Efter några dagars intensivt läsande och efterforskande med en hel del ställda och besvarade frågor (även på detta forum) har jag nu kommit fram till en trolig specifikation över vad jag ska köra med. Tänket kolla med folket här om ni är villiga att ge tips, åsikter eller andra kommentarer om den planerade systemuppbyggnaden:
Komponentsystem x 2 - Soundstream TRC.5
• Power Handling 110 Watt RMS @ 4Ω
• Frequency Response: 85 Hz - 20 kHz
• Efficiency 91 dB
Slutsteg Framsystem - Soundstream TRX4.640
• RMS Power @ 4Ω: 100W x 4
• Frequency Response: 10 Hz - 35 kHz
• THD 0,05%
• Low-level input
Baselement x 2 - Soundstream SPL12 Mule
• Power Handling 500 Watt RMS @ 4Ω
• Frequency Response: 25 Hz - 400 Hz
• Sensitivity 92 dB
Slutsteg Bassystem - Soundstream TRX1.1000
• RMS Power @ 4Ω: 500W
• RMS Power @ 2Ω: 800W
• RMS Power @ 1Ω: 1000W
• Frequency Response: 15 Hz - 250 kHz
• THD 0,05%
• Low-level Input
Denna specifikation går lite stick i stäv med det jag efterfrågade i min andra tråd, att slutstegen skulle ha högnivåingång. Detta beror, som många säkert redan vet, på att huvudenheterna i BMW E39 inte har några lågnivåutgångar. Någon riktigt bra lösning för att montera en eftermarknadsenhet finns inte heller, hur man än gör så förstör man utseendet på bilens interiör och man mister funktioner på ratten och/eller i mittkonsolen. Enligt mig är det alltså inte en giltig lösning att montera en eftermarknadsenhet även om de skulle bidra med en del annan problemlösning.
För min del blir det alltså till att köra med en hög->lågnivåomvandlare. Det blir en hel del kanaler som ska konverteras, men exakt hur många är jag osäker på (4 eller 5). Det sitter någon slags baslåda originalmonterad i bilen, men huruvida de i dagsläget drivs av en egen högnivåkanal eller är inkopplad via kanalerna för de bakre komponenthögtalarna vet jag alltså inte.
Den omvandlare jag har kikat på för ändamålet är i alla fall MTX Re-Q5, som enligt vad jag lyckats läsa mig till ska vara en av de bättre omvandlarna på marknaden. Det som bekymrar mig är hur det blir ifall jag nu bara har fyra kanaler i bilen att använda mig av? Får man i så fall splitta på de bakre kanalerna och köra dem som input både för RL, RR och Sub?
I vilket fall som helst torde en MTX Re-Q5 vara tillräcklig för mina ändamål, eller vad säger ni?
Komponentsystem x 2 - Soundstream TRC.5
• Power Handling 110 Watt RMS @ 4Ω
• Frequency Response: 85 Hz - 20 kHz
• Efficiency 91 dB
Slutsteg Framsystem - Soundstream TRX4.640
• RMS Power @ 4Ω: 100W x 4
• Frequency Response: 10 Hz - 35 kHz
• THD 0,05%
• Low-level input
Baselement x 2 - Soundstream SPL12 Mule
• Power Handling 500 Watt RMS @ 4Ω
• Frequency Response: 25 Hz - 400 Hz
• Sensitivity 92 dB
Slutsteg Bassystem - Soundstream TRX1.1000
• RMS Power @ 4Ω: 500W
• RMS Power @ 2Ω: 800W
• RMS Power @ 1Ω: 1000W
• Frequency Response: 15 Hz - 250 kHz
• THD 0,05%
• Low-level Input
Denna specifikation går lite stick i stäv med det jag efterfrågade i min andra tråd, att slutstegen skulle ha högnivåingång. Detta beror, som många säkert redan vet, på att huvudenheterna i BMW E39 inte har några lågnivåutgångar. Någon riktigt bra lösning för att montera en eftermarknadsenhet finns inte heller, hur man än gör så förstör man utseendet på bilens interiör och man mister funktioner på ratten och/eller i mittkonsolen. Enligt mig är det alltså inte en giltig lösning att montera en eftermarknadsenhet även om de skulle bidra med en del annan problemlösning.
För min del blir det alltså till att köra med en hög->lågnivåomvandlare. Det blir en hel del kanaler som ska konverteras, men exakt hur många är jag osäker på (4 eller 5). Det sitter någon slags baslåda originalmonterad i bilen, men huruvida de i dagsläget drivs av en egen högnivåkanal eller är inkopplad via kanalerna för de bakre komponenthögtalarna vet jag alltså inte.
Den omvandlare jag har kikat på för ändamålet är i alla fall MTX Re-Q5, som enligt vad jag lyckats läsa mig till ska vara en av de bättre omvandlarna på marknaden. Det som bekymrar mig är hur det blir ifall jag nu bara har fyra kanaler i bilen att använda mig av? Får man i så fall splitta på de bakre kanalerna och köra dem som input både för RL, RR och Sub?
I vilket fall som helst torde en MTX Re-Q5 vara tillräcklig för mina ändamål, eller vad säger ni?

Comment