Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge i BMW E39 5-serie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ljudbygge i BMW E39 5-serie

Efter några dagars intensivt läsande och efterforskande med en hel del ställda och besvarade frågor (även på detta forum) har jag nu kommit fram till en trolig specifikation över vad jag ska köra med. Tänket kolla med folket här om ni är villiga att ge tips, åsikter eller andra kommentarer om den planerade systemuppbyggnaden:

Komponentsystem x 2 - Soundstream TRC.5
    • Power Handling 110 Watt RMS @ 4Ω
    • Frequency Response: 85 Hz - 20 kHz
    • Efficiency 91 dB

Slutsteg Framsystem - Soundstream TRX4.640
    • RMS Power @ 4Ω: 100W x 4
    • Frequency Response: 10 Hz - 35 kHz
    • THD 0,05%
    • Low-level input

Baselement x 2 - Soundstream SPL12 Mule
    • Power Handling 500 Watt RMS @ 4Ω
    • Frequency Response: 25 Hz - 400 Hz
    • Sensitivity 92 dB

Slutsteg Bassystem - Soundstream TRX1.1000
    • RMS Power @ 4Ω: 500W
    • RMS Power @ 2Ω: 800W
    • RMS Power @ 1Ω: 1000W
    • Frequency Response: 15 Hz - 250 kHz
    • THD 0,05%
    • Low-level Input

Denna specifikation går lite stick i stäv med det jag efterfrågade i min andra tråd, att slutstegen skulle ha högnivåingång. Detta beror, som många säkert redan vet, på att huvudenheterna i BMW E39 inte har några lågnivåutgångar. Någon riktigt bra lösning för att montera en eftermarknadsenhet finns inte heller, hur man än gör så förstör man utseendet på bilens interiör och man mister funktioner på ratten och/eller i mittkonsolen. Enligt mig är det alltså inte en giltig lösning att montera en eftermarknadsenhet även om de skulle bidra med en del annan problemlösning.

För min del blir det alltså till att köra med en hög->lågnivåomvandlare. Det blir en hel del kanaler som ska konverteras, men exakt hur många är jag osäker på (4 eller 5). Det sitter någon slags baslåda originalmonterad i bilen, men huruvida de i dagsläget drivs av en egen högnivåkanal eller är inkopplad via kanalerna för de bakre komponenthögtalarna vet jag alltså inte.

Den omvandlare jag har kikat på för ändamålet är i alla fall MTX Re-Q5, som enligt vad jag lyckats läsa mig till ska vara en av de bättre omvandlarna på marknaden. Det som bekymrar mig är hur det blir ifall jag nu bara har fyra kanaler i bilen att använda mig av? Får man i så fall splitta på de bakre kanalerna och köra dem som input både för RL, RR och Sub?

I vilket fall som helst torde en MTX Re-Q5 vara tillräcklig för mina ändamål, eller vad säger ni?

Re: Ljudbygge i BMW E39 5-serie

Originally posted by Alecci View Post
    Efter några dagars intensivt läsande och efterforskande med en hel del ställda och besvarade frågor (även på detta forum) har jag nu kommit fram till en trolig specifikation över vad jag ska köra med. Tänket kolla med folket här om ni är villiga att ge tips, åsikter eller andra kommentarer om den planerade systemuppbyggnaden:

Komponentsystem x 2 - Soundstream TRC.5
    • Power Handling 110 Watt RMS @ 4Ω
    • Frequency Response: 85 Hz - 20 kHz
    • Efficiency 91 dB

Slutsteg Framsystem - Soundstream TRX4.640
    • RMS Power @ 4Ω: 100W x 4
    • Frequency Response: 10 Hz - 35 kHz
    • THD 0,05%
    • Low-level input

Baselement x 2 - Soundstream SPL12 Mule
    • Power Handling 500 Watt RMS @ 4Ω
    • Frequency Response: 25 Hz - 400 Hz
    • Sensitivity 92 dB

Slutsteg Bassystem - Soundstream TRX1.1000
    • RMS Power @ 4Ω: 500W
    • RMS Power @ 2Ω: 800W
    • RMS Power @ 1Ω: 1000W
    • Frequency Response: 15 Hz - 250 kHz
    • THD 0,05%
    • Low-level Input

Denna specifikation går lite stick i stäv med det jag efterfrågade i min andra tråd, att slutstegen skulle ha högnivåingång. Detta beror, som många säkert redan vet, på att huvudenheterna i BMW E39 inte har några lågnivåutgångar. Någon riktigt bra lösning för att montera en eftermarknadsenhet finns inte heller, hur man än gör så förstör man utseendet på bilens interiör och man mister funktioner på ratten och/eller i mittkonsolen. Enligt mig är det alltså inte en giltig lösning att montera en eftermarknadsenhet även om de skulle bidra med en del annan problemlösning.

För min del blir det alltså till att köra med en hög->lågnivåomvandlare. Det blir en hel del kanaler som ska konverteras, men exakt hur många är jag osäker på (4 eller 5). Det sitter någon slags baslåda originalmonterad i bilen, men huruvida de i dagsläget drivs av en egen högnivåkanal eller är inkopplad via kanalerna för de bakre komponenthögtalarna vet jag alltså inte.

Den omvandlare jag har kikat på för ändamålet är i alla fall MTX Re-Q5, som enligt vad jag lyckats läsa mig till ska vara en av de bättre omvandlarna på marknaden. Det som bekymrar mig är hur det blir ifall jag nu bara har fyra kanaler i bilen att använda mig av? Får man i så fall splitta på de bakre kanalerna och köra dem som input både för RL, RR och Sub?

I vilket fall som helst torde en MTX Re-Q5 vara tillräcklig för mina ändamål, eller vad säger ni?
    Re-Q5an löser dina problem, du ska bara använda dig av 4:a ingångar så får du även sub.
    Denna lilla makapär sumerar ingångarna och skapar fullt frekvensområde!
    Du får en SUB kontroll på kabel så du kan gaina suben från lyssningspossition, på denna sitter det även en AUX ingång!

Tyvärr får du nog inte många svar på detta forum om ReQ omvandlarna, skulle kunna tänka mig en hand full som sett den i verkligheten!!
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Re-Q5an löser dina problem, du ska bara använda dig av 4:a ingångar så får du även sub.
      Denna lilla makapär sumerar ingångarna och skapar fullt frekvensområde!
      Du får en SUB kontroll på kabel så du kan gaina suben från lyssningspossition, på denna sitter det även en AUX ingång!

Tyvärr får du nog inte många svar på detta forum om ReQ omvandlarna, skulle kunna tänka mig en hand full som sett den i verkligheten!!
      Det låter bra det, då har jag inte tänkt helt uppåt väggarna då i alla fall. Stort tack för den upplysningen!

Vad säger du - i egenskap av yrkesman - om specen i övrigt då? Kanske inte är värsta grejerna som finns, men å ena sidan så är det främst en prestandabetonad familjebil jag bygger och å andra sidan så är målet att få till en hyfsat billig installation. Detta bygget går totalt på under 7 000 kr även med Re-Q5:an inräknad, vilket jag inte tror är så illa pinkat?

Comment

Jag har ingen egen erfarenhet av ReQ annat än att jag har sålt ett gäng till installationsfirmor och återförsäljare, ingen av dom har haft något negativt att säga om produkten, bara det är ett bra betyg då Sveriges samlade bilstereo-åf är det näst gnälligaste släkte som finns
        Vis vobiscum sit!

Comment

Nu frågar du fel person om specar.
          Jag tar alla dessa siffror med en nypa salt, 100 watt är inget kvalitets signum!
          Jag har ägt SS förr och då var grejorna på 25 watt per kanal, men det var då produkterna var grymt bra!

Ett av mina bättre system var när jag hade ett 7-kanals DAVINCI i bilen!
          Men som sagt, det var då när man gladeligen pyntade 35 000 kronor för ett slutsteg
          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
            det är ett bra betyg då Sveriges samlade bilstereo-åf är det näst gnälligaste släkte som finns
            Där har du fel!

Bönder, lärare och kolonister ÄR gnälligare, det säger mina 19 år som maskin reperatör!

Men om du vågar säga detta till mig mellan 4:a ögon så får jag väl hålla med dig
            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Nu frågar du fel person om specar.
              Jag tar alla dessa siffror med en nypa salt, 100 watt är inget kvalitets signum!
              Jag har ägt SS förr och då var grejorna på 25 watt per kanal, men det var då produkterna var grymt bra!

Ett av mina bättre system var när jag hade ett 7-kanals DAVINCI i bilen!
              Men som sagt, det var då när man gladeligen pyntade 35 000 kronor för ett slutsteg
              OK, ska man tolka det som att Soundstream inte längre är lika mycket att hänga i granen som det var förr alltså?

Jag är medveten om att man egentligen inte ska stirra sig blind på antalet Watt grejerna kan ge eller ta, men för en lekman som mig så ger det i alla fall en fingervisning om resultatet som kan uppnås.

Hade ett ganska schysst ljudsystem installerat i min tidigare R34 GTR som räckte för att förse stora asfaltsplanen på Mantorp med partyljud under senaste Action Meet. Pioneer-grejer rakt igenom och högtalarna var inte specade till mer än 60W RMS... Körde med samma baselement då som jag ska göra nu, men än så länge drivs de bara med ett GAS C2001-slutsteg som knappast gör grejerna rättvisa.

Comment

Denna specifikation går lite stick i stäv med det jag efterfrågade i min andra tråd, att slutstegen skulle ha högnivåingång. Detta beror, som många säkert redan vet, på att huvudenheterna i BMW E39 inte har några lågnivåutgångar.
                Om jag inte är felinformerad ska du kunna ta ut lågnivå ur radion BM54. En sådan finns på eBay ganska billigt. Då blir systemet genast mer intressant och du kan komplettera med en processor tex en Audison BitOne, Alpine 701 eller liknande.
                // Gurra
                BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                  Om jag inte är felinformerad ska du kunna ta ut lågnivå ur radion BM54. En sådan finns på eBay ganska billigt. Då blir systemet genast mer intressant och du kan komplettera med en processor tex en Audison BitOne, Alpine 701 eller liknande.
                  Hmm... Det är möjligt. Bilen levererades följande utrustning originalmonterad:

665 RADIO BMW BUSINESS
                  672 CD WECHSLER 6-FACH
                  677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL M. DSP

Bandspelaren är sedan dess utbytt mot en nyare CD-spelare som även klarar av att spela MP3. CD-växlaren pajade för någon vecka sedan. DSP:n klarar dock inte av ljudsignalen från den nya CD-spelaren, så för tillfället finns alltså inget ljud alls i bilen (förutom det sköna gurglandet från en 4,6-liters V8).

Den billigaste jag hittade vid en snabbkoll gick på cirka 3 300 kr plus frakt, vilket tyvärr är ungefär 3 000 kr för dyrt för mig i dagsläget. Däremot kan det ju vara ett alternativ inför framtiden. Som arbetslös med entusiastbil, villa, hund och barn gäller det att hålla kostnaderna på en någorlunda rimlig nivå.

Stort tack ändå för tipset!

Comment

Har du DSP så har du "lågnivå" i bagaget in i DSP-steget. Den är på ca 4,5V och har lite bus för sig, men gick fint att driva min PXA-H700 för 7 år sen, så den funkar nog än idag...
                    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                      Har du DSP så har du "lågnivå" i bagaget in i DSP-steget. Den är på ca 4,5V och har lite bus för sig, men gick fint att driva min PXA-H700 för 7 år sen, så den funkar nog än idag...
                      Det där var något nytt som verkar ha undgått alla andra jag frågat, exempelvis på AutoPower. Där ser man, man lär så länge man lever...

Nu lär jag dock behöva totalt fem kanaler med lågnivå, så det får ju bli en omvandlare i form av Se-Q5 i vilket fall.

Comment

De på AutoPower ville att jag skulle betala för att ge råd till andra på deras forum så jag tyckte inte det var så intressant att hänga där längre...

Du hittar elscheman för stereon på bmwtips.com.
                        /tycker Erik.

Comment

Bmws cd-växlare lagar man till 95% av fallen, hur beter den sig?
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                            De på AutoPower ville att jag skulle betala för att ge råd till andra på deras forum så jag tyckte inte det var så intressant att hänga där längre...

Du hittar elscheman för stereon på bmwtips.com.
                            Jo, de på AutoPower är lite egna ibland kan man väl säga. BMW-Tips är en bra sida, har varit inne där och kikat en del. Kommer nog ha stor nytta av det när jag sen ska försöka koppla in allt.

Bmws cd-växlare lagar man till 95% av fallen, hur beter den sig?
                            Den kollar igenom magasinet efter skivor men beslutar sig sen för att magasinet är tomt. Har testat massor av olika kombinationer; hela magasinet fulladdat, endast en skiva i (testat det med alla sex facken), osv.

Inte för att det spelar vidare stor roll, är mer intresserad av att få MP3-spelaren och ljudet att fungera.

Comment

Inte för att det spelar vidare stor roll, är mer intresserad av att få MP3-spelaren och ljudet att fungera.
                              Låter som en rengöring av mekaniken!
                              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                              X