Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang kondensator-fabrikat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• newBadboy
    replied
    Re: Fråga ang kondensator fabrikat

Originally posted by Nonne View Post
    Kort och gott.....Elektrolyt kondningar som kostar några kronor.
    Är inte meningen att kondningen ska bli en belastning, det har hänt mer än en gång!

Ett bra test för vår nya nät tidning!
    Det låter inte som en dum ide. Man då kankse ska ta ESR värdet i beräkning oxå. Kan man mäta den på så stora kondingar? Jag har en esr mätare för vanliga kretskorts kondingar.

Leave a comment:

• newBadboy
    replied

Originally posted by holmis View Post
    jag har 2 st Sound Quest 2 Farads kondensator i garaget om du e sugen på dom ge mig 400kr
    Fast nu behöver jag bara en. Jag är ev vara intresserad. Hur gammla e de? Finns det inbyggd voltmeter på dem? Samt är de gjorda av Stinger eg?

Sedan en snabb fråga. Nästan alla här snackar om Sound quest medan jag frågade om sound storm e det samma fabrikat eller?

Sedan kom ihåg att jag inte vill ha konding för ljudet utan för att avlasta elsystemet!! Så ha gärna diskussion om det oxå
    Last edited by newBadboy; June 4, 2010, 09:11.

Leave a comment:

• dBAkuten
    replied

Originally posted by jonash View Post
    I en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.

Jag har också varit med om bilar där man använt högkvalitativa kondensatorer på olika register och det har inte gjort nån som helst skillnad.

Det beror MINST lika mycket eller mer på hur övriga elsystemet är designat.

/Jonas
    Intressant!!!

När ni switchade kondensatorn och "riktade" den till olika slutsteg hur gjorde ni då?

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Leave a comment:

• Psycho_Squid
    replied

Det jag ville komma till var att det är ditt STEG som bestämmer vilken kondning som är att föredra!

Har du allanballan basen arne och ett pyttesteg så kan du ändå inte utnytja monster kollossen med påkopplad kondning!!
    Aha, det var så du menade.

Leave a comment:

• holmis
    replied

jag har 2 st Sound Quest 2 Farads kondensator i garaget om du e sugen på dom ge mig 400kr

Leave a comment:

• Tunnan
    replied

Är inte meningen att kondningen ska bli en belastning, det har hänt mer än en gång!

Jopp tycker jag, låna in ett gäng från de stora märkerna (och kanske några från de mindre) och testa de inbördes, kanske inte de dyraste som e bäst eller så är de bara priset som avgör... vore väldigt intressant test.

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Tunnan View Post
    Så va har folk för tips på "bra" kondensatorer om man nu vill satsa på en? jag e inte ute efter en själv men kan va kul info va ni andra med lite kunskap tycker....

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by Psycho_Squid View Post
    Är väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.
    Det jag ville komma till var att det är ditt STEG som bestämmer vilken kondning som är att föredra!

Har du allanballan basen arne och ett pyttesteg så kan du ändå inte utnytja monster kollossen med påkopplad kondning!!

Leave a comment:

• Tunnan
    replied

Så va har folk för tips på "bra" kondensatorer om man nu vill satsa på en? jag e inte ute efter en själv men kan va kul info va ni andra med lite kunskap tycker....

Leave a comment:

• Psycho_Squid
    replied

Originally posted by jonash View Post
    I en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.

Jag har också varit med om bilar där man använt högkvalitativa kondensatorer på olika register och det har inte gjort nån som helst skillnad.

/Jonas
    Se där. Spännande information!

Leave a comment:

• jonash
    replied

Är väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.

/Jonas

Leave a comment:

• Psycho_Squid
    replied

Vad har subben med kondningen att göra?

Skulle även gissa på att 99% av alla kondningar kommer från kina!

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Jag har en sådan kondensator. Nu har inte jag någon feting till subwoofer i mitt bygge men hittills har den fungerat bra.

Tillverkad i Kina så ha inga jätteförhoppningar om att du köper kvalité men den duger säkerligen.
    Vad har subben med kondningen att göra?

Skulle även gissa på att 99% av alla kondningar kommer från kina!

Leave a comment:

• Nonne
    replied

Originally posted by __snow__ View Post
    Jag har en Sound Quest 5F de här är enligt mitt tycke rena skiten. Betala väl tusen lappen för den så kanske var ganska korkat att tro att den skulle va på 5F
    Någon som vet va den ligger på egentligen?
    Finns mätningar på 5 faradaren.

1.2 Farad låg 3 st på!

Leave a comment:

• Psycho_Squid
    replied

Originally posted by newBadboy View Post
    Anser ni att det är stor skillnad på kondensatorer av olika fabrikat?

Jag har spec en cap som jag skull vilja veta vad ni tycker om.. kolla länken

http://www.soundstormlab.com/main/627
    Jag har en sådan kondensator. Nu har inte jag någon feting till subwoofer i mitt bygge men hittills har den fungerat bra. Laddregulatorn tycks visa korrekt värde och göra sitt jobb.

Tillverkad i Kina så ha inga jätteförhoppningar om att du köper kvalité men den duger säkerligen.
    Last edited by Psycho_Squid; June 3, 2010, 20:58.

Leave a comment:

Working...
X