Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brummande basar?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Brummande basar?

Hejsan!

Nu är det så här att jag har ett problem med att basarna hoppar/slår/brummar lite lätt när bilen är påslagen (obs endast påslagen, av står dem stilla och inget missljud) basarna spelar rent och högt, bara det att dem brummar/slår om jag har lågt ljud på sterion.

Basarna hoppar även likadant om jag sliter ut lågnivå kablarna. (inte dragit ut "remoten" då den inte borde kunna påverka?)

Har kollat jorden på slutsteget säkert sju gånger, och den sitter i bältesinfästningen åtdragen mot slipad metallyta. Jordkabeln är även grövre och betydligt kortare än strömkabeln.

Kör med ett "MDS Torque T1800.1" slutsteg (http://www.mds.se/mds-t18001.html)

Och 2 stycken "MDS Fanatic FR12W-MKII"
    (http://www.mds.se/mds-fanatic-fr12w-mkii.html)

Så alla förslag på vad felet kan vara och åtgärder / tips och trix är väldigt uppskatade.

Tack på förhand!

Re: Brummande basar?

Tjena!

Jag vet av att T1800.1 har rätt bra grundbrus i sig så det låter lite men jag uppfattar på dig som att det surrar på en hel del.

Se över RCAkablarna och se till att kontakter osv är i gott skick på den.
    Det du kan snabbtesta för att se om det är just RCAkablarna som är felet är att dra en extra utanför bilen eller rakt igenom på smidigt sätt och undvika att dra nära bilens övriga elektronik.

Hoppas det löser sig annars kan problemet också sitta i steget tyvärr.
    En vän lånade ett T1800.1 till en tävling för ett par år sedan och det steget hade mycket grundbrus.

Comment

Om basarna beter sig lika även med lågnivån urkopplad så låter det som det kan vara ngt internt fel i steget.

Har du fler steg i bilen?

Är batteriets och motorns jordpunkter bra?

Är stegets chassie isolerat ifrån jord , dvs inte fastskruvat direkt i bilens kaross?
      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
        Om basarna beter sig lika även med lågnivån urkopplad så låter det som det kan vara ngt internt fel i steget.

Har du fler steg i bilen?

Är batteriets och motorns jordpunkter bra?

Är stegets chassie isolerat ifrån jord , dvs inte fastskruvat direkt i bilens kaross?
        Har faktist inte kollat jordpunkterna på batteriet/generator osv.
        Har inga fler steg i bilen, och steget är monterat på baslådan och rör inget kaross eller metall överhuvudtaget.

om nu slutsteget skulle vara kört Förstår jag inte varför basarna inte slår/brummar om bilen är avstängd medans sterion är på?

Comment

Prova dra remoten till direkt plus nånstans, ifall du får nån störning från stereon
          på remoten, lr kanske remoten inte är stadig nog. (Har varit med om båda.)
          prova även att dra en separat remot från stereon om du använder den
          lilla remotekabeln som oftast sitter med rca kablarna.

Comment

Av erfarenhet så vet jag att dålig jordning i signalvägen gör att basar slår och beter sig konstigt.
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Tänkte dra en liten uppdate!

Har ännu inte hittat orsaken till problemet, kollat jord på motor,batteri och slutsteg och allt är bra. Har även extrat jordat stereon utan skillnad samt testat nya lågnivå kablar och signalkabrl som jag drog rakt igenom bilen.

Tycker det är väldigt märkligt att jag bara har bekymren när bilen är på tomgång eller när jag kör...om slutsteget var trasigt borde väll problemen uppstå när jag bara har igång tändningen? Någon som har något mer tips jag kan testa?

Mvh Pontus

Comment

Du har ingen polare som har ett annat steg att prova med?

Comment

kanske du har problem med batteriet

Comment

Originally posted by poppoino View Post
                    Tänkte dra en liten uppdate!

Har ännu inte hittat orsaken till problemet, kollat jord på motor,batteri och slutsteg och allt är bra. Har även extrat jordat stereon utan skillnad samt testat nya lågnivå kablar och signalkabrl som jag drog rakt igenom bilen.

Tycker det är väldigt märkligt att jag bara har bekymren när bilen är på tomgång eller när jag kör...om slutsteget var trasigt borde väll problemen uppstå när jag bara har igång tändningen? Någon som har något mer tips jag kan testa?

Mvh Pontus
                    Har du mätt vilken spänning det är på stegets strömplintar?

Eftersom problemet bara uppstår med motorn igång så kan man även misstänka hög laddspänning från generatorn.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                      Har du mätt vilken spänning det är på stegets strömplintar?

Eftersom problemet bara uppstår med motorn igång så kan man även misstänka hög laddspänning från generatorn.
                      På plintarna har jag stabilt 14.4. Är det för mycket?
                      Tacksam för alla tips hittills!!

Comment

Den spänningen är mycket bra, då kan man utesluta den biten iaf.

Skulle nog vara intressant att mata steget med en externt spänningsaggregat och testa olika spänningar för att se när/om basarna börjar bete sig så där. Men eftersom det händer fastän du har kopplat loss lågnivåkablarna och att matningsspänningen är helt okej så lutar det ju åt att steget är konstigt.

Comment

Jag har nu felsökt med olika steg utan någon vidare framgång, men jag kom och tänka på det kan inte vara så att jag bränt talspolarna i basarna? om så är fallet är det bara handla nya eller går det repa på något vänster?

Comment

Working...
                          X