Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bluetooth till optisk ut.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bluetooth till optisk ut.

    [QUOTE=

    Ett annat problem jag upptäckte var att min box (pxa-h800) ej kan använda AI-net och toslink samtidigt.... Men det stod ju klart o tydligt i manualen som jag tyvärr missat
    .[/QUOTE]

    Prova att aktivera aux-in och sedan medans du har boxen inkopplad och streamar till den så växlar du imellan de olika källorna på Hu, testa detta på bägge de optiska ingångarna.
    På 701 så väljer boxen optiskt in före Ai-Net när signal finns på den, detta både på radio och aux läget och jag har för mig att ha läst att man kan "lura" 800 boxen på samma sätt.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #17
      Re: Bluetooth till optisk ut.

      Tack, ska testa detta
      / Jimmy

      Comment


      • #18
        Re: Bluetooth till optisk ut.

        Originally posted by pinnen666 View Post
        Köpte Hewis manick som han hade liggandes, tack förresten
        Testat lite nu med DLNA och det fungerar med appstyrning, tråkiga är att jag bara verkar kunna spela det som är lagrat i telefonen men ej från wimp då den appen ej verkar ha något stöd för detta, Youtube har men där blev det ännu ett problem, eftersom DLNA går över wifi så stängs mobildatan av i telefonen.... Hur lätt är det då att kolla på tuben (kanske går att lösa med en dongel med internet in i nätverksporten när det gäller tuben men dock inte wimp)

        Ska fortsätta forska och laborera och se om det finns någon lösning på detta, annars får det nog bli apt-x även för mig (hoppas det låter riktigt bra).

        Om det är någon som sitter på en lösning på detta så får ni gärna dela med er av detta.
        Har du provat alla "lägen" som man kan switcha imellan på WIDI/DLAN knappen?
        Har du kopplat upp den mot tv:n och gått igenom inställningarna?
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #19
          Re: Bluetooth till optisk ut.

          Ja jag har grejat med dessa hemma, haft instruktioner på datorn och tv:n igång med streamern och testat dom tre lägena, jag lyckades streama lite men den verkar ej vara hdcp kompatibel så när jag startar wimp så stängs delningen av, men startar jag wimp och sedan delning så streamas musik, dock något laggigt, och när jag vill byta låt så får man göra om proceduren..
          Ska fortsätta testa lite varianter och appar och se om det inte går att komma runt detta
          / Jimmy

          Comment


          • #20
            Re: Bluetooth till optisk ut.

            Har nu oxo beställt en lite manick så här sitter man i väntans tider och följer tråden ivrigt.. wimp har ingen inbyggd funktion för dlna men har du testat hur det funkar med Spotify connect då jag antar du sitter på Android.

            I annat fall får jag köra iphone i bilen till denna, lite osäker på om det funkar med gamla iphone 4.. läste någonstans att det var 5:an eller nyare som gäller...?
            Alpine Audison !GENESIS DLS

            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

            Comment


            • #21
              Re: Bluetooth till optisk ut.

              Nej det är synd att wimp inte verkar ha stöd för dlna, Spotify har jag skrotat så har tyvärr inte testat detta.
              / Jimmy

              Comment


              • #22
                Re: Bluetooth till optisk ut.

                Det går inte koppla upp via wifi - direkt och kanske på det viset behålla mobil data aktiv. .låter ju inte så troligt men bara en tanke...

                Om inte annat så borde det funka om man har en telefon till som i mitt fall så kommer jag köra en "fast" telefon i bilen utan mobilnät kopplad mot soundmate via wifi givetvis. Sen har jag min vanliga lur som man isf kan dela internet med via teathering oxo över wifi...
                Samma princip som att ha en surfplatta utan nät i bilen tänker jag..
                Last edited by jokko23; November 3, 2014, 09:46.
                Alpine Audison !GENESIS DLS

                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                Comment


                • #23
                  Re: Bluetooth till optisk ut.

                  Originally posted by jokko23 View Post
                  Det går inte koppla upp via wifi - direkt och kanske på det viset behålla mobil data aktiv. .låter ju inte så troligt men bara en tanke...

                  Om inte annat så borde det funka om man har en telefon till som i mitt fall så kommer jag köra en "fast" telefon i bilen utan mobilnät kopplad mot soundmate via wifi givetvis. Sen har jag min vanliga lur som man isf kan dela internet med via teathering oxo över wifi...
                  Samma princip som att ha en surfplatta utan nät i bilen tänker jag..
                  Jag är inte säker på att Soundmate och Measy boxarna fungerar exakt lika så det blir nog att testa fram.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bluetooth till optisk ut.

                    Jaha...det va jag som missuppfattade en smula.. :S

                    Jag har beställt en soundmate då jag bara är intresserad av att strömma ljud...

                    Men det är bara vänta på arrival och prova helt enkelt. Va ju trots allt nästan gratis
                    Funkar det inte så får det bli sladdburet via usb DAC - toslink i värsta fall..
                    http://www.behringer.com/EN/Products/UCA202.aspx
                    Alpine Audison !GENESIS DLS

                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bluetooth till optisk ut.

                      Originally posted by pinnen666 View Post
                      Nej det är synd att wimp inte verkar ha stöd för dlna, Spotify har jag skrotat så har tyvärr inte testat detta.
                      Jag har testat wimp en period nu och är lite inne på att byta till det permanent om man bara hittar en bra fungerande lösning på att nyttja den högre kvallen på ett vettigt sätt.
                      läste lite FAQ på wimp hemsida och där va det faktiskt en som önskade stöd för just dlna.
                      Det jag tänker är att om vi är fler som skriver till dem och önskar denna funktion så borde dem ju börja kolla på möjligheterna att utveckla detta.
                      Om man inte redan kan nyttja deras webspelare som den är idag. Då iaf soundmate stödjer internet strömmat via ip...
                      Alpine Audison !GENESIS DLS

                      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bluetooth till optisk ut.

                        Möjligt att det går över webben med wimp, har jag faktiskt inte tänkt på, tack för tipsen
                        Har tyvärr dåligt med tid dom flesta dagarna nu så jag har ej hållt på så mycket med detta sedan mitt sista försök...
                        Ska försöka få en ledig kväll hemifrån nu under veckan och laborera med appar inställningar och se om jag finner någon lösning
                        / Jimmy

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bluetooth till optisk ut.

                          nu har jag skrotat idén med wifi, lyckas inte få till det tyvärr, provade en annan mediespelare med och testade med skärmspegling, då fungerar det att spela wimp men ljudet är inte problemfritt, ofta det blir små pauser pga lagg eller bara dålig streamingkvalité..
                          Har även mailat supporten på wimp och berättat om mitt bekymmer, frågan har skickats vidare till någon som förhoppningsvis hittar en lösning eller skapar en, framtiden får se vad som sker

                          Så nu har jag köpt en apt-x mottagare med optisk ut, denna skicka bara ut 24bit/192khz, tyvärr får jag inte igång detta med h800:an, är det så illa att processorn ej stödjer detta? nån som vet?
                          Förhoppningsvis är det bara jag som "ställt in den snett"
                          / Jimmy

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bluetooth till optisk ut.

                            Originally posted by pinnen666 View Post
                            nu har jag skrotat idén med wifi, lyckas inte få till det tyvärr, provade en annan mediespelare med och testade med skärmspegling, då fungerar det att spela wimp men ljudet är inte problemfritt, ofta det blir små pauser pga lagg eller bara dålig streamingkvalité..
                            Har även mailat supporten på wimp och berättat om mitt bekymmer, frågan har skickats vidare till någon som förhoppningsvis hittar en lösning eller skapar en, framtiden får se vad som sker

                            Så nu har jag köpt en apt-x mottagare med optisk ut, denna skicka bara ut 24bit/192khz, tyvärr får jag inte igång detta med h800:an, är det så illa att processorn ej stödjer detta? nån som vet?
                            Förhoppningsvis är det bara jag som "ställt in den snett"
                            Ja H800 tar nog bara 48Khz/24Bit in eller ngt sånt , skickar verkligen BT mottagaren bara ut 24/192 även om du spelar t.ex en vanlig 16/44.1 Wav fil?
                            Dvs att den samplar om all musik till 24/192..... låter skumt tycker jag....
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bluetooth till optisk ut.

                              Ja jag instämmer det låter skumt, är en https://www.hifiklubben.se/streaming...ing/argon-bt2/
                              Testade hemma med datorhögtalarna och spelade wimp och då fungerade den (fungerade dock inte med min gamla lite billigare förstärkare till TV:n), men den samplar väl om, känns lite märkligt men men, det kanske höjer ljudkvalitén lite?

                              Men då vet jag att det inte var jag som tappade huvudet helt o hållet när jag inte fick den signalen att fungera i bilen
                              Tack.
                              Kan dock tillägga att den även har rca och 3.5mm ut och dessa samplar ej och då fungerar det fint i bilen, har nu kopplat den med rca till ai-net adaper och det är allt lite skillnad mot ad2p:n i min cda-137Bti, det första man märker är att basen vaknar till liv och spelar inte bara högre utan upplever den även djupare, är dock lite tidigt att ge en recension då jag ej har haft tid/möjlighet att sitta och lyssna i några timmar och jämföra.

                              Men det kommer.
                              / Jimmy

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bluetooth till optisk ut.

                                Jaha fortsätter lite här, Testade Hifi-klubbens APT-X mottagare i ett par veckor men lämnade tillbaka den då det blev jobbigt med att behöva aktivera den varje gång man satte sig i bilen, då min processor ej stödjer den optiska biten från den så blev det rca in i AI-net ingången, Ljudmässigt var den helt ok men räcker inte helt o hållet till om man jämför med ren signal, gjorde jämförelsen hemma och i bilen.

                                Det jag jämför mot i bil är cd, 3.5mm utgång telefon kopplad till processorn via AI-net, apt-x och ad2p och det är i den ordningen ljudkvalitén är där cd är bäst, Streming kommer från Wimp och samma låt som jag har på cd jämförs med motsvarighet på wimp.

                                Hemma jämförde jag webspelaren Wimp till appen Wimp och Telefon är en Sony Z3, har även Blåtand som stödjer AD2P i Datorn så även detta jämförs, Högtalarna som spelar upp musiken är kopplade via optisk ut från moderkortet och är enklare modell så det är svårt att höra om det är mindre detaljer som går förlorade, högtalarsystemet är Edifier och består av 2 stereohögtalare och en 8" Sub (Är dessa http://www.inet.se/produkt/6307219/e...530d-svart-2-1 ) om nån undrar, dock så låter detta system Bra men det är väl inte high end produkter direkt.

                                Det var när jag körde AD2P i Datorn och sen växlade över till den web baserade och körde den det blev en stor Aha upplevelse, helt plötsligt förstod jag varför vissa frekvenser i bilen låter så illa och är svåra att få bort med eq:n......
                                Därför började jakten efter en variant som skickar signal med bättre upplösning.

                                Med Apt-x mottagaren så står det tydligt och fint i min telefon att den är ansluten till detta, annars kan det ju vara svårt att veta då modulen även stödjer ad2p, ljudmässigt så kom djupet fram bättre men jämför man med den web baserade så hör man skillnad, svårt att ta på precis vad men skillnad är det över hela registret, samma sak i bilen.
                                Upplever det dock som att det ligger mellan cd-kvalité och ad2p, lite av bumligheten i 200-400hz området minskade, frekvenser under 50hz spelar starkare och även där tror jag mer information kommer fram, men kopplar jag in 3.5:an så går det inte att jämföra då jag måste minska suben med ca. 6-8db, så stor är skillnaden i dom låga frekvenserna.
                                Kör man med 3.5:an och ställer in EQ:n och sen sätter på ad2p så försvinner basen nästan helt! I dom högre frekvenserna så tycker jag inte skillnaden är så markant.

                                Men jag misstänker ju i detta läget att det är telefonen som förstärker just dessa låga frekvenser, att något filter är aktivt trots att all form av Eq och dynamiska val av diverse sort är bortkryssade då cd:n inte har denna basförstärkning vilket är utgången i min test.

                                Utrustningen i min bil består av PXA-H800 med RUX, Stereon är en Alpine cda-137Bti.
                                Högtalare är diskanterna Pioneers TS-T031PRS med 4" TS-S101PRS, drivs av ett gammalt magnat rx44, sub är en JL 6.5 i sluten låda som drivs att ett alpine mono steg.

                                Men som sagt så är apt-x mottagaren tillbakalämnad och igår fick jag AMAS2, synd att jag redan lämnat tillbaka den gamla annars så hade det varit kul att jämföra dessa, har dock bara lyssnat i en timme ungefär ännu så jag får återkomma angående AMAS, dock har jag hittills upptäckt att basen reagerade på samma sätt som när jag kopplade in min 3.5 i bilen Wow.. återkommer när jag har lyssnat mer på detaljer och hoppas på att jag kan lämna en riktigt positiv feedback.
                                / Jimmy

                                Comment

                                Working...
                                X