Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad säger dessa parametrar om elementet?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad säger dessa parametrar om elementet?

Tja.

Hittade ett element som jag klurar på om man kanske skulle köpa 8st av och stoppa in i dörrarna på golfen mest för att fylla bafflarna som redan sitter där.
    Utan att säga vad det är för element så skickar jag ut parametrarna istället för att få lite synpunkter på värdena.

Dessa siffror säger inte mig mycket alls så era svar lär bli avgörande

FS 50.2814 Hz
    VAS 18.2317 L
    RE 5.8000 Ohm
    QMS 4.8842
    QES 0.9059
    QTS 0.7642
    B×l 5.6391 T×m
    dBSPL 86.1022
    SD 0.0143 m2
    CMS 0.6373 mm/N
    MMS 15.7221 g
    RMS 1.0170 OhmM
    CAS 1.31E-7 m5/N
    MAS 76.74 kg/m4
    RAS 4964 OhmA
    CMES 494.4102 mF
    LCES 20.2646 H
    RES 31.2692 Ohm
    RAT 31723 OhmA
    RMT 6.4997 OhmM
    MMD 14.7528 g
    ZMIN 6.2229 Ohm
    ZMAX 37.0692 Ohm
    ZAVG 16.9433 Ohm
    h0 0.2456 %
    L1kHz 1.3531 mH
    L10kHz 0.5820 mH

Kan det funka med 4 per sida tro?
    Tanken är väl inte att det ska låta super snyggt, mer stampa takten.

Re: Vad säger dessa parametrar om elementet?

De parametrarna säger mig att de ser ut typ såhär?
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Ptja, kan ju passa på att länka till stickytråden i samma ämne du postade:
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746

edit:
      Utöver morgondryghet, utan säger ett rimligt lågt Fs för användningsområdet ger potential till ngnslags midbass möjlighet. Däremot uppträder inte Fs runt 50hz förrens i en volym på 18L. Ska du mata in 4st per sida i ngn slags "open air" montering in i dörren, försvinner volymen rätt fort. Samtidigt är kvoten på mms/bl redigt fördelaktig; konvikt vs motorstyrka. Det ger möjligheter för relativt rappt respons.
      Närmare om Qts/Qes, har jag inte ngn vidare referensram på hur de ser ut på 8" och bör knipa käft om.

EDIT IGEN: Tydligen begrep jag inte att det var 6.5" i tråden. Gösses. helt klart inte redo att skriva ngra svar ännu ..... hehe
      Last edited by zrken; March 11, 2013, 09:23.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by Slarvar

"stoppa in i dörrarna"

FS 50.2814 Hz
        QTS 0.7642

"Kan det funka med 4 per sida tro?"
        Ja. Lagom högt Qts och ett fs på 50 Hz gör att de kommer att gå hyfsat lågt i basen i en dörrmontering.
        /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
          De parametrarna säger mig att de ser ut typ såhär?
          Korrektum

Originally posted by zrken View Post
          Ptja, kan ju passa på att länka till stickytråden i samma ämne du postade:
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746

edit:
          Utöver morgondryghet, utan säger ett rimligt lågt Fs för användningsområdet ger potential till ngnslags midbass möjlighet. Däremot uppträder inte Fs runt 50hz förrens i en volym på 18L. Ska du mata in 4st per sida i ngn slags "open air" montering in i dörren, försvinner volymen rätt fort. Samtidigt är kvoten på mms/bl redigt fördelaktig; konvikt vs motorstyrka. Det ger möjligheter för relativt rappt respons.
          Närmare om Qts/Qes, har jag inte ngn vidare referensram på hur de ser ut på 8" och bör knipa käft om.

EDIT IGEN: Tydligen begrep jag inte att det var 6.5" i tråden. Gösses. helt klart inte redo att skriva ngra svar ännu ..... hehe
          Haha, mera kaffe bara!!

Originally posted by Robsarve View Post
          Ja. Lagom högt Qts och ett fs på 50 Hz gör att de kommer att gå hyfsat lågt i basen i en dörrmontering.
          Ja jag tycker nästan att dom bör kunna spela lite middbas iaf.

Comment

Robsarve - alltid med matnyttigheter.

Comment

En grej att kolla är xmax. Ska de spela lite djupare så kan det vara bra att veta att det är några millimeter iaf. Särskilt ifall det ska spelas hiphop och liknande. Ska de spela lite högre upp i mellanregistret och rockigare musik tycker jag temperaturen i talspolen brukar sätta stopp då det låter ganska illa när det blir för varmt.

Jag tycker också att det höga Qts kan vara en fördel. I en någorlunda tät dörr borde Q hålla sig hyggligt högt och smälla på med bas utan en massa EQ.

Comment

Hm. Så vad händer istället om man har ett djäkligt lågt Qts? säg 0.35?
                Vad för parameterar skulle man vilja se 'kompensera' i så fall?

Comment

Hm. Så vad händer istället om man har ett djäkligt lågt Qts? säg 0.35?
                  Vad för parameterar skulle man vilja se 'kompensera' i så fall?
                  Med lågt qts faller frekvensresponsen mycket i en sluten låda och då får man EQa upp det som fattas. Typ som baffelstegskompensering nästan.

Egentligen är det så att om du ökar magnetstyrkan på det existerande elementet så kommer verkningsgraden öka (Qes minskar och därmed Qts). Men den ökar i mellanregistret, inte så mycket i basen. Så tänk dig att du har en bas med 85dB verkningsgrad från 50-5kHz i en given sluten låda. Med mer magnetstyrka kommer den fortfarande ha ~85dB vid 50Hz, men över det kommer den öka för att sen vara ett antal dB högre beroende på magnetstyrka. Detta är förenklat, men lite åt det hållet. Det är så många parametrar som ska stämma för att få ett bra element.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                    Med lågt qts faller frekvensresponsen mycket i en sluten låda och då får man EQa upp det som fattas. Typ som baffelstegskompensering nästan.

Egentligen är det så att om du ökar magnetstyrkan på det existerande elementet så kommer verkningsgraden öka (Qes minskar och därmed Qts). Men den ökar i mellanregistret, inte så mycket i basen. Så tänk dig att du har en bas med 85dB verkningsgrad från 50-5kHz i en given sluten låda. Med mer magnetstyrka kommer den fortfarande ha ~85dB vid 50Hz, men över det kommer den öka för att sen vara ett antal dB högre beroende på magnetstyrka. Detta är förenklat, men lite åt det hållet. Det är så många parametrar som ska stämma för att få ett bra element.
                    Spännande!
                    Det stämmer väldigt väl med vad jag upplever på mina Hertz SV200L, med Qts på 0,36. hmpf. Jag hade hoppats det hängder mer på min montering än på Qts. :/ http://www.elettromedia.eu/press/tit...20200L1511.pdf )

Jag tittade på tanken att ev 'uppgradera' till ett par CSS 8". De föreföll spännande, men har inte stoppat in dem i ngn mjukvara och kikat hur de ser ut. De är tydligt rätt dragna åt subbass hållet. Fortfarande lågt qts, 0,36. ett snorlågt fs på 26hz, men ett rätt högt vas på 38L. Ser även ut att ha ruggit låg känslighet.
                    Skulle du bedöma parametrarna som attraktiva? http://www.creativesound.ca/pdf/TRIO8.pdf

Ett alternativ som att döma av diskussionen skulle vara en smula mer midbass orienterat i dörr då: Peerless SLS? Här ser man högt Qts på 0.66 och rimligt fs på 42hz. Men samtidigt ett saftigt xma på 8.4mm. På detta ett 26L vas.
                    http://www.tymphany.com/files/SLS-P830667%20Rev1_0.pdf

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                      En grej att kolla är xmax. Ska de spela lite djupare så kan det vara bra att veta att det är några millimeter iaf. Särskilt ifall det ska spelas hiphop och liknande. Ska de spela lite högre upp i mellanregistret och rockigare musik tycker jag temperaturen i talspolen brukar sätta stopp då det låter ganska illa när det blir för varmt.

Jag tycker också att det höga Qts kan vara en fördel. I en någorlunda tät dörr borde Q hålla sig hyggligt högt och smälla på med bas utan en massa EQ.
                      Ja det var ju inte med nä, lite märkligt kan man tycka ju.

Frågan är väl om man ändå inte skulle ta och testa dessa, 8 av dessa lär ju iaf inte spela sämmre än dom 4 semibrända faital pro sexorna som sitter där idag.
                      Viljan tog överhand och delningen sjönk lite för mycket på för hög volym.
                      Dessa har ju lägre fs och om jag får gissa så har dom även större xmax.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                        Ja det var ju inte med nä, lite märkligt kan man tycka ju.

Frågan är väl om man ändå inte skulle ta och testa dessa, 8 av dessa lär ju iaf inte spela sämmre än dom 4 semibrända faital pro sexorna som sitter där idag.
                        Viljan tog överhand och delningen sjönk lite för mycket på för hög volym.
                        Dessa har ju lägre fs och om jag får gissa så har dom även större xmax.
                        Nu vet jag inte alls vad det är för grejer du har eller vad de här nya högtalarna är för något. Men tittar jag på bilden så ser det ut som en typisk klen högtalare som inte tål effekt. Varken termiskt eller pga xmax. Men det är ett rent förstaintryck.

Comment

Spännande!
                          Det stämmer väldigt väl med vad jag upplever på mina Hertz SV200L, med Qts på 0,36. hmpf. Jag hade hoppats det hängder mer på min montering än på Qts. :/ http://www.elettromedia.eu/press/tit...20200L1511.pdf )

Jag tittade på tanken att ev 'uppgradera' till ett par CSS 8". De föreföll spännande, men har inte stoppat in dem i ngn mjukvara och kikat hur de ser ut. De är tydligt rätt dragna åt subbass hållet. Fortfarande lågt qts, 0,36. ett snorlågt fs på 26hz, men ett rätt högt vas på 38L. Ser även ut att ha ruggit låg känslighet.
                          Skulle du bedöma parametrarna som attraktiva? http://www.creativesound.ca/pdf/TRIO8.pdf

Ett alternativ som att döma av diskussionen skulle vara en smula mer midbass orienterat i dörr då: Peerless SLS? Här ser man högt Qts på 0.66 och rimligt fs på 42hz. Men samtidigt ett saftigt xma på 8.4mm. På detta ett 26L vas.
                          Monteringen är fortfarande viktigare än elementet, som alltid. Så innan monteringen funkar hade jag inte dragit några slutsatser av grejerna du har.

CSS hade varit kul att prova som sub, men kanske inte midbas. I övrigt så får vi prova oss fram. Tycke, smak, bil, montering osv är viktigare än elementvalet.

Comment

Jag hijackar tråden lite, hoppas det är OK Vad säger panelen om detta 6,5" elementet?

Ganska klent X-max, bör det fungera med tre sådana här i en dörr delat 80hz?

Har ett sådant element hemma som ja klämmer på lite, stadig pjäs!
                            Last edited by Kulan; March 11, 2013, 22:12.
                            BMW E38 740
                            BMW M5 -01
                            bilradiohuset.se
                            SM-guld 2012

Comment

Spännande!

Om man jämför de elementen med varandra i tex 20 liter slutet så spelar TRIO8 klart djupast, men ljudnivåmässigt ligger den lägre än de två andra elementen från ca 50 Hz och uppåt. Xmax är betydligt högre på det elementet också, 14 mm.

Comment

Working...
                              X