hänt mer än en gång!
Ett bra test för vår nya nät tidning!
Jopp tycker jag, låna in ett gäng från de stora märkerna (och kanske några från de mindre) och testa de inbördes, kanske inte de dyraste som e bäst eller så är de bara priset som avgör... vore väldigt intressant test.
Leave a comment:
-
Kort och gott.....Elektrolyt kondningar som kostar några kronor.Originally posted by Tunnan View PostSå va har folk för tips på "bra" kondensatorer om man nu vill satsa på en? jag e inte ute efter en själv men kan va kul info va ni andra med lite kunskap tycker....
Är inte meningen att kondningen ska bli en belastning, det har hänt mer än en gång!
Ett bra test för vår nya nät tidning!
Leave a comment:
-
Det jag ville komma till var att det är ditt STEG som bestämmer vilken kondning som är att föredra!Originally posted by Psycho_Squid View PostÄr väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.
Har du allanballan basen arne och ett pyttesteg så kan du ändå inte utnytja monster kollossen med påkopplad kondning!!
Leave a comment:
-
Så va har folk för tips på "bra" kondensatorer om man nu vill satsa på en? jag e inte ute efter en själv men kan va kul info va ni andra med lite kunskap tycker....
Leave a comment:
-
Se där. Spännande information!Originally posted by jonash View PostI en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.
Jag har också varit med om bilar där man använt högkvalitativa kondensatorer på olika register och det har inte gjort nån som helst skillnad.
/Jonas
Leave a comment:
-
I en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.Originally posted by Psycho_Squid View PostÄr väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.
/Jonas
Leave a comment:
-
Är väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.Originally posted by Nonne View PostVad har subben med kondningen att göra?
Skulle även gissa på att 99% av alla kondningar kommer från kina!
Leave a comment:
-
Vad har subben med kondningen att göra?Originally posted by Psycho_Squid View PostJag har en sådan kondensator. Nu har inte jag någon feting till subwoofer i mitt bygge men hittills har den fungerat bra.
Tillverkad i Kina så ha inga jätteförhoppningar om att du köper kvalité men den duger säkerligen.
Skulle även gissa på att 99% av alla kondningar kommer från kina!
Leave a comment:
-
Finns mätningar på 5 faradaren.Originally posted by __snow__ View PostJag har en Sound Quest 5F de här är enligt mitt tycke rena skiten. Betala väl tusen lappen för den så kanske var ganska korkat att tro att den skulle va på 5F
Någon som vet va den ligger på egentligen?
1.2 Farad låg 3 st på!
Leave a comment:
-
Jag har en sådan kondensator. Nu har inte jag någon feting till subwoofer i mitt bygge men hittills har den fungerat bra. Laddregulatorn tycks visa korrekt värde och göra sitt jobb.Originally posted by newBadboy View PostAnser ni att det är stor skillnad på kondensatorer av olika fabrikat?
Jag har spec en cap som jag skull vilja veta vad ni tycker om.. kolla länken
http://www.soundstormlab.com/main/627
Tillverkad i Kina så ha inga jätteförhoppningar om att du köper kvalité men den duger säkerligen.
Last edited by Psycho_Squid; June 3, 2010, 20:58.
Leave a comment:

Leave a comment: