Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten jämförelse TrueRTA vs XTZ Roomanalyzer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Liten jämförelse TrueRTA vs XTZ Roomanalyzer

Originally posted by jonash View Post
    Dayton har också ett "paket" som verkar riktigt intressant. Men det lär bli svårt att få tag i för test.

//Jonas
    Fixa du ett par Öhlinare till min Audi så fixar jag en Dayton till dig
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Fixa du ett par Öhlinare till min Audi så fixar jag en Dayton till dig
      Vi har tyvärr inga till såna "enkla" bilar. Köp en R8 så kan jag ordna nåt! Men då lär du upp med lite mer prylar med
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Vi har tyvärr inga till såna "enkla" bilar. Köp en R8 så kan jag ordna nåt! Men då lär du upp med lite mer prylar med
        Nu menade jag inte den röda A6an
        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Nu har jag läst artikeln som skrivits på DYI forumet. Den har sina poänger, och själva ordningen i vilken som saker görs kan man kanske diskutera. Sedan tycker jag att det möjligen är lite FÖR "mättekniskt" sätt att göra allt på, men det vet nog alla att det sista måste öronen bestämma.

Själv förespråkar jag alltid följande tillvägagångssätt för mätningarna och injusteringen:

1. Sätt lite godtyckliga delningspunkter för alla kanaler i DSPn, där man känner på sig att man kommer hamna till slut, på ett ungefär. I detta skede är det inte så noga.

2. Mät med RTA (eller SPL mätare) varje kanal för sig, och notera vilka NIVÅER de spelar. Justera in nivåerna så att det spelar lika i lyssningspositionen från alla element. Redan nu är det läge att bestämma om man vill uppnå en "rak" kurva, eller om man vill ha en sluttande. Det är dock av yttersta vikt att alla likartade kanaler spela samma nivå, dvs diskanterna samma, middarna samma etc. Subben är lite egen, och den kan man justera nivån i efterhand. För diskanter är det alltid noga att man riktar mikrofonen mot elementet. En mikrofon är känslig för riktning, och kommer ge en skev bild av hur du som människa upfattar det, om du INTE riktar det mot elementet.

3. Nu är det dags att kika på frekvenssvaret för varje kanal. Det är lika viktigt att frekvenssvaret är så lika det bara går från varje likartad kanal/element. SÅ, börja med lite rosa brus och generera lite kurvor. Ta dem parvis igen, likartade kanaler. Spela alltid kabalerna var för sig och lagra kurvor som du sedan kan lägga på varandra i mjukvaran för att enkelt se vart de skiljer sig åt. Innan vi börjar pilla EQ så skall vi justera delningar, och här handlar det om erfarenhet, men man kan dels lyssna, samt se på frekvenssvaret vart det anvndbara området ligger. Sätt delningspunkterna därefter. Testa igen att köra rosa brus och se att det inte ändrat sig. Personligen gillar jag flacka filter för att få samspelet mellan element så bra som möjligt, detta är min utgångspunkt alltid, med undantag för subben där man ofta vill ha lite brantare. Ibland finns det exempel på element som man vill dela brant för de kan ha nån lustighet för sig (konens egenskaper) som gör att man behöver dela brant. Men jag brukar landa på ett 6 eller 12dB filter allt som oftast. Det här med att helst köra 12 eller 24dB filter för de är enklast att "faskorrigera" kan man direkt kasta åt sidan, för det är så mycket andra fasfenomen i en bil att den teorin är förkastlig i bil.

När man hittat användbara frekvenssvar för alla kanaler, så är det dags att slå på en hel sida, dvs alla kanaler för tex vänster.

4. Kör RTAn och rosa brus, och kolla frekvensgången summerad för alla kanaler. Det borde se skapligt ut. Nån utsläckning etc kan ha smugit sig in. Kolla att övergångarna i delningspunkterna ser ok ut. Man kan eventuellt ta bort an del lustigheter i delningspunkterna, genom att dra isär dem, eller dra ihop dem (mer ovanligt). Använd EQn för att dra ned toppar, men använd det sparsamt, för risken finns att man "komprimerar ihop" allt så det bara blir livlöst och platt. Lyssna med musik behöver man göra här.

Kör samma sak för andra sidans kanaler.

5. Kolla nu att BÅDA sidorna spelar likartad frekvensgång, justera eventuella asvkelser, så att de hamnar inom 1-2dB max. Häri ligger en av de stora grejerna med att få bort sånt som vi skulle säga är "fasrelaterat", dvs att ljudet drar iväg, att man kan lokalisera element, etc. Den andra delen är reflexer.

6. Slå på alla kanalerna. Kör en RTA mätning och kolla att det ser skapligt frekvenslinjärt ut. Kör lite musik, och det som borde bli tydligt är att ljudbilden är en aning förskjuten till vänster. Nu är det dags att ställa tidskompet. Det skall sägas direkt att diskanter är mindre känsliga för tid, och mer för frekvens, medans mellanregister är det viktigare att justera i tidsdomänen. Men vi skall självklart justera tid för allt. Vill man kan man mäta impulssvaret och ställa efter det, men man kommer då erhålla en ljudbild som ligger ganska rakt framför en, och det är inte säkert att det är vad man vill ha. Som tävlande kan det vara aktuellt att skruva lite på tiderna, så att ljudbilden hamnar mer mitt emellan a-stolparna.

Personligen gillar jag inte att mäta in tidskompet, utan jag försöker lyssna in det istället. Men det gäller att ha musik/spår som man känner och som man kan använda. Det mesta går att justera med en mansröst och en kvinnoröst (helst enbart röster utan instrument).

Sen till sist så måste man lyssna igenom ett antal musikspår, och justera både delningspunkter, pilla EQ och kanske även lite tidskomp. Och det är här den riktiga tiden börjar "rinna" iväg. Men gör man stegen jag beskrev ovan, så har man sparat en ordentlig mängd timmar.

Detta är hur JAG gör det, man kan mycket väl göra på andra sätt och i annan ordning. Det viktigaste är att man förstår några grundläggande saker, både mättekniskt och akustiskt:

* Hur man skall rikta och placera mikrofonen när man mäter (beskrivet delvis ovan)
          * Vad användbart frekvensområde är för elementen man använder
          * Vart man helst inte skall dela, och vart man gärna delar

Jag har säkerligen glömt några grejer, men det kommer säkerligen någon som läser noga och granskar kritiskt finna.

//Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Nu menade jag inte den röda A6an
            Aha! Visste inte det fanns en till Vad är det för nåt?
            SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Aha! Visste inte det fanns en till Vad är det för nåt?
              Du kan vara lugn Jonas, det finns bara en Audi......en enkel
              Den andra bilen har iofs en Audi RS grill och BÄTTRE fjädring, men de 100 pollarna kräver inte fjädrin av rang .... bara bilstereo
              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Att tänka på eller rättare sagt försöka tänka bort är att vissa element kan behöva tidskompas till "orimliga" värden om man ser till det fysiska avståndet.

Ex. kan vara en direktriktad (on-axis) diskant som fysiskt sitter längre bort än ett off-axis riktat mellanregister, kan behöva tidskompas som om det satt närmst.

Ljudet i bilen kan bestå av både direktriktade och reflekterade ljud, så lita inte på måttbandet när man ställer kompet.
                sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                  Att tänka på eller rättare sagt försöka tänka bort är att vissa element kan behöva tidskompas till "orimliga" värden om man ser till det fysiska avståndet.

Ex. kan vara en direktriktad (on-axis) diskant som fysiskt sitter längre bort än ett off-axis riktat mellanregister, kan behöva tidskompas som om det satt närmst.

Ljudet i bilen kan bestå av både direktriktade och reflekterade ljud, så lita inte på måttbandet när man ställer kompet.
                  Sett exempel på detta i min bil då Patrik snabbkompat, basen som oftast kompas minst eller inte alls blev MEST kompad.....
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                    Sett exempel på detta i min bil då Patrik snabbkompat, basen som oftast kompas minst eller inte alls blev MEST kompad.....
                    Kunde förmodligen ha fasvänt den och haft mindre kompensering är jag nästan 100 på....men slutresultatet skulle förmodligen ha blivit detsamma.
                    SM-guld 2007 och 2008.

Comment

Kunde förmodligen ha fasvänt den och haft mindre kompensering är jag nästan 100 på....men slutresultatet skulle förmodligen ha blivit detsamma.
                      Faktum är att Patrik lekte mkt med fasen innan... Men med kortare avstånd fram så kompas ju de inte SÅ mkt....men i slutänden blev basen fasvänd och mest kompad. Icke fasvänd fick han inte till det alls.....men detta var med Eclipsen och max 24db/okt som delning. Han kan nog göra mkt mer med BitOnen som jag ligger ljusår efter i kunskap jämfört med honom
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                      X