Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kommer detta lira?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kommer detta lira?

Är ny på forumet och detta är väl första bygget, tar tacksamt emot tips!
    Ska uppgradera ljudet i vardagsbilen. Kan följande saker funka bra tillsammans?

Bas: Alpine SWR-10D2 1000w RMS 3000W PEAK
    Baslåda: Se länk nedan men 15L stängd låda costumfit för passat
    Slutsteg: Re audio Xt-2000de v2 ger 400w rms vid 4ohm
    Kabel: 33mm2
    Högtalarkabel: Supra 6mm2
    Kondensator: Audison 1F

Bilens batteri är helt nytt Varta 85Ah. Vet att lådan egentligen är för liten för basen men tänkte dämpa med fårull för att lura basen att lådan är större.

http://www.ebay.com/itm/VW-Passat-B5...item5d4cea85cb

Gustav

Re: Kommer detta lira?

Enligt min mening kommer detta inte att funka. Din anläggning som du beskriver kommer inte att kunna återge några frekvenser över 200Hz och det du hör är bara ett massa buller och låga frekvenser. Du måste komplettera ditt system med andra högtalare och gärna placera dem fram i bilen.
    Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
      Enligt min mening kommer detta inte att funka. Din anläggning som du beskriver kommer inte att kunna återge några frekvenser över 200Hz och det du hör är bara ett massa buller och låga frekvenser. Du måste komplettera ditt system med andra högtalare och gärna placera dem fram i bilen.
      Naturligtvis har jag andra högtalare. Skulle vilja ha åsikter på om jag gjort rätt val angående strömkabel, bas, låda, konding osv.

Till dörrarna både fram o bak är det inköpt Alpine SXE-1750S komponent högtalare. Tanken var att inte använda något slutsteg utan driva dessa via Radion.

Comment

Man kan peka på att det inte 6mm2 är väldigt väl tilltaget till högtalarkablage.
        Med ett gäng kwrms i baken är det fortfarande överhängande vanligt att köra 4mm2.

Rekomenderas minst 2.5kvadrat i ditt läge, men att lägga sig på 4mm2 är mitt standard val.
        I praktiken är det inte värt några extrapengar för "finkabel" till bas, biltemas 4mm2 är standard i många rigg.

I övrigt, konceptet kondensatorer har tappat rejält med mark på senare år, syns väldigt sällan annat än i 'ceremoniellt syfte'.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Sedan ska man ha pejl på att ju mindre låda du kör mot bas, desto mer effekt kommer den käka för att låta särskilt imponerande.
          Ditt slutsteg förefaller rätt vekt, även om det kommer att spela.
          Skulle gissa på att du riskerar att tycka det ger för lite mos.

Edit: Ser nu att det är stabilt i 1ohm och du har ett 2x2ohms bas, så du är hemma med att paralellkoppla! Då har du mos i massor till denna bas

Comment

Originally posted by zrken View Post
            Sedan ska man ha pejl på att ju mindre låda du kör mot bas, desto mer effekt kommer den käka för att låta särskilt imponerande.
            Ditt slutsteg förefaller rätt vekt, även om det kommer att spela.
            Skulle gissa på att du riskerar att tycka det ger för lite mos.

Edit: Ser nu att det är stabilt i 1ohm och du har ett 2x2ohms bas, så du är hemma med att paralellkoppla! Då har du mos i massor till denna bas
            okej, fick tag i detta steg billigt och vill gärna köra 4ohm men blir de för lite kräm så var det ett bra tips med parallellkoppling av spolarna. Annars får de bli ett Alpine PDX-M6 steg som ger 600w vid 4ohm. Alpine rekommenderar det steget till denna basen. Har läst att man ska helst bottna steget innan basen stämmer det?

Comment

Det stämmer definitivt inte.
              Om man spelar med förnuft och inte pressar på när det uppenbart låter illa eller verkar väldigt ansträngt (och har detta so mgrundförståelse), är det inte alls dumt att sikta på steg med en bit högre wrms rating än basen.
              Hade jag själv fått välja till en bas på säg 1000wrms, hade jag vart bekväm med steg på kanske 2000wrms, och sedan vara en smula försiktig på volymratten.

Grejjen är att ett väldigt pressat steg skickar klippt signal till basen, vilket gör att man med rätt små effekter kan steka väldigt fina basar även om de tar mer effekt än vad steget ger.
              Detta undviker man enklast och säkrast med starkare slutsteg än bas, och en smula förnuftighet på volymratten =

Comment

Om vi säger så här, det kommer att funka.
                Sen att basen inte presterar optimalt är en helt annan femma.
                De 15 litrarna med ull i lådan så tror jag faktiskt du kan få ett rätt bra slutresultat, min erfarenhet säger att man ska följa Alpine rekommendationer.

Jag hade nog valt en annan konfiguration på basen, ska du lyssna på musik och använda monoblock så är det inte optimalt att köra i 1 eller 4 ohm.
                Det bästa hade varit en bas med dubbla 4 ohms spolar, 2 ohm brukar vara optimalt på digitala monoblock.
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  Om vi säger så här, det kommer att funka.
                  Sen att basen inte presterar optimalt är en helt annan femma.
                  De 15 litrarna med ull i lådan så tror jag faktiskt du kan få ett rätt bra slutresultat, min erfarenhet säger att man ska följa Alpine rekommendationer.

Jag hade nog valt en annan konfiguration på basen, ska du lyssna på musik och använda monoblock så är det inte optimalt att köra i 1 eller 4 ohm.
                  Det bästa hade varit en bas med dubbla 4 ohms spolar, 2 ohm brukar vara optimalt på digitala monoblock.
                  tack för input, är ett analogt slutsteg bättre då? Ska testa såhär först så får vi se är inte ute efter någon mega bas, bara den blir hyffsat precis och låter bättre än original bas från högtalarna. Ska jag dämpa sidorna i lådan också eller bara baksidan?

Har även beställt stp 5mm gold att sätta i dörrar och bakskärmar.

Comment

Detta påminner / låter som Backes inskick till Stoffe i bilstereotidningen...
                    Backe frågar Stoffe en massa och frågeställningen är den samma nu som då *garvar gott"
                    det handlade ofta om MDS basar på den tiden...

O inte hette han backe där utan det var en massa påhittade namn..

Ja jag har ju säkert fel nu men men....

Garvar gott åt den tiden...

Comment

Originally posted by GustavN View Post
                      tack för input, är ett analogt slutsteg bättre då? Ska testa såhär först så får vi se är inte ute efter någon mega bas, bara den blir hyffsat precis och låter bättre än original bas från högtalarna. Ska jag dämpa sidorna i lådan också eller bara baksidan?

Har även beställt stp 5mm gold att sätta i dörrar och bakskärmar.
                      Ska du köra basen i 4 Ohm så kan du driva den med ett klass AB steg, 2 eller 4 kanals i bryggat läge.
                      Snackar vi förstärkare med lite bättre nätdelar så kan man även köra bryggat med 2 Ohms impedans, räkna då med att dom kräver bra med ström för att låta bra samt inte gå sönder.

Min erfarenhet av bryggade förstärkare i klass AB är att ljudet blir helt annorlunda, det känns som om man har lite mer kontroll och effekt med 500 klass AB watt än 500 klass D watt.
                      Förstärkare som klarar 2 Ohm bryggat brukar låta helt magiskt med en last på 4 Ohm, har dom då dessutom mycket effekt så går man på moln.

Ljudmässigt så får man gå upp 3-4 ggr i effekt med ett klass D mot klass AB, visst finns det undantag men generelt har jag upplevt detta efter ett flertal tester.

När det gäller dämpningen av lådan så får du väl helt enkelt lyssna på resultatet.
                      Hitintills har jag väl aldrig varit med om en bil med för mycket dämpning.
                      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
                      X