Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bas låter illa, centrumet på basen sitter löst

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bas låter illa, centrumet på basen sitter löst

Hej allesammans! Är relativt ny inom bilstereo. Har installerat slutsteg och bytt högtalare och byggt en baslåda tidigare och det har funkat rätt bra.

Nu har jag för andra gången byggt en baslåda som till en början spelade riktigt bra tyckte jag men basen är knappt en vecka gammal och nu låter det inte alls bra. Jag trodde först att det var något i bilen som skramlade men upptäckte sedan till min förvåning att centrumet på basen "satt löst" i ca hälften av cirkeln. Basen är en MDS EG12W och den drivs av ett Kicker ZX300.1. Basen har dubbla talspolar och det är parallelkopplade så steget belastas ned till 2 ohm vilket det enligt återförsäljare ska klara utan större problem. Dock har mitt steg gått i protection mode 2 ggr under 2 stycken långresor. Det gick i protection mode efter ca 2h pumpande bägge gångerna. Jag har köpt fläcktar som ska installeras.

Som ni kan se på denna film så låter det illla om basen och jag trycker även och visar vad det är jag menar som sitter löst. Min fråga är, kan jag åtgärda detta på något sätt och vad beror det på att det har släppt där?

Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=SrLulwu2Czs

Lådan till basen är 39L med en 4" port med ett rör som är 25cm. Röret hamnade dock lite för nära motsatta vägg så det är inte helt optimalt vad jag förstått. Det är ca 3cm till väggen från rörets mynning. Lådan är dämpad med dämpull på alla sidor utom det som elementet sitter på.

Huvudenheten till det här är för tillfället en budget variant som snarast ska bytas ut men kan den ha någon inverkan på att basen har blivit som den blivit?

Misstankarna jag har är att lådan är för liten? Alternativt att högtalaren blivit överhettat om den kan det?

Länk till basen: http://www.mds.se/product.html/mds-mds-eg12w

Steget: http://www.ljudstudion.se/kicker-zx3...711-c-559.aspx

All hjälp och tips är välkomma!

Mvh Robert

Re: Bas låter illa, centrumet på basen sitter löst

Att damkåpan släpper är inte jätteovaligt. Prova att limma dit den med ngt lämpligt lim. Om inte det löser missljudet, så är det mer problem med basen än detta.

(credit till en välformulerad post! )

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Ja okej tack! Jag lyckades googla mig fram till att det hette damskydd/damkåpa/dustcap och att den går att limma. Men det jag funderar på nu är, varför händer det? Basen är ju som sagt endast en vecka gammal, har jag fått ett måndags ex eller är det jag som spelat så att den lossnat?

Vad är lämpligt lim? Finns det något "högtalarlim" eller är det kontakt/superlim som gäller?

Jag har känt på basen och känner inget skrapande ljud eller så. Jag mätte även spolarna med multimeter och dom låg på 3,8 ohm vilket är kring 4 ohm som dom ska.

Comment

Det är nog ett rent måndagsex du har fått där limmet inte fäst Jag vet inte riktigt vad för lim som skulle funka men ett 2k epoxy borde nog funka fint
        1. Murphy's Law
        If something can go wrong, it will.
        2. Murphy's Law
        If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

Comment

Okej va skönt. Ja det lät ju som sagt bra innan och basen pumpar jo fortfarande på fast det låter som det gör så det borde ju inte vara något annat som gått sönder tycker jag.

Jag limmar imorn och återkommer med resultat

Comment

Är basen bara två veckor gamla är det reklamation så det visslar om det.

Dåligt limmade dustcaps kan lätt hända på ett löpande band, men det är ändå inget du skall limma själv om basen är ny.
            Det krävs lite mottryck för att du skall ha spelat loss den, och det får du inte i en 40L lådan med en 4" tratt.
            Inte omöjligt att det är fler delar som är dåligt limmade och som kanske släpper om någon månad, och limmar du själv har du förbrukat din garanti.

Hör av dig till butiken och förklara läget så löser de det om de är seriösa.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Okej jag slänger iväg ett mail till dem och hör.
              Jag köpte den på Ullared digital om någon har några erfarenheter av dom.

Comment

Octan här på Forumet är den som "äger" Ullared digital skicka ett Pm

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                  Octan här på Forumet är den som "äger" Ullared digital skicka ett Pm
                  Ägaren till Ullared Digital heter Ola!
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                    Ägaren till Ullared Digital heter Ola!
                    Fel av mig därav "Äger" inom cituationstecken

Comment

Fick som svar att om jag limmade själv så skulle jag fortfarande ha kvar garantin så jag har nu limmat och ska senare ikväll provspela och se hur det låter.

Comment

Originally posted by Trebor View Post
                        Fick som svar att om jag limmade själv så skulle jag fortfarande ha kvar garantin så jag har nu limmat och ska senare ikväll provspela och se hur det låter.
                        Låter som en bra lösning.

Skönt med snabba svar från butikerna. :-)
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Sådärja! Då var det limmat och nu lät det bra igen Hoppas det håller denna gång

Tack till er som hjälpte till! Kommer med stor sannolikhet att fortsätta hänga på detta forum.

Mvh Robert

Comment

Kul att det ordnade sig! Bara att hänga kvar, mycket kunnigt folk här
                            Lincoln Mark Viii
                            Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                            Sub: 4x DD 1508
                            Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

Comment

Working...
                            X