Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

    Hallå, jag har då kommit över ett Digital design m1b slutsteg, med dessa specificationer :
    Input Sensitivity 0.2V - 8V
    Variable Subsonic Filter 10Hz - 50Hz @ 24dB/Oct
    Variable Low Pass Filter 20Hz - 200Hz @ 24dB/Oct
    Clipping Display LED
    Tested Voltage 11.9 VDC
    Tested THD =1%
    Model M1b
    Cont power at 2 ohm 780W x 1ch
    Damping Factor
    Cont power at 1 ohm 1200W x 1ch
    Dynamic power 1905W x 1ch
    Efficiency thru Output
    Dimensions - mm 350L x 232W x 63.5H
    Dimensions - inches 13.78L x 9.13W x 2.5H
    Signal to Noise >100dB

    tänkte då att den skulle driva http://www.mds.se/product.html/digit...tegory_id=2595

    vill höra era åsikter på hur det skulle funka, tycker ni jag bör skaffa en kondensator till denna kombination?
    Sitter just nu i en Golf IV som jag tänkte montera detta i.

  • #2
    Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

    Hej!
    Du får nog redigera din länk så den fungerar korrekt för att vi ska kunna hjälpa dig
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

      Sorry, fixat!

      Comment


      • #4
        Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

        3512 är en trevlig bas och ett M1b blir nog ganska lagom till vanligt musiklyssnande.

        Men just nu skulle jag inte beställa ett skit från MDS hemsida tyvärr... alldeles för många turer kring deras ombildning för att jag skulle känna mig safe att lägga en order.

        Det finns fler butiker som säljer DD prylar och jag skulle gynnat en av dessa just nu..
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

          Ja jag tänkte det var relativt bra pris där, men som du säger det kanske finns andra man kan gynna, erm, några eventuella tips?

          Dessutom, om jag skulle installera ett frontsystem + slutsteg hur skulle denna kombination kunna se ut för att få realtivt mkt bättre ljud än orginalljudet i min Golf IV -03. Och skulle batteriet räcka med allt detta, och sen åter det där med kondensatorn, skulle det ge några positiva effekter för denna uppsättning av ljud?

          Comment


          • #6
            Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

            Beräknat på 2-4 veckors leveranstid så tycker jag inte att priset är så himla bra, sen skall jag inte sabba din tråd men för 7-8000:- tycker jag att det finns bättre basar. ��
            Jag gillar 3512 när den sitter i en sluten låda, vilket kräver lite mer effekt, då jag anser att samtliga DDs basar blir jäkligt "tunga" i portat. Men det är kanske jag som är knasig.

            Dessutom att satsa på ett så dyrt bassystem utan att först uppdatera fronthögtalarna är faktiskt lite bortkastat.
            Satsa hellre först på ett bra framsystem och steg och komplettera det med en bas i lägre prisklass, du kommer bli betydligt mer nöjd med ett balanserat uppbyggt system.

            Kondensatorer skulle jag skippa helt och istället satsa på ett bra batteri på OEM plats och eventuellt ett i skuffen som komplement.

            Och som lite OT i tråden:

            Behöver du steg till framsystemet i samma serie så hör av dig för ett riktigt vrakpris på DD steg. ��
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

            Comment


            • #7
              Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

              Låt oss säga att jag har golf iv's orginal batteri, 10 år gammalt, men bilen har gått 7500 mil. Så generatorn bör vara relativt schysst.

              Jag kör ett Digital Designs SS4 för frontsystemet, som är 2st 6,5" av detta märke "http://dbakuten.se/ovriga/magnat-selection-216-reference/?group=prod_prod_grp-s1%2F1165#.UpujAieFfOI

              som för tillfället får bli de enda högtalarna på detta 4 kanalssystem, sen kör det andra steget jag visade, m1b till att driva en bas i en schysst låda. skulle det vara tillräckligt med orginal batteriet, eller finns det någon annan kombination man kan köra utan att behöva byta batteri?

              Du har pm.

              Comment


              • #8
                Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

                är du inte beredd att stoppa i nya kablar 50kvadrats o stoppa i en riktig batterie bank .. så skulle jag skippa en 3512a ... varför inte dra en kik på dds nya basar redline-serien du kan kika lite på dom här http://www.ddaudio.com/products/mobile-audio/redline sjuukt prisvärda basar en serie som ja tycker verka vara skoj är 600 serien den har 2.5tums spole

                Comment


                • #9
                  Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

                  50mm^2 kablar är nog inga bekymmer alls, men batteribank är jag relativt främmande till, varpå min osäkerhet i sammanhanget tar över lite grann. Jag läste någonstans att det brukar räcka att ha ett bra batteri alltså det där gula (optima?) o kunna köra 2 slutsteg på det utan att behöva kompromissa. Men som sagt så är jag öppen för ditt förslag med, verkar rätt så schysst. Men en dum fråga kanske, vad är en spole?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

                    talspolen är den som kablarna från basen sitter i .. så när du höjjer stereon så börjar spolen o åker upp o ner varav ljudet kommer hoppas du förstod

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

                      Originally posted by Hedberg25 View Post
                      Låt oss säga att jag har golf iv's orginal batteri, 10 år gammalt, men bilen har gått 7500 mil. Så generatorn bör vara relativt schysst.
                      .
                      Om så är fallet bör du investera i ett nytt batteri direkt och det måste inte vara ett optima , det finns många andra batterier idag som också är bra och kanske till en lägre peng!
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

                        Jovisst!

                        Jag har nu följande : http://dbakuten.se/ovriga/magnat-sel.../#.UpzHfyeFfOI
                        2 st 6,5" till frontsystem.
                        Som slutsteg tänkte jag skaffa ett Digital Designs SS4 4 kanalssteg.
                        och som bas tänkte jag skaffa mig en lättdriven jäkel http://dbakuten.se/ovriga/hertz-ebx-250r/#.UpzH8yeFfOI

                        skaffar jag då ett http://dbakuten.se/bilstereo/batteri...9#.UpzIHCeFfOJ som batteri och har två kanaler till framsystemet och bryggkopplar två kanaler till att driva basen, skulle kombinationen funka?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

                          Avser du ha Fullriver som extra batteri eller som enda batteri?

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hur bra blir denna ljudkombination inuti min bil, tips idéer?

                            Helst ska det ju vara det enda !

                            Edit : Mestadels pga okunskap hur ett extra batteri ska kopplas, vart hur och när. Har gjort en simpelt bygge förut med baslåda+slutsteg, det är allt som gjort. Så det är monteringsfrågan som är ett stort frågetecken med, försöker samla fakta så gott det går med tips och ideér på att få ett schysst framsystem+smidig baslåda.
                            Last edited by Hedberg25; December 2, 2013, 21:04.

                            Comment

                            Working...
                            X