Announcement

Collapse
No announcement yet.

middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

    Tjena

    Letar fortfarande efter något bättre än mina hertz hsk 6,5or som har 265wrms i teorin att leka med.

    problemet med många 8" är att de antingen är 8ohm eller inte går tillräckligt djupt i basen.

    Vill kunna köra utan subb helt i stort sett vid seriös sq-lyssning så de behöver ha hyffsat frekvensomfång neråt.

    All input på middar är välkommet.

    "värsta" jag kört själv med är impact rh6632 som jag har för mig lira lite köttigare än hertz hsk.

    Blev imponerad av spls neo8or dock så va det 3st i var dörr så svårt att veta hur ett par lirar och de är igentligen för dyra för vad dom är också.

    budget...helst 1000kr per element eller 2k paret

  • #2
    Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

    dls rm6 ? e de ej billiga?

    Comment


    • #3
      Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

      Originally posted by jimmaiy
      Tjena

      Vill kunna köra utan subb helt i stort sett vid seriös sq-lyssning så de behöver ha hyffsat frekvensomfång neråt.

      budget...helst 1000kr per element eller 2k paret
      Amega-6.5-or låter bättre än HSK-middarna, då klarar du budget.

      Ska du ha "riktig" sq med middar som gräver räcker inte 2000:-/paret

      Dynaudio MW172 svarar lätt på dina ljudkrav, tyvärr inte din budget.

      Som vanligt förutsätter det bra steg.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

        Gladen Zero Pro middar fläskar på rejält. Klarar nästan budgeten.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

          Gladen SQL spöar det mesta skulle jag nog påstå, fast 1par ger bara mersmak
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

            Med tillräckligt djup är oklart vad man har för preferenser, men ett par som tålde redigt med stryk var Hertz SV200L. Notera "L". De görs inte längre, men fanns ute på annons på forumet så sent som häromnyss.

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

              Originally posted by zrken View Post
              Med tillräckligt djup är oklart vad man har för preferenser, men ett par som tålde redigt med stryk var Hertz SV200L. Notera "L". De görs inte längre, men fanns ute på annons på forumet så sent som häromnyss.
              Jo jag har kikat på dom nu finns hos brl tror jag som verkar ha tagit över hertzförsäljningen men nånting säger mig att dom är lite trötta uppåt 120-200hz tror dom är klockrena i de kägre registerna.

              Dock lutar det nest åt dom då jag finkammat rubbet på marknaden och där är alltid något som gör en skeptisk.

              Comment


              • #8
                Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                Originally posted by Nonne View Post
                Gladen SQL spöar det mesta skulle jag nog påstå, fast 1par ger bara mersmak
                Vill inte köra dubbla 6,5or för då hade jag köpt en hsk till, pga av monteringskäl och även estetiskt är det enkel mid upp till 8" som gäller.

                Har finkammat rubbet men ej lyssnat på så många därför jag vill ha input.

                De flesta har liksom fs på 80eller mer och då kan jag glömma att köra de ner till 40hz tex

                Comment


                • #9
                  Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                  Funderat på Beyma 8P300Fe också som nog är de man kan fläska mest med 50hz-8k respons med fs på 61hz och en rätt sjuk slaglängd 2,4cm xdam enlig spec vilket gör att den nog inte bottnar i första taget även vid låg delning.

                  Enda problemet med dessa är att de är 8ohm och jag tror inte ett bryggat hertz hcp4d ger någon direkt go effekt till dom i så fall men kan ha fel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                    50hz är inte djupbas på långa vägar.
                    Men om det är 50hz du söker ska jag inte skriva nå mer.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                      Originally posted by jimmaiy View Post
                      Funderat på Beyma 8P300Fe också som nog är de man kan fläska mest med 50hz-8k respons med fs på 61hz och en rätt sjuk slaglängd 2,4cm xdam enlig spec vilket gör att den nog inte bottnar i första taget även vid låg delning.

                      Enda problemet med dessa är att de är 8ohm och jag tror inte ett bryggat hertz hcp4d ger någon direkt go effekt till dom i så fall men kan ha fel.
                      Även fast jag bara kan utgå ifrån en PDF-spec (har inte hört elementet själv) så vill jag nog påpeka att 8P300Fe antagligen inte är något "superfantastiskt" element som man kan frestas att tro, men visst är det säkert bra.

                      I specen står det att Xmax är 6 mm, men utgår man ifrån det vanligaste sättet att benämna Xmax (talspolehöjd-luftgap / 2) så är det 4 mm. Inget extraordinärt som jag ser det. Tillåter man en del distorsion så kan man förstås låta konen röra sig mer, men är det SQ så får man nog hålla sig till typ 4-5 mm konrörelse gissar jag.

                      Teoretiska känsligheten vid 1 W är en liten bit under 94 dB enligt mitt program och det är ju inte dåligt. Jag tror nog att HCPD4D kan trycka på en del, borde bli omkring 170 W per bryggad kanal iaf.

                      Men det här är ju bara teorier.

                      Comment


                      • #12
                        Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                        http://undersoundaudio.hemsida24.se/...xxx6.5c-365369 hör med detta företag om de säljer lösa middar... de middarna e grymma

                        Comment


                        • #13
                          Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                          Mah, hertzarna är klena i den djupaste basen, tappar väl runt 40hz lr ngt. tydligt mer avrull än ett par regelrätta vassa 6.5or. men de håller bättre uppåt i ett trevägssystem än jag räknade med.
                          Så på någotvis gör de sig bäst i system som har rätt kraftig subbas support och inte gör anspråk på att 'ersätta sub'

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            50hz är inte djupbas på långa vägar.
                            Men om det är 50hz du söker ska jag inte skriva nå mer.

                            Pierre
                            Ny syfta jag på djup bas från ett framsystem med enkel midbas i en dörr.
                            Och 40hz som jag va inne på är rätt lågt för ett framsystem om man inte nöjer sig med att spela för gammelfarmor då kan man säkert köra 30 också;-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: middar som spelar snyggt & tål stryk uta helvete!

                              Originally posted by zrken View Post
                              Mah, hertzarna är klena i den djupaste basen, tappar väl runt 40hz lr ngt. tydligt mer avrull än ett par regelrätta vassa 6.5or. men de håller bättre uppåt i ett trevägssystem än jag räknade med.
                              Så på någotvis gör de sig bäst i system som har rätt kraftig subbas support och inte gör anspråk på att 'ersätta sub'
                              Jaså dom va det, du körde väl med dom ett tag?

                              90% av tiden alltså daily och demo kommer jag köra med fullt järn på subben och då delar jag framsystemet lägst vid 50hz så kanske ska försöka köra sq med subben istället och skita i djupbasegenskaperna på middarna:-)

                              Det ska helst orka med å få nackhåret att resa sig till metallica då är det lagom:-D

                              Comment

                              Working...
                              X