Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 aux in funkar ej?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E46 aux in funkar ej?

    Hej igen!
    Besökte forumet senast 2009

    Köpte en 316i -03 (e46) för ca ett år sen och beställde nu i veckan en aux in kabel från amazon, dvs den som kopplas in på baksidan av orginalstereon.
    Ser ut som denna http://www.amazon.co.uk/gp/product/B...f_rd_i=desktop

    Eftersom jag läst att bilar byggda efter ett visst datum 2002 ska ha stöd för aux-läget så började jag glad i hågen mecka lös stereon idag,tråkigt nog får jag inte fram aux-läget hur jag än gör.

    Nu vet jag inte om jag fått en trasig kabel eller om stereon som sitter i min bil helt enkelt inte har stöd för aux-läget. Jag har Mode knappen och en lämplig kontakt för kabeln på baksidan men funkar ändå inte.

    Efter lite googlande så verkar det som Bmw använt ett antal olika tillverkare av deras stereos för den här tiden, Alpine, Philips? och VDO.

    Min stereo har modellnummer 6512 6935627-01 och borde då vara en Philips.

    Nu undrar jag om jag ska chansa och beställa en ny motsvarande kabel eller är jag körd eftersom min stereo inte är en Alpine?

    Hoppas någon har erfarenhet av aux in på just e46 och kan svara på detta.

  • #2
    Re: E46 aux in funkar ej?

    Det var billigt som tusan, men det kan iofs kvitta om det inte fungerar.

    Jag beställde adaptrar i dag till just E46, dessa kostar 695:- så det ska bli intressant och se om dom fungerar
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: E46 aux in funkar ej?

      Prova att gör en "batteri reset" på bilen så kanske Hu:n hittar adaptern, ev kanske det räcker att bara göra Hu:n strömlös ett tag.
      "Sound by Hewi"

      Blue eMotion by heWi

      Comment


      • #4
        Re: E46 aux in funkar ej?

        Fast den var iofs strömlös under tiden jag kopplade lös iso:n och meckade dit aux-kabeln.

        Comment


        • #5
          Re: E46 aux in funkar ej?

          Originally posted by Foshizzle View Post
          Fast den var iofs strömlös under tiden jag kopplade lös iso:n och meckade dit aux-kabeln.
          Prova att gör en batteri reset på hela bilen då
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: E46 aux in funkar ej?

            Originally posted by Hewi View Post
            Prova att gör en batteri reset på hela bilen då
            Misstänker du originalsteg Hewi?
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: E46 aux in funkar ej?

              Originally posted by Nonne View Post
              Misstänker du originalsteg Hewi?
              Nej jag vet bara att I-bus som är i dessa bilar ibland inte känner av/identifierar när ny utrustning monterats typ cd-växlare eller byte från MK3 till MK4 navigation osv
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #8
                Re: E46 aux in funkar ej?

                Originally posted by Hewi View Post
                Nej jag vet bara att I-bus som är i dessa bilar ibland inte känner av/identifierar när ny utrustning monterats typ cd-växlare eller byte från MK3 till MK4 navigation osv
                Ok, jag har aldrig uppfattat dessa som intelligenta.
                Fast iofs så har det då varit någon typ av Box inblandad och funkar det alltid sömnlöst
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: E46 aux in funkar ej?

                  Bara koppla ur minuspolen då eller?
                  Finns det risk att man sabbar nånting?

                  Comment


                  • #10
                    Re: E46 aux in funkar ej?

                    Originally posted by Foshizzle View Post
                    Bara koppla ur minuspolen då eller?
                    Finns det risk att man sabbar nånting?
                    Man ska alltid koppla bort minuspolen när man är och bökar i elsystemet.

                    Det enda som händer är att bilen blir nollad, klocka och annat får justeras.

                    Även i vissa bilar så lyser en ratt ett tag, det är "active stearing wheel kontrol" som behöver några hundra meter för att sedan släckas.

                    Numera kör jag kundbilarna en sväng för att slippa ett telefonsamtal eller återbesök från en orolig kund.
                    Samtidigt är detta en bra funktionskontroll så man ser att allt fungerar som det ska.

                    Fast man monterat bilstereo i över 30 år så betyder det inte att allt fungerar enligt regelboken, en kontroll av bilen gör att man sover gott om natten
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: E46 aux in funkar ej?

                      Vad har du för sju sista siffror i VIN? Med hjälp av dem kan jag se exakt när din bil är tillverkad och vilket ljudpaket den hade från fabrik.

                      Det ska räcka med en sådan kabel för ett par tior i senare årsmodeller av E46 och E39. I tidigare modeller får man använda sig av en adapter som kopplar in sig på cd-växlaringången för att få aux-in.
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

                      Comment

                      Working...
                      X