Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med frontsystem, steg i protect.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Problem med frontsystem, steg i protect.

Originally posted by Mofflan View Post
    Strömmen ligger på bra nivåer när jag krämar på, som sagt så ligger det på över 13 volt vid slutstegets anslutningar när steget dör. Stegen blir inte speciellt varma kanske 40 grader eller så.

( varför har du seriekopplat dom efter du har parallelkopplat dom?? )

För att 4 högtalare parallelet kopplade blir 1 ohm och eftersom jag har 8 högtalare i varjedörr så seriekopplar jag sedan dessa 1 ohms slingor så jag får en slinga på 2 ohm

Är garanterat inte kortis någonstans har kollat detta flera gånger högtalarkablarna är ordentligt isolerade, har testat dragit nya högtalarkablar men problemet kvarstår!
    har du kollat med en ohm mätare så verkligen är i 1 lr 2 ohm med 8st middar

Comment

Originally posted by Åke_stefansson View Post
      har du kollat med en ohm mätare så verkligen är i 1 lr 2 ohm med 8st middar

Jag har mätt flera gånger men tycker att det visar olika varje gång.. :/

Testade att koppla isär serie kopplingen så jag mätte på 4 paralellkopplade middar, fick då mellan 0,9- 1,1 ohm vilket jag tycker känns vettigt. Kopplade sedan ihop det i serie då visar det ena stunden 1,8 ohm, och ibland 1,3 ohm. Kan vara multimetern som är knas

Men tycker ändå om det är 1,3 ohm att det borde lira då det ska klara 1 ohm bryggat om man har ström

Comment

testa o kör i 4 ohm stereo o testa om det funkar?

Comment

Originally posted by ville91 View Post
          testa o kör i 4 ohm stereo o testa om det funkar?
          Har vart ute i garaget idag och hittat felet, det var verkligen inte vad jag trodde det var...

Det visade sig att alla högtalare är på 2 ohm.. även fast det står på högtalarnas magneter att det är 4 ohm, det står även på kartongerna samt på hemmsidan. Helt sjukt tycker jag, måste ju vara totalt felmärkta.

Nu har jag kopplat om allt så det blir en slinga på 4 ohm, vilket blev ca 3,8 i verkligheten som jag sedan kör i bryggat läge och detta fungerar klockrent!

Comment

Originally posted by Mofflan View Post
            Har vart ute i garaget idag och hittat felet, det var verkligen inte vad jag trodde det var...

Det visade sig att alla högtalare är på 2 ohm.. även fast det står på högtalarnas magneter att det är 4 ohm, det står även på kartongerna samt på hemmsidan. Helt sjukt tycker jag, måste ju vara totalt felmärkta.

Nu har jag kopplat om allt så det blir en slinga på 4 ohm, vilket blev ca 3,8 i verkligheten som jag sedan kör i bryggat läge och detta fungerar klockrent!
            Fantastiskt

men det förklarar ju inte varför steget spökat om du mätt upp en slutgiltig impedans inom rimliga gränser för vad steget ska hålla för ?!

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Working...
            X