Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket ska man betala

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur mycket ska man betala

Efter att hatt bilen inne på bilfirma och fått betala en stor summa pengar för ett jobb som tagit ca 1 vecka.
    så jag undrar vad är rimligt att betala tim pris
    och om det tar en vecka arbete så är det ju inte 8 timmar tid man betalar för? dom har ju frukost,lunch,middags fika, så man kan väl inte ta pris för full dag?

Mvh Patrick
    Last edited by Packan; April 12, 2010, 20:02.

Re: Hur mycket ska man betala

Det skall du få specificerat på kvittot hur många timmar dom lagt ner. Självfallet betalar du inte för deras raster och tiden de gör något annat än sysslar med din bil.

Timpriser kan variera något enormt från verkstad till verkstad. Allt från en 400-1500 kan man få betala troligtvis.
    Passat 3B: 151.9dB @42hz
    Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
    Golf Mk2: 154.9dB @49hz
    SM 3'a Bassrace 39.9 2013
    SM 3'a Superstreet NW 2013
    Stoffe levererar baby

Comment

Du betalar för faktiska arbetstimmar, antalet timmar ska framgå av fakturan. Om de sen är specificerade eller ej kan variera. 8 timmars arbetsdag exkl raster är normalt i Sverige. Däremot kan man ju inte räkna in tex torktider eller annan väntetid där montören inte arbetar på bilen.

Wiechert är rätt på det, variansen är stor men tex 700 kr per timme är inget jag skulle reagera över. Ska jag betala det dubbla ska det verkligen vara något extra.

Så ca 28.000 plus moms är rimligt.
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by gurenius View Post
        Du betalar för faktiska arbetstimmar, antalet timmar ska framgå av fakturan. Om de sen är specificerade eller ej kan variera. 8 timmars arbetsdag exkl raster är normalt i Sverige. Däremot kan man ju inte räkna in tex torktider eller annan väntetid där montören inte arbetar på bilen.

Wiechert är rätt på det, variansen är stor men tex 700 kr per timme är inget jag skulle reagera över. Ska jag betala det dubbla ska det verkligen vara något extra.

Så ca 28.000 plus moms är rimligt.
        Sen innan man lägger på momsen så kan man ju lägga på 5% för förbrukningsmaterial. Så 29400 plus moms. Detta oavsett om man använt förbrukningsmaterial eller inte.
        Förbrukningsmaterial= 5-56, smärgelduk, slipskivor, fett och liknande.

Gissa om en del blev irriterade när de fått en faktura på 105 000 och 5000 är förbrukningsmaterial.
        Nu pratar vi lastbilsverkstad. Därav det höga beloppet.

Ibland kan man tycka att det är rena ockret. Dock så kostar det att driva en verkstad. Mer än man kan tro ibland.

Tyvärr är timdebiteringar på uppåt 1500:- inte ovanligt i storstadsregionerna.
        Sen beror det på bilens ålder och bilmärke.
        Jag vet att VAG hade (har) olika klassningar beroende på om man körde exempelvis VW eller Audi.
        Kör man en Audi R8 så får man betala duktigt för service och reparationer.

Komplexitet får man betala för! Det finns speciella krav på verktyg, utrustning, lokaler, skadeverkstad osv för dessa dyrare fordon.
        Även utbildningsbehovet på personalen ökar med komplexiteten.

Sen kan ju ibland rimligheten i kostnadsbilden diskuteras.

Det är ju ändå skattade pengar vi pratar om när det gäller privatbilar.

/PG
        Last edited by PhoenixG; April 12, 2010, 22:55.
        sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Känner många mekaniker och ofta är det rena ockret om dom gjort något på 3 timmar så tar företaget betalt för 5 bara för att de står i deras böcker att de tar 5
          Man ska som i regel aldrig lämna in bilen, utan istället ringa någon kompis och betala han mkt pengar svart har lämnat in 2 bilar och bägge kom hem med en räkning på över 20papp, från en oauktoriserad verkstad dessutom.. bilarna i fråga var väl värda 20 och den andra kanske 30 :P meningslöst känndes det..

Men det finns lagar som säger hur mkt verkstaden får ta betalt utan att varsla ägaren av bilen om detta. över en viss procent av bilens värde så måste verkstaden ringa och informera kunden om läget.
          Kolla lite på det om du känner dig snuvad för om dom gjort fel där så borde du efter en lång process få tillbaka dom pengar som överstiger den procent som lagen talar om..
          RE, DD, Pioneer

Comment

[QUOTE=__snow__;40207]
            Man ska som i regel aldrig lämna in bilen, utan istället ringa någon kompis och betala han mkt pengar svart QUOTE]

och så stannar sverige, TACK
            Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

Comment

[QUOTE=TRUCKEN;40208]
              Originally posted by __snow__ View Post
              Man ska som i regel aldrig lämna in bilen, utan istället ringa någon kompis och betala han mkt pengar svart QUOTE]

Har inte mkt till övers för sverige och du behöver inte betala kompisen heller om de känns dumt att ge någon svarta pengar
              Ne men nu är det så att chanserna på att alla tänker som jag är så astronomiska att det är löjligt. många lämnar in bilen (trots att dom känner folk som kan erbjuda sig ) bara för att dom gillar känslan av att få det gjort på en märkes verkstad..
              Vissa kanske inte har problem att betala löjliga summor för något som man sen inte har råd att använda resten av månaden
              Ja överdriver allt men det gjorde du också så

Skrev auktoriserad verkstad i mitt förra inlägg, menade märkes verkstad där.
              RE, DD, Pioneer

Comment

Det här är en diskussion som jag borde hålla mig ifrån egentligen. Så det ska jag också, men först:

Känner många mekaniker och ofta är det rena ockret om dom gjort något på 3 timmar så tar företaget betalt för 5 bara för att de står i deras böcker att de tar 5

Man ska som i regel aldrig lämna in bilen, utan istället ringa någon kompis och betala han mkt pengar svart
                Det är ju olagligt

Men det finns lagar som säger hur mkt verkstaden får ta betalt utan att varsla ägaren av bilen om detta. över en viss procent av bilens värde så måste verkstaden ringa och informera kunden om läget.
                Kolla lite på det om du känner dig snuvad för om dom gjort fel där så borde du efter en lång process få tillbaka dom pengar som överstiger den procent som lagen talar om..
                Standardtider!
                Jag har personligen suttit och slitit mitt hår MÅNGA gånger när standardtiden exempelvis säger 10 timmar och jobbet har tagit 25 timmar. Detta pga av många olika faktorer
                Hur tror du jag fakturerade? Jo 10 timmar!

Svartjobb! Det är ju olagligt

Se till att ha en bra kommunikation från början med verkstaden så slipper ni förhoppningsvis driva fall till ARN och eventuellt vidare till rättegång.
                sigpic

What does not kill you, simply makes you.........stranger.

Comment

Man ska som i regel aldrig lämna in bilen, utan istället ringa någon kompis och betala han mkt pengar svart har lämnat in 2 bilar och bägge kom hem med en räkning på över 20papp, från en oauktoriserad verkstad dessutom.. bilarna i fråga var väl värda 20 och den andra kanske 30 :P meningslöst känndes det..

ger kompisen garanti på arbetet?
                  // Benny

Dom bästa grejorna och bästa supporten får du hos http://ljudbyggaren.se

Audi A4 avant

Comment

Originally posted by madcap View Post
                    ger kompisen garanti på arbetet?
                    men om företaget tar ca 20000 och kompisen 2000 så spelar nog inte garanti roll kompisen kan ju laga bilen 9ggr till.
                    Bara ett exmpel på pris skillnad jag vet har själv verkstad som jag jobbar ganska mycket i dock inget företag ingen ovanligt om man tar ca 20% av priset på stora jobb om man gämför mot ex märkesverkstad

Comment

[QUOTE=TRUCKEN;40208]

Riktigt så enkelt är det faktiskt inte med svarta pengar så länge dom inte lämnar landet.
                      Killen som får pengarna konsumerar ju troligtvis dom och ofta då på skattade varor så vänder och vrider man lite på det så kommer staten få in sin skatt på ett eller annat sätt så länge inte all handel med varor och tjänster börjar ske svart...

Comment

Ni slirar väl inte iväg lite offtopic nu?
                        Vad är det för sorts arbete som dom utfört på bilen? Verkstad? Lackering?
                        Dom flesta auktoriserade ligger nog i den nämda prisintervallen på 700-1500kr, däremot hade jag nog kollat före vad dom tar och begärt att få en ungefärlig summa. 750kr/h tog audi på Åland sist jag servade min bil innan den såldes, mekonomen i sthlm tog 650kr/h tror jag

Comment

Och vad beror det då på........ERFARENHET min käre Watson!

Hur gjorde dom om det tog 6 timmar då, bet i det sura äpplet och backade 1 timme!

När du också arbetat ett antal år och lärt dig ditt yrke kommer du då att ta betalt för din kunskap?

Snacka inte en massa dynga, kvalitet kostar även från dig i framtiden!!!

Att uttala sig om svarta pengar när man är 21 år är som en viss herre brukar säga......PATETISKT!!

Jag har arbetat i 25 år "längre än du levt" utan avtalsenlig lön.
                          Det är samma som svart betalning, hur djävla kul tror du det känns nu när pensionen närmar sig!
                          Så snacka inte en massa dynga om sånt ni inte har en susning om!

Har DU ett arbete så får DU pengar!
                          När din bil går i sönder åker du till Phoenixgolds verkstad och lagar den med dina dina pengar.
                          Phoenixgold får lön av dina pengar, han åker till ditt arbete och köper dina tjänster, det är så det fungerar!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

FÖRLÅT!

Det är så det ska fungera!
                            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                              Och vad beror det då på........ERFARENHET min käre Watson!

Hur gjorde dom om det tog 6 timmar då, bet i det sura äpplet och backade 1 timme!

När du också arbetat ett antal år och lärt dig ditt yrke kommer du då att ta betalt för din kunskap?

Snacka inte en massa dynga, kvalitet kostar även från dig i framtiden!!!

Att uttala sig om svarta pengar när man är 21 år är som en viss herre brukar säga......PATETISKT!!

Jag har arbetat i 25 år "längre än du levt" utan avtalsenlig lön.
                              Det är samma som svart betalning, hur djävla kul tror du det känns nu när pensionen närmar sig!
                              Så snacka inte en massa dynga om sånt ni inte har en susning om!

Har DU ett arbete så får DU pengar!
                              När din bil går i sönder åker du till Phoenixgolds verkstad och lagar den med dina dina pengar.
                              Phoenixgold får lön av dina pengar, han åker till ditt arbete och köper dina tjänster, det är så det fungerar!
                              Kvalitet? jag är ju lastbilschauför :P

Och sen när är alla på märkes verkstäder i din ålder och har grym erfarenhet? här i trakterna är det ovanligt med folk i 30 års åldern.. mkt pga en håla där alla är häftiga och går fordon inklusive mig

Kvalitet my ass jag vet märkes verkstäder som köper grejer på autodelar när deras lager är slut och sen tar betalt fullpris för sina dyra orginal prylar som inte finns på bilen..
                              JAG HAR INTE RÅD ATT LAGA MIN BIL FÖR 20 PAPP de är en omöjlighet då jag inte har så mkt pengar är ju bara 21år så har inget stort sparkonto som jag sparat i flera år.. Och vad gör man när livet skiter sig för ens levnadsstandard? jo man kör U-land deluxe

Ne men nu är det så att jag som bara har mekaniker i min vänkrets ser ingen större anledning att använda verkstäder som jag inte har råd med, visst de kostar att driva verkstad men jag är inte uppe i dom priserna ändå tyvärr, så jag överlämnar det till folk med nyare bilar och mer pengar på fickan så kan jag också göra så när jag har fått den stabilitet som jag omöjligt kan ha pga min ålder

Jag får ursäkta att jag la mig i ämnet och gav ett hyfsat privat menat tips
                              ska inte utala mig mer om saker som jag är för liten för att förstå sorry gestapo
                              RE, DD, Pioneer

Comment

Working...
                              X