Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

    Originally posted by henke93_aero View Post
    Passar original bafflarna till de nya högtalarna? Eller vad för några behöver jag?
    Skiljer ju rätt mkt på magneten original högtalarna har en liten magnet å jbl modell större.

    Hoppas dom passar rätt i bara.... kompisen köpte bilen med de jbl högtalarna i så han visste tyvärr inte d
    Bästa är nog att bygga en egen adapter som du sen skruvar fast i dörren, du tappar mycket av middbasen om du inte får till en stabil montering.

    Ett par sådana här kan du annars använda. http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...-mdf-ring.html

    Comment


    • #62
      Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

      Originalbaffeln passar finfint efter att du slipat ner styrpiggarna för originalmiddarna, det är ett rent helvete att bygga nya kan jag säga så det undviker man helst! Ska man ändå göra det så gör man det helst i samband med att man kapar upp hålet så middarna kan andas bättre ut i dörr. Originalsteget lämnar (så vitt jag vet) 40W max, så ja runt 15-25Wrms stämmer bra. Jag har dock mycket riktigt kört mina originalmiddar på ca 100Wrms och det gick då att kräma på bra mycke mer än med originalsteget, vilket gör mig fundersam till att dina skulle slå igenom redan nu. Sen kan du lämna dom där nya JBL diskanterna i kartongen, samt koppla bort original som sitter i brädan. Dom sitter bara parallellkopplade med 3,5"arna.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #63
        Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

        Ja mina 6.5 " slår över vid mkt högt bastryck. Låter fint vid normal volym å lite till. Men när man fläskar på så låter dom illa. Kan ju va att högtalarna inte är så bra längre....

        Blir det att skarva högtalar sladdarna för dom har väl ngn form av kontakt idag?

        Comment


        • #64
          Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

          Om du har tillgång till lödkolv så kan du löda lös kablarna som sitter på originalmiddarna och löda dit dom på dina nya, då slipper du klippa bort kontakter och hålla på.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #65
            Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

            Högtalarna låter värre o värre tror att dom är sprängda......När jag drar på lite så låter dem ihåliga.

            Har max bas på stereoenheten och spelar lite dunka dunka, skall väl inte slå över sådär eller?

            Comment


            • #66
              Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

              Är du säker på att det är högtalarna och inte nåt i dörren som skramlar? Knapparna till elhissarna brukar gilla att dansa med musiken, finns även lite andra detaljer i dörrarna som brukar ge med sig när man drar på. Eller om du har ett läckage nånstans, det kan låta för jäkligt!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #67
                Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                Dörrsidorna är tysta ock fina. Förra ägaren sa att högtalarna fram slår över väldigt lätt vid mkt bas.
                Inga vibrationer eller missljud från dörrsidorna alls.

                Lyssnade å fader bara fram ock det är 6.5" som slår över rejält. Dom verkar vara helt slut låter verkligen illa.

                Har beställt jbl kitet nu ock skall montera in dessa förhoppningsvis i helgen om de hinner dyka upp på fredag.

                Ingår delningsfilter, diskanter ock midbasarna. Delningsfiltret som ingår kan jag koppla in det eller behöver jag inte det?

                Comment


                • #68
                  Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                  Originally posted by henke93_aero View Post
                  Dörrsidorna är tysta ock fina. Förra ägaren sa att högtalarna fram slår över väldigt lätt vid mkt bas.
                  Inga vibrationer eller missljud från dörrsidorna alls.

                  Lyssnade å fader bara fram ock det är 6.5" som slår över rejält. Dom verkar vara helt slut låter verkligen illa.

                  Har beställt jbl kitet nu ock skall montera in dessa förhoppningsvis i helgen om de hinner dyka upp på fredag.

                  Ingår delningsfilter, diskanter ock midbasarna. Delningsfiltret som ingår kan jag koppla in det eller behöver jag inte det?
                  Om du bara ska koppla in 6,5" så behöver du inte använda delningsfiltret, och ska du ha kvar dina ks-35 så kan du låta diskanten ligga kvar i lådan.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                    Originally posted by henke93_aero View Post
                    Har max bas på stereoenheten och spelar lite dunka dunka, skall väl inte slå över sådär eller?
                    Där har du nog felet. Ställ basen rätt på huvudenheten så försvinner det nog.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                      Måste ha bas ju. Låter ju för klent om jag sänker basen. Sen hör man subben mer vid max bas

                      Comment


                      • #71
                        Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                        Originally posted by henke93_aero View Post
                        Måste ha bas ju. Låter ju för klent om jag sänker basen. Sen hör man subben mer vid max bas
                        Inte för att vara sån men dina nya jbl 6,5 kommer nog också låta illa om du vrider upp basen till max...

                        Comment


                        • #72
                          Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                          I den bilen jag lyssnade på så lät det jättebra vid max bas. Han har samma system som mitt prestige 300 ock samma jbl 6.5"högtalare

                          Comment


                          • #73
                            Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                            Originally posted by henke93_aero View Post
                            Har max bas på stereoenheten och spelar lite dunka dunka, skall väl inte slå över sådär eller?
                            Hej!

                            Att ställ in basen (eller diskanten för den delen) på max är som att öka bränsletillförseln till motorn med det femdubbla utan att ge den mer luft...

                            Precis som någon var inne på tidigare är det nog här en del av problemet ligger!
                            För att få mer bas krävs att högtalarna flyttar mer luft och det blir svårt att trolla fram den bas du verkar vara ute efter med endast 6,5" stora högtalare.
                            För att kunna få den bas det låter som att du vill ha så är det nog bara en baslåda som levererar så mkt som du vill ha.

                            Visst kan man satsa på grymt bra 6,5"are och ordentligt med effekt och få en förbättring men det blir betydligt billigare och bättre med en riktig bas och en förstärkare till den.
                            Om du kompletterar med en riktig baslåda som levererar så kommer du kunna ställa tillbaka baskontrollen på nolläget och låta org högtalare spela som det var tänkt.


                            Blev ett långt inlägg och jag har bara skummat tråden lite snabbt så jag kanske missade något och då ber jag om ursäkt isf......
                            __________________
                            Mvh Jonas
                            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                            Comment


                            • #74
                              Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                              Originally posted by henke93_aero View Post
                              Måste ha bas ju. Låter ju för klent om jag sänker basen. Sen hör man subben mer vid max bas
                              Som joj skriver, en baslåda är det som kommer att tillfredställa dig.

                              Att öka på stereons baskontroll är tyvärr helt fel ställe att tillföra bas på.
                              Den reglerar nog basen på 100hz som de flesta maskiner på marknaden.
                              Detta gör ljudet bara bumligt, med en riktig sub kan du i stället sänka ett par snäpp under noll för att få ett bättre svar i mellanregistret.

                              Ska man tillföra lite energi så ska det ske runt 60hz, annars är det bara sänka som gäller ...... om produkterna håller måttet.
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #75
                                Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                                Har ju sub i bilen. Fast den spelar bara de lägsta bastonerna på ngt sätt.

                                Ingår delningsfilter i jbl kitet. Gör inte det susen att koppla in så att den filtrerar bort för höga bastoner på 6.5"?

                                Comment

                                Working...
                                X