Announcement

Collapse
No announcement yet.

baslåda+små diskanter och inget mellanting - kan det duga?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: baslåda+små diskanter och inget mellanting - kan det duga?

Jo fast de föreslog bara färdiga lådor, nödlösningar.
    Last edited by gecko; May 5, 2010, 23:10.

Comment

Hur vet man vilka högtalare som kräver små lådor?

Säg att jag skulle snickra ihop låga lådor och lägga under sofforna, sätta 6x9" eller 6" basar eller något... Men då blir det ju begränsade lådvolymer...

Fast och andra sidan, diskantljud försvinner väl ganska drastiskt om de ligger under säten så då vore det väl bara bas som är aktuellt.

---

överväger lite detta med att ha en avlång låda, som kan ligga i cab-säcken när taket är uppe... sen när taket tas ner så lyfter man upp lådan upp på ryggstödet.. precis som de flesta andra går... vilket jag mest oroar att de ska se fult ut och skada inredningen men..

----

Skulle det räcka med några 2.5" peerless under instrumentpanelen, skulle det täcka upp de mesta ljuden? sen en skrikande 6x9 i bakstätet, någon skrikande uppepå panelen, samt kanske små lösa diskanter... eller börjar jag spåra ur helt, i obalans?

Comment

Om man vill ha en bra 6x9, vilka ska man se efter då?
        Någon som inte är beroende utav en låda, ifall det finns sånna. Denna kommer monteras på baksidan utav baksätets ryggstöd.

Känns som om prion ligger på allt utom bas när det gäller de 2 fasta högtalarna, sen får man gömma basar på andra ställen utöver det.

Comment

Peerless 2,5" räcker nog gott och väl fram då jag tyckte att 2" spela rätt högt redan men då delade jag av så att dom inte spelade någon bas. Alternativen är väl som nämt någon coaxial högtalare. Oavsett bör du ha elementen spelandes relativt öppet, däremot basen går bra att gömma under säten mm.

Jag hade nog gått på 2,5" peerless fram och 6x9 bak som drivs av ett 4-kanals slutsteg för att nyttja högtalarna till fullo. Vill minnas att GroundZero eller CDT hade en rätt trevlig 6x9 eller om den var 6x10 rentav

Comment

Okej, nu har jag huvudenheten.

Vilka säljer dessa Peerless högtalare måntro?

Och... Hur viktigt är det att man placerar högtalare ute i varje hörn?
            Jag testade mig runt lite med stereon för att känna efter vart det skulle bli bra, och
            kom fram till att ovanför förarens vänsterben kändes bra.

Och sen högtalare över högerbenet istället, och en längst bort till höger ovanför passagerarens högerben... Snurrigt? kluddar en bild för att illustrera...

eller kommer det bara bli skevt? Tycker allt ljud blir skev när det är högtalare på sidorna där ens ben är.. så borde väl nästan komma ut mer ljud om den är mer centrerad...

Comment

peerless högtalare kan du köpa på hifikit.se =)
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

Comment

Sidan buggar lite men... Fåse, vad kan det tänkas ha varit som ni menade på att jag skulle använda..

Är det den under bil/baskategorin; HDS Nomex 832873 / 165 WR 26 90 CD 832513
                Eller under bil/kit: Peerless Definition 5 (hade ju varit fiffgt med lös diskant..)

eller är det under någon helt annan kategori dessa peerless ligger under?

Comment

Originally posted by gecko View Post
                  Sidan buggar lite men... Fåse, vad kan det tänkas ha varit som ni menade på att jag skulle använda..

Är det den under bil/baskategorin; HDS Nomex 832873 / 165 WR 26 90 CD 832513
                  Eller under bil/kit: Peerless Definition 5 (hade ju varit fiffgt med lös diskant..)

eller är det under någon helt annan kategori dessa peerless ligger under?
                  Högtalarelement/Hifi/Bredband/2,5"
                  http://www.hifikit.se/show_prod.php?id=2488
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Tack, 70w lät inte mycket. Men jag får hoppas det är likt digitalkameror osv, 70 kvalitativa watt är bättre än 270w skräpiga?

Comment

Originally posted by gecko View Post
                      Tack, 70w lät inte mycket. Men jag får hoppas det är likt digitalkameror osv, 70 kvalitativa watt är bättre än 270w skräpiga?
                      Stirra dig inte blind på effekten, ja kan spela riktigt högt med mina. Se till att sätta högpassfilter på steget på 200-300hz kanske bara så håller de. Högtalare brukar hålla en bra bit över max-effekten så länge det är ren signal man skickar in och inte dist.
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

Comment

Working...
                      X