Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

    Hej allesammans.

    Ny här på forumet och inte allt för bevandrad inom bilstereo så jag önskar således lite hjälp.

    Min bil: Subaru Legacy 2.5i -10. Originalstereo från Subaru: PE415L6
    Tanken är att byta ut originalhögtalarna fram till DLS RC6.2.
    Jag kommer skippa baksystemet just nu och kör på ett slutsteg istället. Låter mina orginalhögtalare vara kvar bak så länge.

    Fråga 1. När jag ska byta framhögtalarna så kommer det förmodligen vara en kontakt från dörren (nyare bilar brukar ha sådana) som högtalarkablarna sitter i och jag har fått tipset av en ljudfirma att köra på kablarna som redan sitter till bilens dörrar. En fundering kring detta är, då jag inte öppnat dörrsidan ännu, att det idag sitter en 6.5" högtalare i dörren och en diskant i instrumentbrädan vid dörrstolpe A. Det måste ju finnas ett delningsfilter men vart brukar det sitta?


    Fråga 2. MEN vilket slutsteg ska jag skaffa?

    Tänkte ett 4-kanals slutsteg som till en början ska få driva DLS RC6.2 plus mina gamla högtalare bak med ett eventuellt byte av dessa.

    Många rekommenderar GAS Pro 80.4 men många dissar också GAS, enligt recension på prisjakt så hörs ett missljud. Tycker det är en djungel där det finns många kockar och alldeles för många företag som rekommenderar sina egna märken.
    Jag har dock hittat några slutsteg: Dessa är med högnivåingång vilket jag snöat in på eftersom det krävs antingen högnivåingång eller HLC (Hög/Låg-nivå omvandlare) för att koppla in på originalstereon.

    De är: Excursion HXA45 MKII , Hertz HCP 4 , DLS XM40

    Vet ni av några andra med högnivåingång som kostar kring 1500kr.


    Fråga 3. Vad tror ni om DLS RC6.2 kittet och DLS XM40, kommer spela bra ihop?

    Fråga 4. Finns det något kontakt stycke man kan sätta mellan originalstereon och originalkontakten så man slipper klippa i bilens kablar?

    Hjälp mig snälla! =)

    Edit: stavfel

  • #2
    Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

    Originally posted by AcidSleeper
    Hej allesammans.

    Ny här på forumet och inte allt för bevandrad inom bilstereo så jag önskar således lite hjälp.
    Välkommen till forumet!

    Originally posted by AcidSleeper
    Fråga 1. När jag ska byta framhögtalarna så kommer det förmodligen vara en kontakt från dörren (nyare bilar brukar ha sådana) som högtalarkablarna sitter i och jag har fått tipset av en ljudfirma att köra på kablarna som redan sitter till bilens dörrar. En fundering kring detta är, då jag inte öppnat dörrsidan ännu, att det idag sitter en 6.5" högtalare i dörren och en diskant i instrumentbrädan vid dörrstolpe A. Det måste ju finnas ett delningsfilter men vart brukar det sitta?
    Troligtvis sker delningen redan i din fabriksmonterade HU, sällan man ser någon passiv delning ute vid elementen i dörrarna (frånsett möjligtvis någon konding).


    Originally posted by AcidSleeper
    Fråga 2. MEN vilket slutsteg ska jag skaffa?

    Tänkte ett 4-kanals slutsteg som till en början ska få driva DLS RC6.2 plus mina gamla högtalare bak med ett eventuellt byte av dessa.

    Många rekommenderar GAS Pro 80.4 men många dissar också GAS, enligt recension på prisjakt så hörs ett missljud. Tycker det är en djungel där det finns många kockar och alldeles för många företag som rekommenderar sina egna märken.
    Jag har dock hittat några slutsteg: Dessa är med högnivåingång vilket jag snöat in på eftersom det krävs antingen högnivåingång eller HLC (Hög/Låg-nivå omvandlare) för att koppla in på originalstereon.

    De är: Excursion HXA45 MKII , Hertz HCP 4 , DLS XM40

    Vet ni av några andra med högnivåingång som kostar kring 1500kr.
    Hertz / DLS brukar låta bra, har själv ingen erfarenhet av Excursion.


    Originally posted by AcidSleeper
    Fråga 3. Vad tror ni om DLS RC6.2 kittet och DLS XM40, kommer spela bra ihop?
    Bör låta bra/klangmatchat tycker man. Vill du sedan uppgradera i framtiden kan du ju köra enbart RC6.2 på XM40 och köra det aktivt istället.

    Originally posted by AcidSleeper
    Fråga 4. Finns det något kontakt stycke man kan sätta mellan originalstereon och originalkontakten så man slipper klippa i bilens kablar?
    Är inte riktigt med på vad du menar? Ska du byta ut HU eller syftar du på anslutningen mellan slutsteget och befintligt kablage? I det senare fallet är jag tveksam men någon annan kanske har insyn i detta.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

      Originally posted by AcidSleeper

      Fråga 4. Finns det något kontakt stycke man kan sätta mellan originalstereon och originalkontakten så man slipper klippa i bilens kablar?

      Hjälp mig snälla! =)

      Edit: stavfel
      Till min Peugeot köpte jag ett förlängningskablage för att slippa klippa i originalkablarna. Ungefär som det här från eBay (http://www.ebay.de/itm/Most-Quadlock...kAAOSwHjNV8Vos)


      (Bild

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

        Tack för välkomnandet
        Originally posted by carlr
        Troligtvis sker delningen redan i din fabriksmonterade HU, sällan man ser någon passiv delning ute vid elementen i dörrarna (frånsett möjligtvis någon konding).
        Vart har de då splittat kabeln?
        Hur kopplar man då in de nya grejorna om man tänkte använda befintligt kablage?
        *Blir det fel då om man kopplar in ett delningsfilter?

        Originally posted by carlr
        Bör låta bra/klangmatchat tycker man. Vill du sedan uppgradera i framtiden kan du ju köra enbart RC6.2 på XM40 och köra det aktivt istället.
        Aktivt? Bryggkoppla!?


        Hittade ngt kablage i USA som kostar 30dollar plus frakt. Men det kanske kostar så mycket!?
        Last edited by AcidSleeper; January 6, 2016, 17:13. Reason: Tilläggsfråga

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

          Med dessa kablage får man kopplat in en extern förstärkare i bilen utan att klippa i originalkablaget.
          Skulle inte inte den tänkta förstärkaren vara kompatibel med RCA på högnivåingången så går det att modifiera eller göra en adapter för enkel inkoppling.

          Kablagen finns i ISO och Quadlock utförande.


          http://www.mosconi.se/tillbehor.html#one
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

            Tyvärr men kablaget/kontakten som ansluter till stereon heter Metra 70-7552 och 71-7552 en 20-pin kontakt.

            Har hittat detta men bara på ett ställe där jag inte ännu fått svar.
            Last edited by AcidSleeper; January 14, 2016, 07:49. Reason: Stavfel

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

              Enligt listan på Metraonline så är det andra nummer på kablarna.

              http://www.metraonline.com/vfgapi/vehicle/167348?
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

                Tyvärr så stämmer inte informationen på metra. Det finns en som gör dessa specialanpassade kablarna i USA. www.ae64.com.

                Alla andra drar ned på antalet stift då det är 20-pin till nyare subaru. Inväntar svar därifrån.

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

                  Då stämmer det inte här heller?

                  http://www.connects2.co.uk/products/.../Subaru/Legacy
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

                    Men hos Autoleads är det en 20 polis kontakt, använd SOT-918 så kan du koppla in steg via högnivå utan att klippa originalkablaget
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

                      Men varför har inte BRL själva tipsat om denna..???

                      Gud så bra. TACK för letandet!!! Måste ta och ringa dem.

                      Enda frågan: Kan man trycka in de mindre två svarta i den stora svarta?? Ja det kan man enligt BRL.
                      Last edited by AcidSleeper; January 15, 2016, 11:28. Reason: ..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

                        Tänkte trycka in slutsteget i bagaget under golvet.

                        Har två fack som skulle passa med storlek 600x300x100. Vad tror ni om utrymme?
                        Kan även ta upp en del lufthål i skumplasten för att luften ska flöda lättare.



                        Någon skillnad på säkringshållare från BRL och Biltema förrutom 58kr billigare på biltema? Någon skillnad som man kommer märka??

                        http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-ag...lare-20mm.html

                        http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000032927/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

                          Originally posted by AcidSleeper View Post
                          Men varför har inte BRL själva tipsat om denna
                          Ja det är ju inget jag kan svara på, dom är kanske inte vana vid att tillverka egna kablage?
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp - Bygge i Subaru Legacy -10

                            Hej igen

                            Ny fundering:

                            Har fått tag på ett förlängningskablage mellan stereon och bilens kablage då jag inte vill klippa i bilens kablage.
                            Ska jag sätta isolerade flatstift/flatstiftshylsor och krympslang på högtalarkabeln/högnivå som går från stereon och till slutsteget?

                            Eller finns det något annat/bättre sätt att göra detta?

                            Comment

                            Working...
                            X