Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

    Originally posted by henke93_aero View Post
    Har fått höra på ett system som låter bra i 9-3 med prestige 300. En bekant hade detta kit ock 6.5"är i 2 ohm å d spelar bättre än original då jag fått provlyssna detta idag.

    Det är med original steg. Så det blir ett byte inom kort

    http://www.ljudia.se/Product/Product.aspx?id=368413

    Nästa fråga är då. Gör d ngt att byta ut original diskanterna mot jbl diskanterna?
    Då du har en 3,5" bredbandare uppe på brädan så skulle jag rekomendera en bra coaxial istället för en lös diskant.

    Chriztoffer har bra kolla på lämpliga högtalare till brädan.

    Comment


    • #47
      Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

      har bytt ut 3,5" till kicker ks35.
      Diskanterna har jag inte rört. Byta originaldiskanterna mot jbl:en?
      (ingår jbl diskanter i kitet)

      Comment


      • #48
        Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

        Originally posted by henke93_aero View Post
        har bytt ut 3,5" till kicker ks35.
        Diskanterna har jag inte rört. Byta originaldiskanterna mot jbl:en?
        (ingår jbl diskanter i kitet)
        Har inte stenkoll på hur prestige 300 systemet är uppbyggt, var sitter originaldiskanten?

        Har du kopplat bort diskanten från coaxialen?

        Comment


        • #49
          Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

          Är ingen enskild diskant på koaxialen. Sitter diskanter bredvid 3.5" som är original diskanter. Har dock inte rört dessa. Men eftersom jag köper ett kit så undrar jag om d hjälper att byta dessa ist för att köra original.

          Det ja va ute efter var midbasarna som ja provlyssnade på ock dessutom är de i 2ohm precis som original högtalarna är.
          För slutsteget (amp1) lirar väl bäst med 2 ohm på fram högtalarna?

          Comment


          • #50
            Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

            Originally posted by henke93_aero View Post
            Är ingen enskild diskant på koaxialen. Sitter diskanter bredvid 3.5" som är original diskanter. Har dock inte rört dessa. Men eftersom jag köper ett kit så undrar jag om d hjälper att byta dessa ist för att köra original.

            Det ja va ute efter var midbasarna som ja provlyssnade på ock dessutom är de i 2ohm precis som original högtalarna är.
            För slutsteget (amp1) lirar väl bäst med 2 ohm på fram högtalarna?
            KS-35 har ju en diskant så just nu har du alltså 2st diskanter inkopplade på varje sida?
            men original så kanske 3,5" har någon form av bandpassfilter så den inte får några högre frekvenser?

            Om det bara är originaldiskanten som spelar det övre registret nu så skadar det ju inte att provlyssna med jbl-diskanterna.

            Men jag skulle rekomendera att du kopplar på ett bättre slutsteg också, mer effekt skadar aldrig

            Comment


            • #51
              Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

              Jo 3.5" har diskant givetvis. Skrev fel

              Steget byter jag inte ut då det är krångligt värre eftersom systemet är fiber styrt

              Lyssnade på en bekants ljud å d va klart mkt bättre än original högtalarna. Sen har han originalsteg också. Det blir bättre av att byta 6.5"elementen iaf

              Comment


              • #52
                Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                Originally posted by henke93_aero View Post
                Jo 3.5" har diskant givetvis. Skrev fel

                Steget byter jag inte ut då det är krångligt värre eftersom systemet är fiber styrt

                Lyssnade på en bekants ljud å d va klart mkt bättre än original högtalarna. Sen har han originalsteg också. Det blir bättre av att byta 6.5"elementen iaf
                Nja så jobbigt vet jag inte om det är, ta ett men högnivåingång bara så kopplar du in det efter originalsteget. Men det har det ju redan pratats om i tråden.

                Skadar säkert inte med nya högtalare vilket som.

                Comment


                • #53
                  Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                  Nu har jag hittat 2 ohms högtalare precis som original högtalarna är i. Vad blir skillnaden om jag kör 2 eller 4ohms?

                  Comment


                  • #54
                    Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                    Originally posted by henke93_aero View Post
                    Nu har jag hittat 2 ohms högtalare precis som original högtalarna är i. Vad blir skillnaden om jag kör 2 eller 4ohms?
                    Använder du 4ohms så halverar du effekten från steget.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                      Oki...steget lämnar 40watt per högtalare

                      Tur att ja hittat 2 ohm då

                      Comment


                      • #56
                        Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                        Originally posted by henke93_aero View Post
                        Oki...steget lämnar 40watt per högtalare

                        Tur att ja hittat 2 ohm då
                        Med tanke på hur litet och lätt originalsteget är så är jag lite tveksam till att det verkligen lämnar 40w. Men tycker du att det lät bra i din polares bil med dom grejerna så är det ju bara att köra på det. Är ju onödigt att lägga ut mer pengar än nödvändigt

                        Comment


                        • #57
                          Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                          Finns knappt ngra specifikationer att hitta på steget.
                          Hittade uppgifter om wattantalet på steget i ett forum efter lång tid.

                          Rms watt kanske är 15-25w ngnstans där......eller har ngn annan uppgift om rms watt på steget.?
                          Hur många watt lämnar 6.5" original högtalarna?

                          Comment


                          • #58
                            Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                            I grund och botten är det pioneer högtalare ock steg i hela bilen original

                            Comment


                            • #59
                              Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                              Originally posted by henke93_aero View Post
                              Finns knappt ngra specifikationer att hitta på steget.
                              Hittade uppgifter om wattantalet på steget i ett forum efter lång tid.

                              Rms watt kanske är 15-25w ngnstans där......eller har ngn annan uppgift om rms watt på steget.?
                              Hur många watt lämnar 6.5" original högtalarna?
                              Har tyvärr inga uppgifter heller bortsett från det jag hittat på nätet, och det var runt 30w.

                              Hur mycket original högtalarna tål vet jag inte men så länge dom får en ren signal så tror jag dom klarar med ganska mycket. Har för mig att ChriZtoffer matade sina med närmare 100w rms iaf.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Pioneer TS-1703 Saab 9-3 2006

                                Passar original bafflarna till de nya högtalarna? Eller vad för några behöver jag?
                                Skiljer ju rätt mkt på magneten original högtalarna har en liten magnet å jbl modell större.

                                Hoppas dom passar rätt i bara.... kompisen köpte bilen med de jbl högtalarna i så han visste tyvärr inte d

                                Comment

                                Working...
                                X