Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådvolym cerwin Vega stroker pro18?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådvolym cerwin Vega stroker pro18?

Tjena!
    Nån som har ett vettigt lådförslag till den basen? Ska drivas av ett u-dimension 2k steg och sitta i en V70n, fick den i ett byte men vart ju sjukt besviken på hur de spelade så hoppas att en ny låda kan göra skillnad !

Mvh

Re: Lådvolym cerwin Vega stroker pro18?

Glömde skriva att det är den gamla modellen med en pinne i mitten!

Comment

Vilken modellbeteckning, 18D eller 18D2?
      Vet du om talspolen har flyttats på pinnen?

Man kan tydligen ändra basens parametrar genom att flytta talspolen, i så fall gäller inte de fabriksinställda värden som står i manualen och en teoretisk lådberäkning blir osäker.

Comment

Originally posted by Optima View Post
        Vilken modellbeteckning, 18D eller 18D2?
        Vet du om talspolen har flyttats på pinnen?

Man kan tydligen ändra basens parametrar genom att flytta talspolen, i så fall gäller inte de fabriksinställda värden som står i manualen och en teoretisk lådberäkning blir osäker.
        Tips på den:

Släpp på insexskruven som håller inre Spidern.
        Se till att den glider fritt och tryck sedan metallringen fram och tillbaka några gånger och låt den självcentrera.

Skruva fast insexskruven igen....simsallabim så är basen korrekt inställd..

Låda:
        Sist jag byggde till 18" stroker körde vi 2st i 90 liter basreflex, avstämt till 45hz
        Lådan stod bakom framstolarna i en jetta riktad bakåt och baksätet var utbytt mot en MDF skiva.
        Spelade hysteriskt tight och kontrollerat till musik och med ton spelade vi +157dB med 1200w/spole vid 49Hz på gamla TermLab.

Det jag vill lyfta fram är att dessa basar är riktigt speciella i sin karaktär och kräver ganska mycket jobb för att få att spela MED bilen och inte MOT bilen.
        Samtliga som tävlade med dessa under denna period hade precis lika mycket jobb som oss... och långt ifrån alla fick det att funka...

Men när det funkar så låter de skitroligt :-)
        Last edited by JALLE; May 8, 2013, 20:29.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Okej, på så sätt.

Har kikat på 80 liter (18D2) och 100 liter (18D) avstämt till 40 Hz, men då är det för en bas. Ganska stor skillnad jämfört med 95 liter för två basar.

Comment

Va ute o skruvade bort basen men hittar inte om de är en d2 eller d? Släppte skruven som du sa där Roger, men frågan är då vart ja ser vilken typ det är, vad skiljer dem åt? Är dubbla 4 Ohms spolar på den iaf!

Mvh

Comment

Då bör det vara 18D, den har iaf 4 Ohms spolar enligt manualen till 1996 års basar på Cerwins hemsida.

Comment

Okejokej men du tror på 100 liter då alltså! En sluten låda eller ? låter lite stort

Mvh

Comment

Jag tror att 100 liter netto avstämt till 38-40 Hz borde funka, portad låda alltså. Den volymen är ju egentligen inte speciellt stor för 18" bas.

Jag har utgått ifrån en slotport på 380 cm2 (50x7,6 cm i uträkningen) som är totalt 51 cm lång, då ska avstämningen hamna runt 40 Hz. 59 cm lång port ger ca 38 Hz avstämning.

Comment

Okej tänkte mest på att du inte skrev nån port i första inlägget där tackar för snabba svar!

Mvh

Comment

100 liter är för lite och sluten låda är uteslutet. Runt 170-200 liter och 30-40Hz avstämning med dubbla 6" portar brukar rekommenderas. CV har egna lådförslag som är ganska så bra, bara o köra på.

http://www.eastaudio.net/kuvat/bbs/apstkr18.pdf

Comment

På vilket sätt är 100 liter för litet, spelar den dåligt?

Comment

Ja du får inte ut lika bra tryck så vida du inte ska använda den vid tävling och stämma av väldigt högt. Men vid vanlig musiklyssning är det för lite. Använder du en 100 liters låda och 2 st 6" portar kommer de bli extremt långa om du ska kunna stämma av vid vettig frekvens och för små portar ger andra nackdelar.

Comment

Fast då är också frågan vad man är ute efter, en låda som ger mesta möjliga tryck eller en som spelar lite mer "allround". Mitt förslag är inte tänkt att spela med så högt tryck som möjligt, istället är det tänkt att spela mera åt "allround". Då tycker jag att 100 liter bör fungera, men jag utgår ju bara ifrån en teoretisk beräkning.

Långa portar är nästan mer regel än undantag i mina beräkningar, därför valde jag slotport till detta förslag så att portlängden inte ska ställa till med alltför stora problem.

Comment

Gamla strokerserien brukade kräva sjukt stora lådor..

75-80 liter till 12" basarna upp mot 150 liter till 15" basarna var inte ovanligt.
                              Körde själv en 15" bas i 150 liter, dra åt helvete vad det spelade med 1kW..
                              Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Working...
                              X