Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådvolym cerwin Vega stroker pro18?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Lådvolym cerwin Vega stroker pro18?

Om du ska spela allround bör du defenitivt ha mer än 100 liter. För långa portar ger problem och för små likaså. Skulle defenitivt inte gå under 150 liter för 18" plus volym för basen och portarna, möjligtvis för en ren tävlingslåda men då duger den inte till vanlig musiklyssning.

Comment

Originally posted by P1200VB View Post
      Om du ska spela allround bör du defenitivt ha mer än 100 liter. För långa portar ger problem och för små likaså. Skulle defenitivt inte gå under 150 liter för 18" plus volym för basen och portarna, möjligtvis för en ren tävlingslåda men då duger den inte till vanlig musiklyssning.

Instämmer helt!

Har lyssnat på en nettolåda på 145 Liter o dubbla 6 tums portar. Det är nog det skönaste jag hört skulle jag tro ;-) Vilket fall som så njöt jag i fulla drag av den anläggningen, en finsk bil, en folka bubbla på finska finalen -96 tror jag det var.
      Detta drev med ett bryggat PG 2125... 3 vägs framsystem från Boston tror jag det var. Ja ja nu vart det nostalgi här...*skrattar*

Nu är detta en bas som är till åren o frågan är om de låter lika bra idag? (Vem har kvar exakt samma ljud preferenser/referenser som då?),
      med upptorkade upphängningar, förslitningar osv.
      Folk tror dem är värda en förmögenhet bara för nostalgivärdet är högt, men mekaniska grejer som inte är i gjutjärn eller liknande blir äldre ganska fort....(och inte går dem att kona om längre då det inte finns nya omkonings kit att köpa längre)
      faktum är att en nyare bas kan många gånger låta bra mycket bättre, då en 16 år gammal bas är just 16 år gammal!
      Tro inte att dem är som dem var som nya för 16 år sedan, inte ens om dem är nya i kartong!

Det är en go bas iaf....

Lycka till med ditt lådbygge
      Last edited by BI(L)LJUD; September 28, 2013, 18:22. Reason: fel

Comment

Det finns faktiskt omkoningskit att köpa. Om de är lika bra som original vetefasen men de här ska tydligen vara helt ok

http://www.speakerrepair.com/repairp...a-stroker.html

Finns det betydligt mer om man söker på google.

Annars så tror jag faktiskt att just Stroker elementen klarar av tidens tand ganska så bra så länge de används med förnuft. Upphängningen är gjord i ett behandlat tygmaterial vilket gör att det inte torkar ut som en gummiupphängning gör (de kan ju spricka med tiden) och spindlarna är gjorda av någon slags väv. Själva konen i sig lär det heller inte hända så mycket med om elementet förvaras i rätt miljö och inte frestas på för mycket.

Comment

Det finns faktiskt omkoningskit att köpa. Om de är lika bra som original vetefasen men de här ska tydligen vara helt ok

http://www.speakerrepair.com/repairp...a-stroker.html

Finns det betydligt mer om man söker på google.

Annars så tror jag faktiskt att just Stroker elementen klarar av tidens tand ganska så bra så länge de används med förnuft. Upphängningen är gjord i ett behandlat tygmaterial vilket gör att det inte torkar ut som en gummiupphängning gör (de kan ju spricka med tiden) och spindlarna är gjorda av någon slags väv. Själva konen i sig lär det heller inte hända så mycket med om elementet förvaras i rätt miljö och inte frestas på för mycket.
          Ja just det där med tygupphängningen torkar ju upp o blir torr som fnöske! (Mer spröda än dem sprödaste skorpor)
          Det är nästan värre än traditionella upphängningar (Om jag får tycka).

Om dem inte frestas för mycket nej...men säg mig...vad är det då för ett nöje att köpa en sådan beggad?

Har ägt ett helt gäng av dem där, och när dem var nya så var dem sanslöst välljudande förutom att dem var högt spelande...

Ja beggade basar är ju ett lotteri...och kan ge bra utdelning ibland.

Comment

Har själv kvar Stroker element av den äldre modellen och det är inga problem med upphängningen på dem. Hade ett trasigt element som jag sålde för ett tag sedan som behövde konas om. Testade hållfastigheten på det och det var svårt att trycka hål på upphängningen även om man använde en skruvmejsel så att de skulle bli spröda håller jag inte med om. Däremot så kan det finnas en hel del andra problem. Många av Stroker elementen har levt tuffa liv, kanske varit med i tävlingar där man matat in flertalet kW och utsatts för fuktiga miljöer, stötar m.m.

Comment

Ålder är alla elements akilleshäl.

Comment

Skulle vilja påstå att hantering är en minst lika viktig aspekt och även elementets konstruktion. Det går utan problem att bygga högtalare som håller väldigt länge med rätt materialval vilket dock sällan är i tillverkarens intresse.

Comment

Skulle vilja påstå att hantering är en minst lika viktig aspekt och även elementets konstruktion. Det går utan problem att bygga högtalare som håller väldigt länge med rätt materialval vilket dock sällan är i tillverkarens intresse.

Tja det kan ju vara så att dem spelas sönder pga ålder, med...ja dem är inte lika bra som när dem var nya hur du eller någon annan än försöker vrida på det, så är elementen snart 20 år gamla.

Comment

Originally posted by BI(L)LJUD View Post
                    Tja det kan ju vara så att dem spelas sönder pga ålder, med...ja dem är inte lika bra som när dem var nya hur du eller någon annan än försöker vrida på det, så är elementen snart 20 år gamla.
                    Förutsatt att inte materialet har börjat vittra sönder eller försvagats så det inte längre håller borde det inte vara någon större skillnad rent fysikaliskt sett. Och så har inte varit fallet med några av de Stroker element jag har ägt då de verkar vara tillverkade av material som står sig ganska bra (inte massa plast, skumgummi m.m.). Stroker serien vi diskuterar är dessutom långt ifrån lika gammal som "ur strokern" som kom i slutet av 70-talet. Har haft sådana element också om inte varit omkonade men fortfarande fungerat bra. På många sätt ganska lika den nyare 90-tals versionen men inte lika kraftfulla

Comment

Förutsatt att inte materialet har börjat vittra sönder eller försvagats så det inte längre håller borde det inte vara någon större skillnad rent fysikaliskt sett. Och så har inte varit fallet med några av de Stroker element jag har ägt då de verkar vara tillverkade av material som står sig ganska bra (inte massa plast, skumgummi m.m.). Stroker serien vi diskuterar är dessutom långt ifrån lika gammal som "ur strokern" som kom i slutet av 70-talet. Har haft sådana element också om inte varit omkonade men fortfarande fungerat bra. På många sätt ganska lika den nyare 90-tals versionen men inte lika kraftfulla
                      Förutsatt ja, och någon "större" skillnad ja...det är ju då skillnad, det är ju det jag säger. Tror nog du missat den nyare strokern.

Och det finns många många element som tillverkas idag utan plast o skumupphängningar!

Och det finns många otroligt välljudande basar med plast och/eller skumupphängningar, även om jag inte är en riktig fan av dessa material.

om det handlar om hållbarheten så hinner man oftast tröttna på elementet innan skumupphängningen gett upp.

Tror och hoppas man är så pass insatt om man ägt eller äger en stroker av den gamla modellen.

Tro mig känna till elementens ursprung, dem gjordes från början till en film...och/eller om det var endast för ett ljudsystem...sensurround hette det iaf.

Alla element åldras så även strokern, den är inget undantag på något vis.

Dem är än värre då spidern torkar upp av värmen när du belastar dem gamla elementen hårt, och det går inte att se med ögat.

Däremot så tar man fingret o puttar på den yttre spidern och är elementet utsatt för mycket effekt (därmed värme, och det vet man ju inte om det är beggat) så spricker den oftast omgående, torr som fnöske blir den.

Belastar man inte detta element (om du inte har gott om effekt), så kan man lika gärna köpa något billigare. Då det hela känns lite meningslöst

Eller om du har effekt...varför då inte köpa den nyare strokern, den hel svarta som är än mer extremt välljudande tycker jag.

Har ägt 8 st av denna gamla elementtypen och kan (även jag) en del om detta element.
                      Samt så har jag tävlat med ett gäng goa "grabbar" (läs:gubbar idag) med god framgång med just denna elementtypen.

Har en bekant som belastat detta element (på slutet av 90 talet) med 4300 watt från två trefas steg från Dynamic Precision.
                      Tror inte ett beggat element idag, pallar den effekten iaf.

Comment

Själv så har jag ägt betydligt fler än 8 st av gamla Stroker modellen (och då menar jag inte ur strokern från 70-talet utan den modell som kom i mitten av 90-talet). Har inte tävlat men använt dem till vanlig musiklyssning och ibland frestat på dem ganska så hårt. Har aldrig varit med om att spindeln blivit torr som fnöske och spruckit däremot har jag hört talas om att limmet har släppt på en del och att folk har spelat sönder membranen på 15 tummarna men då är det extrema effekter vi snackar om.

Mycket beror på hur man sköter dem. I en bil blir det i regel stundtals både varmt, kallt, och fuktigt vilket givetvis frestar på materialen. Likaså om man låter dem utsättas för direkt solljus under längre tid eller spelat så högt så man ligger nära eller överskrider den slaglängd elementet är avsett för. Det går att spela riktigt högt med en 18" Stroker utan att man spelar på gränsen för vad elementet klarar av och då håller det länge. Skulle våga påstå att Stroker element som har skötts bra mycket väl kan hålla i 15-20 år till utan problem. Blir det problem får man väl i värsta fall kona om, inga större problem att köpa omkoningskitt på nätet. Och om man nu har turen att hitta ett fabriksnytt element som har legat svalt, mörkt och torrt inplastat i sin originalkartong behöver man nog inte vara särskilt orolig så vida ingen har tappat den i golvet.

Comment

Angående att använda gamla strokers så tycker jag det är på plats att vara noga med att kolla att talspolens/konens position i djupled är perfekt. 18" har 0mm xmax ((spole-magnetgap)/2)vill jag minnas. Då har de ganska mycket dist (mest ojämna övertoner) i designen från början. Men ifall spolen inte är perfekt placerad i gapet så får de ännu mer dist, särskilt jämna övertoner, och det låter direkt illa.
                          Försök bli av med värsta disten genom att centrera spolen med den justerbara spidern. Antar att det är därför den är justerbar egentligen. Den ändrar inte T/S-parametrarna på något kontrollerat bra sätt i min åsikt, det anser jag vara marknadsförings-blaj.

Comment

Basarna ska vara bra inställda från fabrik så vida inte någon pillat på inställningen vilket naturligtvis kan ha gjorts. Angående xmax ligger den på 38mm för 18" (+-19mm) enligt Cerwin-Vega själva. 12" och 15" har 23mm. Men det finns troligen en hel del distorsion vid den vandringen. Det är ju inga audiofilgrejor direkt även om jag själv tycker de har en ganska hård och mäktig karaktär som gör sig bra till vissa typer av musik jag lyssnar på (psykedelisk trance, house o liknande).

http://www.eastaudio.net/kuvat/bbs/apstkr18.pdf

Comment

Ja det är många: om och men här,
                              om de legat torrt, om de legat svalt o om de legat mörkt, o om o om igen...

o inget pillat på den justerbara spidern.... osv.

Det är ju nästan större chans att vinna jackpot på lotto!

Mitt råd är ändå:
                              Köp en modell nyare stroker o bli nöjd med betydligt mindre "om, och mindre men".

Comment

I så fall har jag vunnit på lotto många gånger för flera av mina Stroker element har varit i perfekt skick. Så länge man är medveten om riskerna som finns med att köpa begagnade saker, inte minst högtalare som är mekaniska konstruktioner så ser jag inga problem med att skaffa en äldre Stroker om det är vad man vill ha. Om inte annat kan man köpa en som är defekt och kona om den.

Comment

Working...
                                X