Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inköp av ny slipmaskin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inköp av ny slipmaskin

heya boys!
    Jag är på jakt efter en bättre slipmaskin än min nuvarande planslip. Egentligen är den utmärkt bra på det den gör. Men att slipa till mjuka former visar sig inte helt lätt.
    Är ute efter en slipmaskin, helst en som har anslutningsmöjlighet för damsugare (så det blir rimligare att samla upp slipdamm...)
    I första läget har jag kikat på olika excenter slipar. Men jag vet inte riktigt om det är "rätt väg".
    Någon nämnde även oscillierande slipmaskiner som ett alternativ..?

Eftersöker i tråden;
    -Förslag på olika slipmaskiner som lämpar sig för att slipa ex plastade dörrar/a-stolpar.
    -Förslag på lämplig excentermaskin med anslutning för damsugare.

Någon slags indikation på budget; det är alltså inte tal om några proffsverktyg och "the best in the business", utan relativt enkla varianter som helst håller sig under en 1500kr.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Re: Inköp av ny slipmaskin

Jag använder dessa maskiner till det jag gör. Har haft dyrare hobbymaskiner men tycker de ger upp rätt fort så numera köper jag slit och släng maskiner istället, då grinar man inte lika mycket när man behöver köpa nytt. Men visst vore det trevligt att ha t.ex festools planslip som är tyst och betydligt trevligare att jobba med. Men nu så står jag inte och slipar flera timmar om dagen så då duger dessa gott för mig.

http://www.jula.se/planslip-135-w-010067 (denna använder jag mest, även när det är former som ska slipas)

http://www.jula.se/bandfil-ka900e-350-w-010113

http://www.jula.se/slipmus-med-uppsa...00-55-w-010637

Sen handslipar jag rätt mycket när det blir knixiga former där man inte kommer åt med maskin eller riskerar att få det ojämnt med maskinen, använder då oftast 3M´s gröna 60 papper.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Jag kör på Aeg slip. Har go grovdammsugare samma märke som sätts på när man startar slipen. Smidigt....

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
        Jag använder dessa maskiner till det jag gör. Har haft dyrare hobbymaskiner men tycker de ger upp rätt fort så numera köper jag slit och släng maskiner istället, då grinar man inte lika mycket när man behöver köpa nytt. Men visst vore det trevligt att ha t.ex festools planslip som är tyst och betydligt trevligare att jobba med. Men nu så står jag inte och slipar flera timmar om dagen så då duger dessa gott för mig.

http://www.jula.se/planslip-135-w-010067 (denna använder jag mest, även när det är former som ska slipas)

http://www.jula.se/bandfil-ka900e-350-w-010113

http://www.jula.se/slipmus-med-uppsa...00-55-w-010637

Sen handslipar jag rätt mycket när det blir knixiga former där man inte kommer åt med maskin eller riskerar att få det ojämnt med maskinen, använder då oftast 3M´s gröna 60 papper.
        Det kostar alltså bara 79 pistoler för att få till din topp finish
        Audi A6 2,4 Quattro
        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

Comment

Jag föreslår en slipmus i vettig kvalitet när det kommer till mindre ytor med lite former just för sin mindre slipyta som gör att man kommer åt bra samt att den är lätt så man inte bli trött i handen.

På vissa av dessa går det också att sätta på en liten dammsugarpåse direkt på maskinen som tar upp iallefall en del av dammet , att koppla på dammsugare blir alltid bättre(mindre damm) men slangen är ofta i vägen tycker jag även om man har en slang med lite mindre diameter.

Just vad gäller oscillerande slip vs excenterslip så slipar en excenter bort mer material snabbare , dvs bättre för snabb avverkning av ytor som kräver mkt slipning men kanske inte optimal för den där sista finslipningen.
          Så är det på min iallefall som är omställbar imellan de båda.
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Tackar för fina förslag / input.
            Jag sprang på en billig slip med både "strykjärns form" och med "rundplatta".
            Men viktigast - detta är den enda maskinen utöver biltemas jag stött på som har utlopp för damsugare och inte dammuppsamlare only.

3års garanti.. hur illa kan det bli?
            http://www.jula.se/excenterslip-210-w-010068

Comment

Jag har ju en "Fet-tool" rotrex men till plastade grejjer används den sällan. Excenter funkar bättre till plana ytor enligt mig.

Meccen hade jag nog inte köpt, man får lite vad man betalar för där. Jag hade köpt en bosch multi (master) http://www.jula.se/multiverktyg-pmf-180e-180-w-029004
              Den är grym till otroligt många saker, förutom att den är en bra deltaslip, (med utsug)

Min personliga favoritmetod på plastade ytor är annars:
              1. Kör över med surform-rasp innan polyesten/spacklet härdat fullt.
              2. Använd tyckluftssilpmaskin med roloc-discar, börja med 60 och fortsättt med 80 & 120.
              3. Finslipa med slipsvamp (+ våtslipa med papper om det skall lackas)
              /tycker Erik.

Comment

Tänkte just skriva om surform rasparna...

Men de är jäkligt smidiga!

Comment

Skall ta och kika på den här Boschprylen. Den verkar absolut lovande!
                  Tack boys!

EDIT:

Kan rapportera jag provade och klämde på ett antal varianter av oscillerande multiverktyg, excenterslipar, hörnslipar och slipmusar. Summa summarum var att slipmusarna var överlägset mest ergonomiska. Det värdesätts ordentligt. Enda som kunde konkurrera var en excenterslip från bosch med ett väldigt bra balanserande handtag.

Jag kom hem med en liten slipmus från bosch, som både har uppsamlare och anslutningsmöjlighet för damsugare. Har provat den under dagen. Kan inte säga annat än att jag är hur NÖJD som helst. Tveklöst min bästa investering sedan skruvdragaren!
                  För en 550kr var detta helt och hållet guld. Med dammsugare påkopplat suger den upp nästintill allt damm. Det är otroligt vad bra det fungerar.

Last edited by zrken; December 1, 2012, 16:08.

Comment

Originally posted by zrken View Post
                    Skall ta och kika på den här Boschprylen. Den verkar absolut lovande!
                    Tack boys!

EDIT:

Kan rapportera jag provade och klämde på ett antal varianter av oscillerande multiverktyg, excenterslipar, hörnslipar och slipmusar. Summa summarum var att slipmusarna var överlägset mest ergonomiska. Det värdesätts ordentligt. Enda som kunde konkurrera var en excenterslip från bosch med ett väldigt bra balanserande handtag.

Jag kom hem med en liten slipmus från bosch, som både har uppsamlare och anslutningsmöjlighet för damsugare. Har provat den under dagen. Kan inte säga annat än att jag är hur NÖJD som helst. Tveklöst min bästa investering sedan skruvdragaren!
                    För en 550kr var detta helt och hållet guld. Med dammsugare påkopplat suger den upp nästintill allt damm. Det är otroligt vad bra det fungerar.

Har en sådan som nu e väl använd och som funkar sjukt bra.!
                    Jaha.??

Comment

Originally posted by Drajje View Post
                      Har en sådan som nu e väl använd och som funkar sjukt bra.!
                      Har också en sådan som är ganska oanvänd, men den funkar inte alls hehe
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
                        Har också en sådan som är ganska oanvänd, men den funkar inte alls hehe
                        Stoppat i kontakten i väggen.? :-)
                        Jaha.??

Comment

Efter att lånat en Boschexcenterslip av jimmy s så hittade jag en på Tradera för ca 350 inkl frakt då jag helt inte kunde leva utan den när jag lämnat tillbaka den...
                          Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Working...
                          X