Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför så låg delning i kit?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Varför så låg delning i kit?

Kollade häromdan lite på Morels olika kit(efter att ha läst om en bil med dessa) och ngt jag reagerade på var att de i de finare 2-vägs kitten delar runt 18-1900hz/12db mellan mid o diskant , vad är filosofi/tänket bakom en så låg delning tro? För/nackdelar?
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Re: Varför så låg delning i kit?

Kanske beror på att diskanten är helt makalöst bra!
    Jag har gemfört med ringisar och några andra av lite bättre rang, Morel står sig gott och då spar man en bra slant dessutom!

Några kontakter som vi har i USA påstår att Focals BE blir omåkt alla dagar i veckan samt resten av året!!

Såg att mina Morel Signatur jag har hemma är också delade lågt, 2,2 kilo!
    Last edited by Nonne; March 1, 2010, 18:03.
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Danska wienerbrö'n ligger ochså på 2,2 kilo.
      Så Morel har lyckats dom med.

Pierre
      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tror det beror på att har man bra diskant med lite större konarea, så är den bättre på att återge mellanregister än vad bas/mid högtalaren.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

Comment

Okey, låter som att diskanter som går att dela såpass lågt är en ganska bra grej speciellt i tex 6.5" kit där kanske 6.5" elementet inte spelar sådär värst bra över 2khz utan redan har börjat sin naturliga avrullning.
          "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
            Okey, låter som att diskanter som går att dela såpass lågt är en ganska bra grej speciellt i tex 6.5" kit där kanske 6.5" elementet inte spelar sådär värst bra över 2khz utan redan har börjat sin naturliga avrullning.
            Jag tycker inte att diskanter(några undantagna) har där nere att göra.

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Det finns ett par fördelar med att dela vid 2,2...
              Man kan med filtret göra en liten svacka i frekvensgången så att röster blir mindre vassa och riktningen på mellanregistret blir mindre kritisk.
              Dessutom kan det behövas på vissa typer av mellanregisterkoner som har lite styggt beteende uppåt. Inte Morel eller DynAudio då de använder relativt mjuka koner, men t.ex Seas som jobbar med styvare koner mår bra av det.
              /tycker Erik.

Comment

men vad är en "normal" delning av diskant?
                Fattar att det är väldigt beroende av vad det är för diskant självklart,men finns det nåt "riktmärke",att man tex: börjar här och inte lägre om ni förstår vad jag menar..
                Vet nämligen själv att jag delade mina gamla Impact NS130 diskanter vid 2.5khz och dom klagade inte.
                Har nu Cantons QS 2.160,tror jag delar på 3.15khz,är det alledes för lågt då tro?

Comment

Originally posted by roger View Post
                  men vad är en "normal" delning av diskant?
                  Fattar att det är väldigt beroende av vad det är för diskant självklart,men finns det nåt "riktmärke",att man tex: börjar här och inte lägre om ni förstår vad jag menar..
                  Vet nämligen själv att jag delade mina gamla Impact NS130 diskanter vid 2.5khz och dom klagade inte.
                  Har nu Cantons QS 2.160,tror jag delar på 3.15khz,är det alledes för lågt då tro?
                  Normalt är mellan 2.5-5kHz. Dvs inom en oktav.

Vad som är bäst får öronen tala om.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                    Det finns ett par fördelar med att dela vid 2,2...
                    Man kan med filtret göra en liten svacka i frekvensgången så att röster blir mindre vassa och riktningen på mellanregistret blir mindre kritisk.
                    Dessutom kan det behövas på vissa typer av mellanregisterkoner som har lite styggt beteende uppåt. Inte Morel eller DynAudio då de använder relativt mjuka koner, men t.ex Seas som jobbar med styvare koner mår bra av det.
                    Men när det gäller SEAS, dom jobbar med FASPLUGG så då bidrar väl det också till låg delning?
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Faspluggen i just Seas fall är lite speciell eftersom den även är en del av kylningen, men huvudanledningen till att ha en fasplugg är att kunna öka frekvensområdet uppåt och framförallt när man är lite off axis.

Här har du t.ex ett 8" element med en fasplugg som spelar upp till 22 kHz.
                      /tycker Erik.

Comment

Att de delar låg har väl med att middarna kanske har en del jobbiga konuppbrytningar högre upp i registret. Sedan är väl diskanten konstruerad för att dela lågt genom ett lågt "fs" bland annat.

Var inte mycket till info man fick ifrån Morels, skulle vilja se lite grafer å sånt. Annars så det rätt intressant ut.

Comment

Låg delning är bra pga

En litet lätt element är ju snabbare än en stor tung mellanreg kon i 2khz området.

Sen ställs det krav på diskanten.
                          Man bör alltid dela en oktav över resonasfrekvensen.
                          Konen måste vara ganska stor så den kopplar till luften. '
                          Minst 1" Mindre diskanter delas högre.
                          Slaglängd räcker till. (ja även diskanter har det)
                          Diskanten måste ha låg dist runt 2khz o det ska låta bra att dela lågt.

Nonne faspluggen tror jag inte påverkar det.
                          Faspluggen påverkar spridningen.

Comment

Working...
                          X