Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang kondensator-fabrikat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga ang kondensator-fabrikat

    Anser ni att det är stor skillnad på kondensatorer av olika fabrikat?

    Jag har spec en cap som jag skull vilja veta vad ni tycker om.. kolla länken

    http://www.soundstormlab.com/main/627
    www.sp-engineering.se

  • #2
    Re: Fråga ang kondensator fabrikat

    Ja det är otroligt stor skillnad mellan en billig/dyr ,bra/dålig kondensator.

    SSL vet´jag inget om.

    Men det kan vara upp till 90% diff på en kondensator av en billig variant så har man otur och köper en på 1F kanske det inte är mer en 0.1F i den i verkligheten och fortfarande få säljas som 1F kondensator

    Så oftast när folk inte tycker en kondensator gör någon nytta så kan det mycket väl provat en billig kass kondensator.

    Det är inte lätt att mäta upp en kondensator men det går och först då skulle folk upptäcka hur mycket verknings lösa kondensatorer som cirkulerar i olika bagage..

    En bra kondensator av hög kvalité är ett lyft så enklet är det!!!

    MVH//Björn
    www.dbakuten.se

    Comment


    • #3
      Re: Fråga ang kondensator fabrikat

      tips på bra märken vs dåliga märken ?

      Haft en DLS och misstänker de hamnar på "bra listan", fler?

      Comment


      • #4
        Re: Fråga ang kondensator fabrikat

        Originally posted by Tunnan View Post
        tips på bra märken vs dåliga märken ?

        Haft en DLS och misstänker de hamnar på "bra listan", fler?

        Grejen med just SSl kondingen var att jag fundrar på att köpa en begagnad som jag hittat.

        Hur är för övrigt soundstorm grejer, har aldrig hört om det märket innan.

        önskar fler exempel, även på dem som är mindre bra.
        www.sp-engineering.se

        Comment


        • #5
          Re: Fråga ang kondensator fabrikat

          Inte svar på din fråga men ändå.
          Har en följdfråga till dig?
          Vad har du för batteri/er,
          vilken kvadrat på kabel har du?

          Då en konding inte kan ersätta ett (bra)Batteri
          men har du ordentlig strömmatning plus kablar
          då kan en konding ge det lilla sista

          Comment


          • #6
            Re: Fråga ang kondensator fabrikat

            helt ok med frågor.

            Grejen är att jag som i en annan tråd beskrev att min farthållare slår ifrån vid hög ljudvolym. Så det är inte för ljudets skull jag vill ha konding utan för att avlasta bilens elsystem lite. Min bil har canbus som övervakar batterispänningen och troligtvis är det den som slår av farthållaren vid dippar. Eller så är farthållaren helt enkelt känslig för ojämn spänning.
            www.sp-engineering.se

            Comment


            • #7
              Re: Fråga ang kondensator fabrikat

              SoundStream har en 15 eller om det var 20F konding. Kan man lita på det?
              Känns som att den borde göra lite nytta iaf.

              På steg så säger folk ca 5kr/rms, kan man säga något liknande med kondingar?
              1000kr/F eller något i den stilen?
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                hehe... ja fast nu är det specifikt 2F som det gäller.... eller ni tror det är för lite
                www.sp-engineering.se

                Comment


                • #9
                  Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                  Jag har en Sound Quest 5F de här är enligt mitt tycke rena skiten. Betala väl tusen lappen för den så kanske var ganska korkat att tro att den skulle va på 5F
                  Någon som vet va den ligger på egentligen?
                  RE, DD, Pioneer

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                    Originally posted by __snow__ View Post
                    Jag har en Sound Quest 5F de här är enligt mitt tycke rena skiten. Betala väl tusen lappen för den så kanske var ganska korkat att tro att den skulle va på 5F
                    Någon som vet va den ligger på egentligen?
                    Mät upp den

                    Ladda upp den till 12V
                    Sätt en 10W lampa mellan + och -
                    Ta tiden på hur lång tid det tar att voltmätaren visar 11V

                    Återkom.

                    MVH//Björn
                    www.dbakuten.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                      Originally posted by newBadboy View Post
                      Anser ni att det är stor skillnad på kondensatorer av olika fabrikat?

                      Jag har spec en cap som jag skull vilja veta vad ni tycker om.. kolla länken

                      http://www.soundstormlab.com/main/627
                      Jag har en sådan kondensator. Nu har inte jag någon feting till subwoofer i mitt bygge men hittills har den fungerat bra. Laddregulatorn tycks visa korrekt värde och göra sitt jobb.

                      Tillverkad i Kina så ha inga jätteförhoppningar om att du köper kvalité men den duger säkerligen.
                      Last edited by Psycho_Squid; June 3, 2010, 20:58.
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                        Originally posted by __snow__ View Post
                        Jag har en Sound Quest 5F de här är enligt mitt tycke rena skiten. Betala väl tusen lappen för den så kanske var ganska korkat att tro att den skulle va på 5F
                        Någon som vet va den ligger på egentligen?
                        Finns mätningar på 5 faradaren.

                        1.2 Farad låg 3 st på!
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                          Originally posted by Psycho_Squid View Post
                          Jag har en sådan kondensator. Nu har inte jag någon feting till subwoofer i mitt bygge men hittills har den fungerat bra.

                          Tillverkad i Kina så ha inga jätteförhoppningar om att du köper kvalité men den duger säkerligen.
                          Vad har subben med kondningen att göra?

                          Skulle även gissa på att 99% av alla kondningar kommer från kina!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Vad har subben med kondningen att göra?

                            Skulle även gissa på att 99% av alla kondningar kommer från kina!
                            Är väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.
                            sigpic

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fråga ang kondensator fabrikat

                              Originally posted by Psycho_Squid View Post
                              Är väl lite därför man köper en kondensator förutom användning som störningsfilter? Jag nämnde min sub eftersom min kondensator knappast får ladda ur sig särskilt djupt och därför kan jag inte ge en helt korrekt bedömning av kondensatorn i fråga. Säkerligen massvis som tillverkas i det stora landet i öst men finns lite bättre som tillverkas i andra länder.
                              I en bil jag lyssnade i för en massa år sen så switchade vi mellan sub, mid och mellanregister Det gav mest på mellanregistret. MYCKET luftigare.

                              Jag har också varit med om bilar där man använt högkvalitativa kondensatorer på olika register och det har inte gjort nån som helst skillnad.

                              Det beror MINST lika mycket eller mer på hur övriga elsystemet är designat.

                              /Jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment

                              Working...
                              X