Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i BMW E39 5-serie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ljudbygge i BMW E39 5-serie

Eftersom folk verkar vara lite kritiska mot mitt val av Soundstream så har jag även knåpat ihop ett paket från Hifonics och undrar om detta faller forumsmedlemmarna bättre i smaken:

Komponentsystem x 2: Hifonics ZXi-5.2C
    Slutsteg Framsystem: Hifonics ZXi-6400 MkII
    Baselement x 1: Hifonics ZXi-12D4
    Slutsteg Bassystem: Hifonics ZXi-2200

Så, vad sägs om detta då? Bättre eller sämre än Soundstream-paketet som nämns i första inlägget? Prisskillnaden mellan paketen är ungefär 500 kr.

Comment

Originally posted by Alecci View Post
      Eftersom folk verkar vara lite kritiska mot mitt val av Soundstream så har jag även knåpat ihop ett paket från Hifonics och undrar om detta faller forumsmedlemmarna bättre i smaken:

Komponentsystem x 2: Hifonics ZXi-5.2C
      Slutsteg Framsystem: Hifonics ZXi-6400 MkII
      Baselement x 1: Hifonics ZXi-12D4
      Slutsteg Bassystem: Hifonics ZXi-2200

Så, vad sägs om detta då? Bättre eller sämre än Soundstream-paketet som nämns i första inlägget? Prisskillnaden mellan paketen är ungefär 500 kr.
      Skall du montera i original uttagen så skulle jag rekomendera att du talar med ngn firma som har lite erfarenhet av montage i E39 för de är lite speciella så jag tror det kan göra ganska stor skillnad just på vad man väljer för kit till den.
      Har du 16:9 nav i den också eller vanlig mid(färddator)? Det går nämligen att få in en eftermarknads HU(med kablage för rattstyrning) ihop med mid vilket gör att du behåller alla funktioner i bilen , jag har så i min.
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
        Skall du montera i original uttagen så skulle jag rekomendera att du talar med ngn firma som har lite erfarenhet av montage i E39 för de är lite speciella så jag tror det kan göra ganska stor skillnad just på vad man väljer för kit till den.
        Har du 16:9 nav i den också eller vanlig mid(färddator)? Det går nämligen att få in en eftermarknads HU(med kablage för rattstyrning) ihop med mid vilket gör att du behåller alla funktioner i bilen , jag har så i min.
        Ja, den E39 jag har är en Alpina B10 V8 och det känns därför som att det är av yttersta vikt att behålla ett originalutseende på interiören. Det är därför jag vill ha grejer monterade i original infästningar. Med andra ord, inga modifikationer av instrumentbräda, dörrsidor, hatthylla eller mittkonsol.

Om det nu mot all förmodan skulle gå att bygga in en vanlig 1-DIN HU men med 100% bibehållet utseende i interiören så skulle det kunna vara ett alternativ. Det innebär alltså att MID inte ska flyttas och luckan över huvudenheten ska fortfarande kunna stängas. Det ska kort och gott se ut som på bilden:

Att placera HU på annan plats i bilen är inte heller intressant då jag vill ha alla reglage, knappar, etc samlade vid förarplatsen, alltså på ratten eller i mittkonsolen.

Det är en speciell bil jag bygger i och därför gäller också lite speciella förutsättningar. Original utseende får inte rubbas en millimeter då detta kraftigt försämrar värdet på exlusiva bilar med framtida samlarvärde som en Alpina. Naturligtvis finns möjligheten att köpa in extra instrumentbräda, dörrsidor, hatthylla, osv och modifiera dem samt spara originalen men då springer kostnaden istället iväg och detta ska främst vara en prestandabil och inte ett bilstereobygge. Gränsen för vad kostnader får landa på för bilstereobygget är just cirka 7-8 000 kr.

Jag jobbar, som ni märker, med vissa ramar här och det är lite därför jag ber om hjälp. Man kan egentligen specificera mina mål lite mer kortfattat:

• Original utseende på interiören får inte rubbas alls
        • Kostnaden får vara absolut max 8 000 kr, helst under 7 000 kr
        • Alla komponenter ska vara av samma märke (med undantag för HU)
        • Det ska kunna spela högt och länge

Vid 30 års ålder är jag inte längre vidare intresserad av att spela högt utanför lokala korvkiosken och/eller dra blickar till mig på stan (det klarades fint med den förra bilen), men jag älskar att spela högt exempelvis när man glider på motorvägen. Och då menar jag högt. Man ska inte bara höra musiken, den ska kännas i varje fiber i kroppen.

Syftet med hela det här projektet (inte bara bilstereodelen) är att anamma Alpinas filosofi när de bygger bilarna. Modifikationerna ska kunna märkas av alla men enbart ses av ett fåtal entusiaster. De ska vara smakfulla och snarare förädla än förändra bilen.

Tillägg: Hewi, läste igenom din projekttråd från början till slut i förrgår kväll. Mycket snyggt och stilrent projekt!
        Last edited by Alecci; April 23, 2010, 13:11. Reason: Tillägg

Comment

http://www.garaget.org/?car=170705&image=1622904

Denna HU-adapter finns att köpa hos BMW återförsäljare. Har själv köpt en sådan och tycker den passar fint in med inredningen. Dock så måste luckan bort och du kan ju alltid spara original stereon ifall du skulle sälja bilen i framtiden. Tror du får det mycket svårt att fixa allt utan att rubba interiören lite grann.

Comment

Har nu lagt en order på Hifonics-paketet, så jag antar att jag har bestämt mig. Jag har lyckats läsa mig till fler och fler utläggningar om att Soundstream inte längre håller samma kvalitet som förr och beslutade mig därför för Hifonics som jag ännu inte läst något negativt om och som därtill fått enastående recensioner där jag kunnat hitta dem. Nu får man bara hoppas att man gjorde rätt val.

Originally posted by BaNaN View Post
            http://www.garaget.org/?car=170705&image=1622904

Denna HU-adapter finns att köpa hos BMW återförsäljare. Har själv köpt en sådan och tycker den passar fint in med inredningen. Dock så måste luckan bort och du kan ju alltid spara original stereon ifall du skulle sälja bilen i framtiden. Tror du får det mycket svårt att fixa allt utan att rubba interiören lite grann.
            Bilen kommer att ställas ut även under min tid som ägare och jag vill inte heller att interiören då ska se ut som ett hemmabygge. Eftersom bilen inte ska tävla i någon form av ljudtävling så kompromissar jag hellre med ljudet än med interiören. Målet är att få det bästa och mesta ljudet inom de ramar som angivits.

Om några år i framtiden när det finns mer pengar att spendera på ljudet ska jag kika på att bygga ett mer seriöst ljudsystem som inkluderar modifierade interiördelar såsom instrumentbräda, dörrsidor och hatthyllor. Tills dess får detta duga.

Comment

Working...
            X