Announcement

Collapse
No announcement yet.

baslåda+små diskanter och inget mellanting - kan det duga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• baslåda+små diskanter och inget mellanting - kan det duga?

Hej!

Jag är ny och hoppas att jag inte bryter mot någon forumregel berörande att be om inköps råd istället för att fråga om befintligt system. Ber isf om ursäkt redan nu.

Det är som så att jag har stor amerikanare (cab dessutom) som jag inte vill göra hål i, ett diskret system hoppas jag på att trolla ihop.

Då funderar jag på att ha;
    1. Baslåda i bagaget men hur stor vet jag ej.
    2. Eventuellt 7cm slimmad baslåda som kanske går att kila under framsoffan, men undra om det inte blir jobbigt att känna basen i rumpan hela tiden?

Sen kommer då mitt avvikande tänk, istället för att sätta små högtalare i sid-paneler eller dörrar så funderar jag på:
    3. små runda utanpåliggande diskanter, en i varje hörn, dvs 4st i ansikts nivå, man kanske även kan sätta dom nere vid golvet eller rentav både uppe och nere.

Jag läste på MDS att deras diskanter täckte 82% av allt hörbart ljud, så behöver jag verkligen mellan tingen också?

-----------------------------------

För att spekulera i alternativ så kan man ju göra som alla andra och ha lös baslåda ovanför ryggstödet men hur snyggt och diskret är det på en Scala, nejtack. Eller att man gjorde slimmad låda med massa småhögtalare eller 6x9.

----------------------------------

Idag sitter det en högtalare i baksätets ryggstöd, något i stil med en 6x9 skulle jag tro, och något mindre framme i instrumentpanelen, men den i panelen vet jag inte om jag vill spela så mycket med då de bara lär rassla ändå i plåten. Den i baksätet kan man ju utnyttja iaf.

[EDIT] Kanske säger sig själv men musiken blir nog mest rockabilly.

Tack på förhand.
    Last edited by Yrrol; June 27, 2009, 09:48.

Re: baslåda+små diskanter och inget mellanting - kan det duga?

Jag var på BRL förut.

Det dom tipsa om utifrån min önskan att ej göra hål i bilen.

1. Pioneer 5,25" tre vägs lådhögtalare. 60w/20Wrms under sätena.
    2. Pioneer aktiv 6x9" båslåda. under sätet eller under panelen.150w

"inget som skakar om organ eller rutor, samt hört ett kvarter bort men blir himla bra ljud i bilen"

Fast jag vet inte, kanske bygga egna lådor och sätta egna 5,25" högtalare för få ut mycket mer effekt. Samt högtalare som pekar både åt baksätet och mot instrumentbrädan (liggandes under framsoffan)...

Annars rota jag runt under instrumentpanelen och insåg att jag kan nog göra någon, isf väldigt slimmad, lösning för kunna ha en eller två 6x9 i mitten, under askkoppen...

Att ha baslåda i bagaget var ej att rekommendera då så mycket plåt bara skulle skramla.

Så jag vet inte... en låda med 6x9" under varje säte kanske, men hur mycket ljud hör man då måntro, måste ju bli väldigt dämpat....
    Last edited by Yrrol; June 27, 2009, 19:25.

Comment

de skulle inte gå att sätt 6*9 eller 6.5tum i sidpanelen fram
      de har jag gjort åt en kompis i hans buick cab...
      där fanns det plåtar som var löstagbara så vi tog bort dom å gjorde nya med hål för 6*9...
      väldigt diskret å ljudet kommer upp bra med...

Comment

Njae, ventilationen tar upp så mycket så finns inte plats kvar nog för 6x9r.

Funderar lite på göra egna lådor.

Då sätena lutar så kan man ju luta lådan också, 5,25" och 6x9" med en port riktat upp mot åkarnas rumpor så basen känns medans diskanten glider ut på sidorna. Lite för sänka höjden något så de tyngre inte känner lådan mot sin bak, samt för att ljudvågorna ska få lite bättre odds att inte krocka med sätet.

flummigt eller kan funka?

Comment

Baslåda under sätet är ju inte fel, hade nog byggt något på en skaplig sexa under där, T.ex en JL Audio 6W0.

Det finns små högtalare runt 2" som skulle kunna funka ihop med en sån låda.som man kan sätta istället för en diskant. Kör ett sånt system i en av mina bilar.
          /tycker Erik.

Comment

börjar fundera på offra kickpanelerna ändå, 5.25" kanske kan gå. Fast måste man bygga så de får en vinkel riktad mellan framsätena då alltså? Och blir diskanten för långt ifrån om man sätter den uppe på brädan? Alternativt att 5.25" sitter undersidan av panelen och diskant ovan.

sen 1st 6x9 i center fram och en center bak...

baslåda i skuff som funkar när cab är uppe, och en slimmad baslåda under framsoffa som bör hjälpa till även när cab är nere...

känns detta lite bättre än lägga allt ljusare ljud under sätena?

Comment

Då var det snart sommar igen och börjar bli dags att ta ut bilen. Det var bedrövligt tråkigt att köra utan riktig stereo förra sommaren så jag vill lyfta frågan pånytt.

Vad blir resultatet ifall man kastar ner en baslåda i en cabbes stora bagageutrymme?
              Är det verkligen helt bortkastade pengar?
              Vore slimmade baslådor under sofforna verkligen bättre?

Många har ju lösa lådor de lyfter upp och lägger ovanpå ryggstödet, känns lite oseriöst men samtidigt så får de ju betydligt mer ljud så jag blir lite kluven.

Funderar lite på detta med att gömma högtalare under panelen, fast kräver inte de flesta högtalare att lådorna ska ha viss volym och då är det ju kört att lyckas få dem slimmade.

Yes, 2010. Har ni några nya råd för ett gammelt plåtpråm vars inredning man inte vill offra?

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                T.ex en JL Audio 6W0.
                Får bli en 6W3v3 om det ska vara en ny bas då 6W0 har utgått!
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Jag har kört peerless 2" element utan diskant och dom fungerade väl helt OK, hade klart valt 2st av dessa istället för en renodlad diskant!

Comment

Ja Peerless bredbandselement rockar fint, jag har två 2,5" i brädan i bmwn och det går att spela redigt högt med dem!

Dessa är det jag har http://www.hifikit.se/show_prod.php?id=2490

Sånna måste du få plats med nånstans i amerikanaren?
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

Comment

Det är ju en ganska ordentlig skuff på en dylig maskin när det inte är cab, hur mycket tar kabben upp?
                      Det är ju bara att överdimensionera basarna så basar det säkert igenom där kabben ligger ändå. Glöm en för guds skull att dämpa skuffen också. Kommer låta förjävligt annars.
                      Säg, dubbla 10" , sluten, med ordenligt effekt sedan sådana 2.5" peerless lite där dom kan passa. Gärna med steg såklart..
                      Om det nu får plats. annars finns det små 4" koaxer som det är ganska okej ljud ur. Dock är ju dom större såklart.
                      Men under instrumentpanelen emot torpedväggen bör det väl gå och stoppa in något?

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        Får bli en 6W3v3 om det ska vara en ny bas då 6W0 har utgått!
                        Är det bara prislappen som ändrats på dessa?

Comment

Originally posted by espii View Post
                          Är det bara prislappen som ändrats på dessa?
                          Nä, långt i från samma bas!

W3 serien är grymmt musikalisk och flera snäpp upp mot W0!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Och för mig som inte begriper något, två råd har ni nämnt;

6W3v3 och Peerless... Vilken utav dessa är bäst, eller fyller de två skilda funktioner?

Comment

Peerless är väl mera tänkt som element för att "möta" basen, det blir oftast väldigt tunna röster (hela mellanregistret) annars med bara bas+diskant. Du har ingen lokalhandlare du kan åka in till och prata lite annars?

Comment

Working...
                              X