Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

    Hej hopp.

    Har idag 2 Eclipse 8445 spelare i mina bilar men börjar tycka att dom är lite tråkiga att pilla med, jobbiga att justera och lite till åren så att säga.

    Sen saknar jag blåtand så man kan köra tex spotify via telefon.

    Vill ha en spelare som kan dela aktivt 3-vägs med bandpass på middkanal precis som på 8445orna fast gärna med större vidd på delningen.

    Fixar Pioneer spelaren det eller va ska man kika på för maskin?

    Pris? Upp till och runt 4K kanske.

  • #2
    Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

    Jag tyckte pioneeren var bra ljudmässigt och mkt bättre funkions mässigt etc enda jag inte gillade var att HP filtret på diskant kanalen, den såkallade pioneer sjukan:P gick inte längre ner än 1,15khz.

    Detta gjorde mig så irriterad att jag bytte till Audison bit ten och ställde om 80prsen till standard läge, visst lite drygare att pilla med filter och tidskomp då man behöver en dator för att justera. Men det positiva är att man inte längre justerar ljudet medans man kör, så man inte kör av vägen
    Beemer med enkel installation

    Comment


    • #3
      Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

      Originally posted by Svugg View Post
      Jag tyckte pioneeren var bra ljudmässigt och mkt bättre funkions mässigt etc enda jag inte gillade var att HP filtret på diskant kanalen, den såkallade pioneer sjukan:P gick inte längre ner än 1,15khz.

      Detta gjorde mig så irriterad att jag bytte till Audison bit ten och ställde om 80prsen till standard läge, visst lite drygare att pilla med filter och tidskomp då man behöver en dator för att justera. Men det positiva är att man inte längre justerar ljudet medans man kör, så man inte kör av vägen
      Okej, kör du myvket via blåtand? Funkar bra?

      Ang filtret i den, är det någon bandpass funktion?
      1150hz som lägst alltså, låter väldigt drygt då jag i dagsläget kommer ända ner till 200hz men vill ännu längre ner.
      Dock inte med högtalarna som sitter i golfen för tillfället men skulle gärna ha möjligteten att gå ner mot 100hz i BMWn.

      Comment


      • #4
        Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

        Hur är det med filtermöjligheterna i en Kenwood KDC-BT92SD?

        Frågar eftersom jag inte till hundra hajjar eller hittar rätt i spec.

        Comment


        • #5
          Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

          Jag har 80prs spelaren i min bil och det enda jag egentligen kan klaga på är filtren men kör den i std läget och delar midbasen övre delning i steget och resten aktivt i spelaren. Bt funkar riktigt bra, streamar spotify med min iPhone och kör även med stereons Bt handsfree
          Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

          Comment


          • #6
            Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

            Verkar vara möjligt att det är bandpass på kenwooden iaf... Om du ställer in tweeter

            Från den något förvirrande manualen:

            “X’Over”
            “Front” “FC” Front High Pass Filter
            Through, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90,
            100, 120, 150, 180, 220, 250 (Hz)

            “Rear” “FC” Rear High Pass Filter
            Through, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90,
            100, 120, 150, 180, 220, 250 (Hz)

            “SubWoofer” “FC” Subwoofer Low Pass Filter
            30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120,
            150, 180, 220, 250, Through (Hz)

            “Tweeter” “FC” Tweeter High Pass Filter
            1, 1.6, 2.5, 4, 5, 6.3, 8, 10, 12.5 (kHz)
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

              Originally posted by jensclaudius View Post
              Jag har 80prs spelaren i min bil och det enda jag egentligen kan klaga på är filtren men kör den i std läget och delar midbasen övre delning i steget och resten aktivt i spelaren. Bt funkar riktigt bra, streamar spotify med min iPhone och kör även med stereons Bt handsfree
              Den möjligheten finns ju alltid men det blir svårt att sitta o leka sig till något vettigt när man ska fram o tillbaka hela tiden.

              Kul att få lite input om blåtand med!
              Är något jag aldrig kört själv men som verkar smidigt, hur negativt påverkar det ljudet jämfört med att köra kabel?
              Inte någon nämnvärd skulle jag tro eller?

              Comment


              • #8
                Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                Originally posted by Robsarve View Post
                Verkar vara möjligt att det är bandpass på kenwooden iaf... Om du ställer in tweeter

                Från den något förvirrande manualen:

                “X’Over”
                “Front” “FC” Front High Pass Filter
                Through, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90,
                100, 120, 150, 180, 220, 250 (Hz)

                “Rear” “FC” Rear High Pass Filter
                Through, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90,
                100, 120, 150, 180, 220, 250 (Hz)

                “SubWoofer” “FC” Subwoofer Low Pass Filter
                30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120,
                150, 180, 220, 250, Through (Hz)

                “Tweeter” “FC” Tweeter High Pass Filter
                1, 1.6, 2.5, 4, 5, 6.3, 8, 10, 12.5 (kHz)
                Jaa....

                Får väl hoppas på att någon som pillat med den kan svara för jag hajjar då fortf inte

                Comment


                • #9
                  Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                  Originally posted by Slarvar View Post
                  Jaa....

                  Får väl hoppas på att någon som pillat med den kan svara för jag hajjar då fortf inte
                  Det är bilstereokurs den 24/10.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                    Originally posted by Slarvar View Post
                    Den möjligheten finns ju alltid men det blir svårt att sitta o leka sig till något vettigt när man ska fram o tillbaka hela tiden.

                    Kul att få lite input om blåtand med!
                    Är något jag aldrig kört själv men som verkar smidigt, hur negativt påverkar det ljudet jämfört med att köra kabel?
                    Inte någon nämnvärd skulle jag tro eller?
                    Kan inte påstå att jag hört någon direkt skillnad med eller utan kabel. Visst är det lite bökigt att pilla på steget om man vill justera men för det priset med dom funktionerna så kan iaf jag leva med det. Har du vägarna förbi Stockholm kan du få en demo.
                    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Det är bilstereokurs den 24/10.

                      Pierre
                      Tack för det men tyvärr så känner jag att det är lite långt.

                      Sen burkar jag (inte för att skryta) hajja hur det mesta funkar så länge man har det framför sig och kan pilla lite.
                      Men att läsa en tämligen luddig spec har aldrig intresserat mig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                        En stilla fråga. Varför inte en Alpine 137 ?
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          En stilla fråga. Varför inte en Alpine 137 ?
                          Är ju just den typen av frågor och förslag jag vill ha, gärna med en motivering till varför?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                            Finns det bandpass filter på den utan pxa-h100 lådan?
                            Alpine Audison !GENESIS DLS

                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pioneer DEH-80PRS eller annan hu?

                              Originally posted by jokko23 View Post
                              Finns det bandpass filter på den utan pxa-h100 lådan?
                              Från det ena till det andra, har du kvar din 100låda?
                              Den borde väl funka till min 123a kanske?

                              Comment

                              Working...
                              X