Du, när jag började med billjud, som för övrigt var tidigare än du, så fanns det i princip inga andra konstruktioner än det som idag skulle benämnas PA. SÅ tidigt var jag med..

Jag tror vi skall skilja på äpplen och päron. Ett element med hög känslighet behöver inte betyda per automatik ett PA element. Nånstans drev detta iväg, men det JAG menade med PA element var i princip det, samt att de element som finns för just PA industrin i MÅNGA fall inte kommer hålla mer än 3 år i en normal bilmiljö då UV strålningen ätit sönder materialet. Sånt tänker inte många på.
Det finns dem som inte riktigt vet vad jag gjort genom åren, och jag tror att du kanske tillhör dem. Jag har också TESTAT massor sen det började nån gång 1987 med grannens Golf, och de senaste 10-12 åren har jag dessutom försökt hitta stöd i teorin för det jag testat för att verkligen fatta varför vissa saker händer. Har man som jag och du byggt 100+ baslådor och testat framsystem långt fler än vad som är nyttigt så har man all praktisk erfarenhet som krävs, förutom om man skall slå världsrekord i dB, för då måste man ha hållt på med lite andra saker och det är möjligen 5 pers på detta forum som har koll på - ingen från Stockholm....
Sen vill jag poängtera att jag fortfarande inte har något emot rena PA högtalare. Det har jag redan sagt tidigare. Men det man skall förstå är VARFÖR det finns en nisch som heter bilhögtalare, och dem anledningarna har jag redan beskrivit. BÅDA har sin plats, och visst, vill man köra PA grejer i bilen så är det inget fel med det. Så länge man har koll på vad de kräver och är medveten om risken man tar. Men detsamma gäller för bilelement, de har också sin plats, och som PA element, för- respektive nackdelar.
Jag har inte pissat på nåt utav det, om det framstått som det så är det olyckligt. Jag vill bara att folk skall veta om att sätter de normala PA högtalare i bilen, typ i instrumentbrädan, så kan de i många fall räkna med att de får byta grejer efter något/några år.
Sen finns det bilelement med PA liknande paramerar och egenskaper som ÄR konstruerade för att tåla bilmiljön också.
Originally posted by Tokken
View Post

Leave a comment: