Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autohifi.se, Problemföretag?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Autohifi.se, Problemföretag?

Originally posted by zrken View Post
    Det är ju knappt bitar kvar att lägga ihop ett pussel av. Ett pussel som säger "köpa eller inte köpa", men av vilka anledningar? Det är avgörande för att hålla forumet över sandlåde och påhoppningsnivå!
    Nu vet jag ju lite mer om herr Drie, mannen bakom företaget ifråga, än gemene man kanske, men nog torde d vara ganska uppenbart att allt kanske inte står rätt till om det startas en tråd med frågan om fler haft problem med företaget?
    Vad det gäller anledningarna så nämns dem i de icke modererade inläggen, i de som modererats (jag hann läsa de flesta innan de modererades) så fanns det en hel del förtal och tveksamma påståenden.
    Hur sanna eller icke sanna de än är så var d bra att d togs bort.

Var går gränsen mellan förtal och sanning lixom.

Den dagen vi har moderatorer som har en uttalad agenda att sortera/censurera information till en given 'sensmoral' som uppmuntrar till enbart köp hos lokala handlare... _ då finns det grundläggande seriösa problem.
    Vad jag vet så finns det ingen sådan officiell uppmuntran vad det gäller hur det modereras, det var min egen åsikt.
    I en butik får man mer på köpet än bara själva prylen.
    Därav min uppmuntran att handla i butik, jag gillar nämligen att få så mycket som möjligt när jag handlar.

Men jag har inga planer på att försöka vara någon slags slagskämpe för butikerna o uppmana folk att sluta handla på nätet, folk får handla vart de vill.
    Om/när de behöver hjälp så är d ju tur att det finns forum som kan hjälpa dem med problemen.

Mvh
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich

Comment

jag måste dock handla på webbutiker för de närmaste är mds och bra ljud i bil i norrköping och de har ej helgöppet :/ köper från webbutiker eller kontakter som har företag. aldrig haft problem med atohifi förän nu. förlåt om man skrev något olämpligt

Comment

Originally posted by BJonsson View Post
        Jag tycker det är bra att tåden rensas på personliga påhopp.
        Vissa delar var rent förtal! Men hur som helst så hoppas jag det löser sig för dom som beställt saker.. Som sagt fortsätt maila supporten!
        Vissa tål inte sanningen och blir kränkta!!!
        Så är hela samhället uppbyggt idag.

Men har du en minut över i jul så hör runt lite i branschen över hur det egentligen ser ut och skaffa dig information om historien bakom.

Men ändå helt ok att tråden rensas upp och förhoppningsvis läser vet ägaren om dess existens och får tummen ur och skickar prylarna.

Men jag håller med Fredrik angående att folk i allmänhet är sjukt jävla korkade när de handlar online, och det gäller alla branscher.
        Att spendera tusentals kronor med ett enkelt knapptryck och skicka dem till ett företag man inte vet ett skit om är för mig ett underligt beteende.

Och tyvärr är det oftast de som behöver mest hjälp som hamnar hos dessa klåpare.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by JALLE View Post
          Vissa tål inte sanningen och blir kränkta!!!
          Så är hela samhället uppbyggt idag.

Men har du en minut över i jul så hör runt lite i branschen över hur det egentligen ser ut och skaffa dig information om historien bakom.

Men ändå helt ok att tråden rensas upp och förhoppningsvis läser vet ägaren om dess existens och får tummen ur och skickar prylarna.

Men jag håller med Fredrik angående att folk i allmänhet är sjukt jävla korkade när de handlar online, och det gäller alla branscher.
          Att spendera tusentals kronor med ett enkelt knapptryck och skicka dem till ett företag man inte vet ett skit om är för mig ett underligt beteende.

Och tyvärr är det oftast de som behöver mest hjälp som hamnar hos dessa klåpare.
          Vad menar du med vissa blir kränkta?
          Det du skrev var förtal sen om de är befogat eller inte hör inte hit.

Comment

Vad menar du med vissa blir kränkta?
            Det du skrev var förtal sen om de är befogat eller inte hör inte hit.
            Svenska folket är lättkränkt idag.
            Sanningarna svider ibland och man får stå för vad man gjort.

Enligt brottsbalkens 5:e kapitel står det följande:

Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den.

Så jag klarar nog ett åtal för förtal även denna gång.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by rutger j View Post

Vad jag vet så finns det ingen sådan officiell uppmuntran vad det gäller hur det modereras, det var min egen åsikt.
              I en butik får man mer på köpet än bara själva prylen.
              Därav min uppmuntran att handla i butik, jag gillar nämligen att få så mycket som möjligt när jag handlar.

Men jag har inga planer på att försöka vara någon slags slagskämpe för butikerna o uppmana folk att sluta handla på nätet, folk får handla vart de vill.
              Om/när de behöver hjälp så är d ju tur att det finns forum som kan hjälpa dem med problemen.

Mvh
              Rutger
              Hej Rutger!

Det finns väl onlinebutiker som erbjuder support över både mail och telefon? Jag känner till minst fem som gör det (Carsound , Ljudia , Loudstore, Seastream och dBakuten).
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Kulan View Post
                Hej Rutger!

Det finns väl onlinebutiker som erbjuder support över både mail och telefon? Jag känner till minst fem som gör det (Carsound , Ljudia , Loudstore, Seastream och dBakuten).
                Absolut.
                Så vill man köpa från en web-butik så gör man det.

Men tills att de bjuder mig på fika, ger mig installationstips genom att ha kikat i min bil, hjälper mig med justeringen av ljudet på plats i bilen, tittar mig i ögonen när jag pratar med dem och från gång till gång låter mig låna deras installationsbås eller monteringsverktyg så fortsätter jag köpa i min lokala butik.
                Eller i någon annan av de butiker där jag fått denna support.

Min filosofi är; det viktigaste är inte själva prylen utan kunskapen bakom prylen.
                Känner man att man får allt detta via mail eller telefon, go for it.

Jag å andra sidan gillar att kunna ta i hand när jag gör affärer, titta människan i ögonen och se, samt känna, på prylen innan jag köper den.

Mvh
                Rutger
                Bengt Feldreich

Comment

Originally posted by JALLE View Post
                  Svenska folket är lättkränkt idag.
                  Sanningarna svider ibland och man får stå för vad man gjort.

Enligt brottsbalkens 5:e kapitel står det följande:

Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den.

Så jag klarar nog ett åtal för förtal även denna gång.
                  Jag känner mig absolut inte kränkt då jag heter Björn och inte Calle!
                  Sen om du går igång på att snacka skit om folk (sanna saker eller inte) så måste ju du så klart få utlopp för detta så fortsätt med de du. De gynnar nog dig i längden! God jul på dig...

Comment

Är väl ett par månader sen jag beställde ett par slutsteg därifrån men allt gick över förväntan då, grejorna kom snabbt och jag och hade bra mailkontakt med företaget. Förhoppningsvis är detta bara något tillfälligt olyckligt som hänt men vet själv inget om vad.

Comment

Originally posted by rutger j View Post

Min poäng var just att det blir tveksamt om vår 'överdomstol' över vad som är påhopp/förtal/spekulationer och icke tillåtet vinklas, så att de inlägg som tillåts vara kvar, starkt förordar lokalhandlare före näthandlare som någonslags "självklarthet". Nu vill jag inte påstå vi har denna situationen. Men dagens moderering har vart en smula vinklad.

edit: För mycket OT. ny tråd istället.
                      Last edited by zrken; December 20, 2012, 18:57.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Sen om du går igång på att snacka skit om folk (sanna saker eller inte)
                        men att snacka skit är väl inte att lägga fram sanningen?? de är väl snarare när personens fantasi skenar iväg och de kommer massa lögner? nu vill ja varken säga bu eller bä, men jalle är väl inte direkt känd för att snacka skit......medans autohifi calle dessvärre är känd för diverse mindre bra saker

Comment

Min poäng var just att det blir tveksamt om vår 'överdomstol' över vad som är påhopp/förtal/spekulationer och icke tillåtet vinklas, så att de inlägg som tillåts vara kvar, starkt förordar lokalhandlare före näthandlare som någonslags "självklarthet". Nu vill jag inte påstå vi har denna situationen. Men dagens moderering har vart en smula vinklad.

edit: För mycket OT. ny tråd istället.
                          I betraktarens ögon kan allt tydas o tolkas som man vill.

Vill man tolka denna tråd som ett dold budskap om att web-butiker inte är bra och att fysiska butiker är bäst, så är det upp till var och en.

Personligen tror jag att trådskaparen startade tråden då han blivit misstänksam mot företaget pga utebliven leverans, och att han tyckte att detta forumet skulle vara ett bra ställe att fråga om det fanns fler som haft samma problem med företaget.

Nu kommer jag inte ihåg vad d stod i alla inlägg som togs bort men jag utgår ifrån att de mer var specifika i sina påhopp än vad just MrMix var i sitt inlägg.
                          I det var det en generalisering av fenomenet, inget personligt på hopp.
                          Jag kan läsa mig till en uppmaning om att kolla upp butiken du vill köpa ifrån innan du handlar, och sen ser jag en rekommendation om att handla av fysiska butiker samt bra web-butiker.

Ingen butik eller namn nämns, samt det rekommenderas om att handla från båda butikssätten, kolla upp dem innan bara.

I min värld ett bra o informativt inlägg mao.
                          Men man får betrakta det inlägget hur man vill. Det var hur jag såg på d.

Mvh
                          Rutger
                          Bengt Feldreich

Comment

Rutger, jag håller med dig i mångt och mycket.
                            Det fanns definitivt inlägg av 'brysk' 'påhoppande' karaktär, som det absolut kan ses lämpligt att moderera bort givet nivån forumet brukar hålla sig på.

MEN. Merparten av de inlägg som togs bort handlade om vad som kan hända i fraktprocessen mellan kund och företag, och erfarenheter därikring. -Milsvitt från några påhopp.

Sedan hittar man MrMix inlägget kvar, där det insinueras att Autohifi är 'uppenbart oseriöst', och detta var definitivt top 3 av de mest aggressiva/påhoppande inläggen i tråden. När det plötsligt lämnas kvar, och allmännyttig diskussion om hur frakt-statusar kan 'lura' kunder tas bort under epitetet "påhopp,spekulationer, tråkigheter" är inte rimligt.

Givet utvecklingen av bilstereomarknaden och den mängd av internethandlare och butikshandlare vi har på forumet, i kommer denna debatten att förbli hektisk. Det är naturligt. Därför är det oxå djävligt viktigt att modereringen håller en neutral nivå på det här temat.

mvh Johan

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Nja, nu frågade jag varför folk envisas med att handla från uppenbart oseriösa butikER, "Plural" liknande trådar har varit på tapeten förr där folk förskottsbetalat osv å känner sig lurade.

sen rekomenderar jag att man vänder sig till seriösa väl etablerade butiker (och web butiker om man nu inte kan ta sig till en riktig butik) visst marknaden är minst sagt tuff och många har slagit igen, MEN de finns fortfarande ett hyffsat antal seriösa ställen att handla från.
                              De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Jag kommer inte ihåg vad de modererade inläggen innehöll längre så jag kan varken säga bu eller bä om dem.
                                De jag kommer ihåg innehöll iaf påhopp. O såna inlägg får gärna tas bort.

Det där med frakterna vet jag inte hur d funkar med eftersom jag handlar i fysiska butiker.
                                Så jag skulle ju kunna tolka det som spekulationer.
                                Precis som andra påståenden i vissa inlägg eftersom inte alla kan veta faktan bakom påståendena.

Mvh
                                Rutger
                                Bengt Feldreich

Comment

Working...
                                X