Håller med gammrävarna.. FB har betydligt lägre nivå än vad detta forum har.. på FB så är ALLA kung över ALLA och kan ALLT... man spanar där och så men så mycket mer är det inte...
Jag ser (med glädje) att alla vill ha kvar forumet i sin nuvarande form.
nästan 300 views 16 kommentarer på ett dygn, visar ju att det finns många som läser, och kommenterar. Skönt att se.
Vi vill ju alla ha ett livskraftigt forum.
Är det bara jag som stött på databas-felel? Jag hoppas att databasen är stabil och allt funkar som vanligt.
Håller med folk här. Detta forum är bästa sättet att sprida info av flera anledningar.
* Finns flera olika grupper på FB vilket gör att det är svårt att hitta rätt.
* Finns många gamla "rävar" här som vet vad dom skriver. Har svarat några gånger på FB och sedan har någon "ungtupp" som kan "allt" svarat och säger tvärt emot mig. Tror många som har svaren tröttnar då och struntar i att svara. Detta upplever jag inte på denna sida.
* Överskådligt och lätt att hitta i de olika avdelningarna här.
Men att det börjat dö ut här tror jag snarare är en avspegling av att inte lika många håller på med denna hobbyn längre på samma sätt som för 15-20år sedan. Även jag har valt att gå i "pension" och håller enbart på med hemmabion numera.
Vill man ha ett bra, genomtänkt och korrekt svar så är det ju här på forumet det gäller...
Vill man veta vad den stora massan av glada amatörer tycker, ja då kan man ta det på FB... Men som ovanstående säger, det är sååååå mkt upprepningar, påhopp, frågor om spellistor och annat på FB som man gärna slipper, så då är det en fröjd att gå in här och faktiskt läsa vettiga trådar, lite mer genomtänkta svar m.m...
Jag personligen tror att vi ungdomar är för lata generellt för att bygga bilstereo då det är enormt tidskrävande, många vill "bara" slänga in.
Därav har det dött ut lite, jag är ofta här inne och läser, skriver sällan något då jag inte kan tillföra alltför mycket kunskap.
Så forumet i sig är grymt uppskattat, däremot facebooksidorna är rent utav kaos. Finns alltid VolvoJeppe som kan allt.
Sällan jag skriver numera, läser ibland, men fortfarande med stort intresse. Om det går så behåll forumet, antingen i sin nuvarande form eller ändra utseendet. Tack vare att detta forum finns blir det en god avgränsning mot allt tjafs som FB representerar. Jag röstar således för forumet före alla av FB försök.
Problemet är inte bristande eller urholkad kunskap på forumet. Problemet är användare som läser men antingen inte vill, orkar, eller tror sig kunna bidra i diskussioner om än så med ett."ser bra ut" eller mer konstruktiva saker eller frågor om "varför gjorde du så?" utan sitter där och scrollar.
Man måste fatta att ingen vill lägga energi på att lägga upp grejjor för tusen views utan att en käft når tangentbordet.
I min bok finns det ingen annan framtid än den man tar tag i själv. Är alla konsumenter, ser man snabbt att få vill producera. Då försvinner konsumenterna oxå. Samt allt hopp om återväxt.
Håller med de unisona kommentarerna om att detta forum verkligen behövs.
Jag tillhör dock skaran som mest läser och väldigt sällan postar, och efter zrkens kommentar ovan ska jag försöka bättra mig i detta avseende...
Har dock en undran - under de fem år jag varit medlem har forumet inte förändrats estetiskt överhuvudtaget. Vem ansvarar för detta? Även om det är funktionellt tycker jag ej det är särskilt snyggt, vilket kanske kan avskräcka nya läsare?
Zrken är helt inne på rätt spår. Det är en liten process att få till relevanta updates i en tråd, eller vem bestämmer vad som ska visas? Det är ingen som ställer frågor här, ingen som efterfrågar något speciellt, hur ska en veta vad som då är intressant att skriva om/visa bilder på? Det finns en anledning att bla min tråd stannat av, det verkar vara noll intresse, och de som kommenterar får ändå se bygget och diskutera kring det i sommar. Varför ska jag då lägga tid och energi på updates? Ibland funderar man om det man pysslar med inte håller tillräcklig standard, eller om man gör något annat fel - som sagt, noll feedback.
Nej jag kryper tillbaka under stenen och betraktar er andra som har aktiva projekt på gott avstånd, utan risk att man råkar fråga något som kan vara utvecklande för den ena eller andra parten.
FB och Instagram har skapat ett begär efter "likes" så fort man lägger ut något och det sprider sig även hit till forumet, och jag är nog inte bättre själv utan vill ha någon typ av reaktion på inlägg.
Om ingen omgående gillar det man lägger upp så betyder inte det att inte läsare uppskattar byggtråden.
Jag hoppas att alla som har en byggtråd på detta forum gör det delvis för sin egen skull men även för att visa upp hur man löst uppkomna problem och hur man tänkt när man sätter ihop sitt system.
Håller med om att det är svårt att skriva feedback på bra inlägg men samtidigt skulle det vara ganska hopplöst att följa en tråd om 20-30personner svarade på ett inlägg med "gillar" eller "snyggt"
Men kanske att det finns lösningar på hur detta kan fungera bättre.
Roger Edvinsson
Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
helst på saker av kolfiber :-)
Comment