Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådvolym cerwin Vega stroker pro18?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Lådvolym cerwin Vega stroker pro18?

Originally posted by P1200VB View Post
    I så fall har jag vunnit på lotto många gånger för flera av mina Stroker element har varit i perfekt skick. Så länge man är medveten om riskerna som finns med att köpa begagnade saker, inte minst högtalare som är mekaniska konstruktioner så ser jag inga problem med att skaffa en äldre Stroker om det är vad man vill ha. Om inte annat kan man köpa en som är defekt och kona om den.

Ja om det är en stor utgift man vill ha, så konar man om den med grejer från Usa eller så köper man en hel eller en annan bas. Och jag tycker: en annan bas.
    Även om jag var extremt förtjust i denna modellen av bas så var det ändå snart 20 år sedan.

Comment

Köper man en defekt får man ge ett pris där efter. Omkoningskit kan man köpa för runt 800:- inkl frakt från USA men sen behöver man någon som gör jobbet om man inte gör det själv. Gamla Stroker serien är legendarisk, ett stycke bashistoria vilket gör att det kanske kan vara roligare med en sådan jämfört med en ny själslös kinaproducerad bas. Lite speciellt ljudkaraktär och minst sagt speciellt utseende som kanske inte alla uppskattar men själv så gillar jag både ljudet och tycker de ser tämligen råa ut. Men visst finns det mycket annat på marknaden och vill man bara ha mycket bas så enkelt som möjligt finns det nog bättre alternativ.

Comment

Lite roligt (läs tråkigt) att en tråd om lådstorlek till en bas utvecklas till snack om vilken upphängning på en bas som klarar sig bäst i 15-20 år utan att användas..
        Saker är till för att användas,annars finns det nått som kallas museum.
        Begagnade saker är alltid en chansning,vad man än köper.
        Jag har ägt 2st stroker 18" basar,inte samtidigt dock,grymt roliga basar,men stora lådor behövs.
        Jag hade 110 liter netto,avstämd till 46hz,med F-3db på 43hz,funkade bra,men skulle behövs större låda..men det var den lådan som fick plats i bagaget på en Opel Corsa A,spelade 141db med 1000wrms Macrom steg.
        Senare hade jag 2st sånna steg till en sån bas,blev lite roligare då )

Men nu finns bet billigare basar,som är bättre & klarar sig med mindre låda,mycket har hänt sen mitten av 90-talet..
        Attached Files
        Min projekttråd om olika bilar.
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
        Äkta bio ljud
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
        Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
        http://mr-nonplus.blogspot.se/

Comment

Ja det spårade visst ur lite. För inomhusbruk kanske inte lådstorleken spelar lika stor roll så där kan jag fortfarande rekommendera gamla Strokern, speciellt om man hittar en 18tum till rätt pris som är i fint skick då de har betydligt bättre slaglängd än 12tum och 15tum versionerna.

Comment

Basarna ska vara bra inställda från fabrik så vida inte någon pillat på inställningen vilket naturligtvis kan ha gjorts. Angående xmax ligger den på 38mm för 18" (+-19mm) enligt Cerwin-Vega själva. 12" och 15" har 23mm. Men det finns troligen en hel del distorsion vid den vandringen. Det är ju inga audiofilgrejor direkt även om jag själv tycker de har en ganska hård och mäktig karaktär som gör sig bra till vissa typer av musik jag lyssnar på (psykedelisk trance, house o liknande).

http://www.eastaudio.net/kuvat/bbs/apstkr18.pdf
            Om en bas ligger länge så gör gravitationen att konen får ett annat viloläge. Det är inget konstigt. Med de flesta basar så märks det knappt då de ändå har xmax så det räcker. Här måste du göra skillnad på slaglängd och xmax. Strokern har slaglängd, men inget xmax. Det är i min åsikt CV som ljuger rätt upp och ner i sina datablad. xmax på +-19mm har de inte, det kan vem som helst se på CVs egna bilder. xsus eller liknande brukar man kalla de +-19mm. Ifall viloläget är flyttat så är upphängningen slappare än när den var ny. Men det är å andra sidan bara att provspela. Tycker man det låter ok så är det ok. Den hårda karaktären är dist, massor av det.

Comment

Köper man en defekt får man ge ett pris där efter. Omkoningskit kan man köpa för runt 800:- inkl frakt från USA men sen behöver man någon som gör jobbet om man inte gör det själv. Gamla Stroker serien är legendarisk, ett stycke bashistoria vilket gör att det kanske kan vara roligare med en sådan jämfört med en ny själslös kinaproducerad bas. Lite speciellt ljudkaraktär och minst sagt speciellt utseende som kanske inte alla uppskattar men själv så gillar jag både ljudet och tycker de ser tämligen råa ut. Men visst finns det mycket annat på marknaden och vill man bara ha mycket bas så enkelt som möjligt finns det nog bättre alternativ.

Ja just det ja, först inköpspriset för trasig bas, sedan omkoningsats o sedan väntan (troligen) sedan säkert en go slant för omkoningen...tja undrar om det är någon som tycker det är värt besväret o få en omkoningssats som inte är orginal? O sen hoppas på att det blir bra...njae jag tror inte det.

lustigt att du nämner Kinabasar, då det är mest troligt det handlar om just Kina Kopia på omkoningskitet.

Du får säkert
              (troligen betala runt 3000Kr, när din icke orginal stroker är fixad
              för samma pengar som en ny dansk kvalitetsbas eller någon tysk bas (Har inte kollat exakt var dem är tillverkade, men dem är iallafall nya och det är många hifi intresserade som köper dessa jag tänker på)

Legendarisk oja, men jag lever i nuet o inte i det förflutna när det gäller basar som skall användas idag.
              Även om jag har haft otroligt häftiga upplevelser med denna bas.

Är man ute efter kvalitetsbas ala stroker, så titta inte på dem nya "flådiga" basarna med extremt tung kon o överdesignade i sin helhet,
              nä titta på lätta koner med stor magnetstyrka o du kan säkert få mer tips här på forumet av andra, vad du mer skall tänka på när du vill ha en bas med liknande egenskaper som strokern en gång hade.

Strokern var en gång i tiden enligt mitt tycke: En gudomligt härlig bas som gav en en otroligt härlig tight o snärtig bas, om du hade rejält med effekt!

Ja jag har nog inte hört någon bas som slår den tror jag, men ändå så rekommenderar jag: köp hellre en ny bas.

Jo förresten, en annan gammal bas som "är"(Läs: var) helt i klass med denna bas är ju faktiskt Celestion AD12H (dock inte så effekttålig som strokern) exakt samma karaktär, men samma sak där:
              även denna basen tillhör det förgångna, med allt vad det innebär.

Hade gladeligen köpt mig en stroker (modell gammal) om den började nytillverkas, likaså Celestion AD 12H Oja det hade jag gjort.

Njuter av tanken faktiskt
              Last edited by BI(L)LJUD; October 4, 2013, 01:19.

Comment

Ja just det ja visst har det väl spårat ur lite, men jag vill inte att nyinvigda bilstereo entusiaster skall spendera sina surt förvärvade slantar på en så pass gammal bas om dem inte är helt inne på vad detta innebär.

men ändå tycker jag det är i allra högsta grad relevant med svaren på P1200VB:s inlägg o då jag gärna delar med mig av erfarenheter till den nya generationen billjudbyggare som ändå kanske finns (hoppas det iaf) och att dem inte skall bli besvikna om det är högsta kvalitet o hifi karaktär samt så om basen skall klara lite tryck som dem är ute efter: Då delar jag gärna med mig av mina erfarenheter av gamla misstag som jag o många andra redan gjort, genom att köpa en gammal bas (i mitt fall en helt annan bas än strokern).

Ja så svaret då: Först inköpspriset för trasig bas, sedan omkoningsats o sedan så kostar ju ändå en go slant för omkoningen...

tja undrar om det är någon som tycker det är värt besväret o få en omkoningssats som inte är orginal? O sen hoppas på att det blir bra...njae jag tror inte det.

Lustigt att du nämner Kinabasar, då det är mest troligt det handlar om just Kina Kopia på omkoningskitet.

Du får säkert
                (troligen betala runt 3000Kr, när din icke orginal stroker är fixad
                för samma pengar som en ny dansk kvalitetsbas eller någon tysk bas (Har inte kollat exakt var dem är tillverkade, men dem är iallafall nya och det är många hifi intresserade som köper dessa jag tänker på)

Legendarisk oja, men jag lever i nuet o inte i det förflutna när det gäller basar som jag skall använda idag.
                Även om jag har haft otroligt häftiga upplevelser med denna bas.

Är man ute efter kvalitetsbas ala stroker, så titta inte på dem nya "flådiga" basarna med extremt tung kon o överdesignade i sin helhet,
                nä titta på lätta koner med stor magnetstyrka o du kan säkert få mer tips här på forumet av andra, vad du mer skall tänka på när du vill ha en bas med liknande egenskaper som strokern en gång hade.

Strokern var en gång i tiden enligt mitt tycke: En gudomligt härlig bas som gav en en otroligt härlig tight o snärtig bas, om du hade rejält med effekt!

Ja jag har nog inte hört någon bas som slår den tror jag, men ändå så rekommenderar jag: köp hellre en ny bas.

Jo förresten, en annan gammal bas som "är"(Läs: var) helt i klass med denna bas är ju faktiskt Celestion AD12H (dock inte så effekttålig som strokern) exakt samma karaktär, men samma sak där:
                Även denna basen tillhör det förgångna, med allt vad det innebär.

Hade gladeligen köpt mig en stroker (modell gammal) om den började nytillverkas, likaså Celestion AD 12H Oja det hade jag gjort.

Njuter av tanken faktiskt
                Last edited by BI(L)LJUD; October 4, 2013, 01:40.

Comment

Working...
                X