Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akut hjälp!!!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Akut hjälp!!!!!

    Blir galen på stereon!!!!!
    Lämnade in bilen på en firma här i Stockholm för utbyte av orginal stereo!
    Bilen är en Audi S3 från 2012 med fullt aktivt Bose ljudsystem och Consert II !
    Den nya stereon som monterades är en Pioneer Avic-F70 DAB samt back kamera!
    Nu till problemet!

    1.När jag hämtade bilen och slår på stereon så är det ett mycket högt grund brus även när volymen var på noll oavsätt vilken källa som användes(Apple CarPlay ,radio,cd!
    Bruset varierar i volym dvs ena stunden är det svagt andra stunden ökar det rejält o sedan avtar det igen dvs det kommer o går!
    Med orginal stereon var det knäpptyst!

    2.
    Volymen lever ett eget liv!!!

    När man är ute o kör och tex har ljudet inställt på nivå 15 efter en stund så ökar
    Ljudet flera steg av sig själv(som till 20) ,rejält påtagligt fast hastigheten är
    konstant samt att ASL är avslagen ( automatiska ljudregleringen för kupé
    buller)!

    3.
    Var där idag och lämnade in bilen!
    De fick bort i princip allt brus men man kan fortfarande ana det,får väl leva med det!
    De har använt ett ISO kablage med ställbar signal nivå som heter "Activeplus4"
    Från Perpic och har justerat ner nivån till minimum för att få bort bruset!
    Men nu distar ljudet redan på halv volym?????
    Volymen lever fortfarande sit eget liv!

    Vad ska jag göra???

    Det måste väl gå att ha eftermarknads stereo i Audi'n

    Bifogar bild på ISO kablaget!

    Mvh Peder

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	151.2 KB
ID:	593077

  • #2
    Re: Akut hjälp!!!!!

    För mig gick alternativet med eftermarknads HU bort direkt kan jag säga (-11 Q7 med BOSE)....
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



    Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

    Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

    Comment


    • #3
      Re: Akut hjälp!!!!!

      Koppla förbi Audi stegen, sätt in riktiga slutsteg, dra egna högtalar kablar, och byt högtalare om du vill köra hårt.

      Mvh

      Fluff
      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

      God bless the Amp Doctor !

      Comment


      • #4
        Re: Akut hjälp!!!!!

        Jag tolkar det som att adaptersatsen har en linjeförstärkare som först var satt med för hög gain, dvs brus, för att sedans sättas för lågt, så att dess ingång klipper när man försöker höja volymen från HU.
        Jag har erfarit att utgångsnivån från orginalHU är hög, det är skälet till att jag river bort orginalsteget för bakdörrarna och kör direkt från nya HU på just dem.
        Det kan tänkas att TS skulle klara sig med en adaptersats utan linjeförstärkare, om HUn kan leverera nog hög nivå, men BOSE-systemet vill man ju riva ut oavsett.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Akut hjälp!!!!!

          Har Pioneer stereon filter?

          För i så fall prova att sänk där till lägsta nivå, det funkar fint i SAAB med eftermonterad Alipne så man slipper Box för att sänka signalnivån!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Akut hjälp!!!!!

            Eller, har du testat kablage med lågnivåanslutning?

            Funkar i bland och ibland inte.

            Hade en Audi TT för ett tag sedan och i den var man tvungen att använda högnivådrift för att det var jordfel i sinalvägen.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Akut hjälp!!!!!

              Jag tar tillbaka det jag sa, adaptern ser ut att ta högnivå som Nonne säger. Tanken på att en eftermarknadsHU skulle sakna lågnivå slog mig inte. Kvarstår gör att adaptern nu verkar klippa pga lågt inställd gain. Håller med Nonne.
              Jonas, Umeå

              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

              Comment


              • #8
                Re: Akut hjälp!!!!!

                Hej alla!

                Jag är fullt medveten om att Bose inte tillhör de bättre i ljud sammanhang!
                Men av vissa anledningar som bla , jag har ingen tillgång till eget garage att hålla till i vilket blir dyrt ifall allt ska lämnas bort,min tidigare bil var en BMW 325i E90 med Bussines stereon o den var sämre än sämst jämfört med Bose!
                Så i mitt fall så var jag ute efter att bibehålla original ljudet men upp gradera HU till en som har backkamera samt Navigation och Apple car-play men utan att det blev sämre!

                Tvett! Jag är inne på samma spår som du!
                Först var signalen ställd för högt vilket orsakade bruset!
                Sedan ställde de ner signalen till minimum för att få bort bruset men då klipper signalen istället!
                Det konstiga är att volymen lever ett eget liv, man kan sänka till 6 på volymen men efter en stund stiger den av sig själv till motsvarande 9-10!
                Linjesignalen måste vara ostabil isåfall(fel på Signalförstärkaren/ISO kablaget?)

                Nonne!

                Stor eloge att du svara o ger tipps på åtgärder fast det inte är dina kunder!!!
                Tyvärr så rör jag inte bilen då firman som har skött installationen får lossa på stereon då alla prylar ligger bakom den,har tid på måndag morgon!
                Japp det går att justera signalnivå på samtliga kanaler!
                Fram stod på -1 och bak på -3!
                Ska prova på måndag att sänka till -30 på HU och öka signalen på omvandlaren som du föreslog!
                Ska föreslå att prova ISO utan signalförstärkaren också ifall den som sitter i nu inte fungerar!

                Mvh Peder
                Last edited by Pedreus; May 16, 2015, 17:24.

                Comment


                • #9
                  Re: Akut hjälp!!!!!

                  Då är problemet löst

                  Tack Nonne!
                  Det var din lösning att använda lågnivå kablar istället för att använda hög/lågnivå omvandlaren!
                  Däremot så sitter den kvar då den används för aktivering/avaktivering av Bose slutsteget via canbus!

                  Mvh Peder

                  Comment


                  • #10
                    Re: Akut hjälp!!!!!

                    Bra att det löste sig med lågnivå, var ju en självklarhet egentligen att använda den om det fanns på HUn. Men du märker inte att du måste skruva upp volymen för långt för att få nivå rätt?
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • #11
                      Re: Akut hjälp!!!!!

                      Jag har nivån fram h+v på -1 och bak -4!
                      Man kan ana ett lågt grundbrus när volymen är på 0 men så fort man kliver upp på 1 så är det borta och det är helt ok;-)
                      Nu så är signalen till steget linjär och stabilt dvs ingen gummisnodds effekt när man justerar volymen upp eller ner och det går att spela duktigt högt utan att systemet distar eller klipper :-)

                      Comment

                      Working...
                      X