Announcement

Collapse
No announcement yet.

Extra batteri eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Extra batteri eller inte?

    Håller på och drar ljud i "nya" bilen (Octavia II RS -09).

    Det som ska kopplas in är ett AQ1200D Monoblock (1200W) som ska driva en AQ HDC310.

    Jag drar för tillfället dubbla 16mm^2-kablar från batteriet till skuffen och det jag undrar över är om jag kommer behöva ett extra batteri där bak för att få tillräckligt med ström till steget.

    Org. batteriet är på 72Ah och generatorn på 140A. Har hört rykten om att man kan bränna det främre batteriet om man kopplar in ett där bak rakt av utan någon laddstyrning mellan. Stämmer detta?

  • #2
    Re: Extra batteri eller inte?

    Tumregeln för att köra två batterier är att de ska vara av samma märke och storlek i Ah.

    Det brukar inte vara några problem med brända batterier vad jag vet, däremot kan nyare bilar "protestera" mot att man ökar batterikapaciteten iom att de har bättre övervakning av laddstatus.
    Vet ej hur det är med Skoda.

    Det kommer att funka med ett batteri i ditt fall, men kör du i tex ett ohm kommer det att dra ganska mycket ström och spänningen kan sjunka väldigt fort när generatorn inte laddar.

    Dålig spänning = mer ström = mer värme = risk för brända steg/bas.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: Extra batteri eller inte?

      Okej. Jag börjar nog med ett batteri och spelar bara med motorn igång. Känner jag behov av att kunna spela utan att ha motorn på får jag väl se mig om efter ett likadant batteri och testa.

      Comment


      • #4
        Re: Extra batteri eller inte?

        Originally posted by Mats H View Post
        Tumregeln för att köra två batterier är att de ska vara av samma märke och storlek i Ah.
        Jag tror detta mest är en myt , det jag tror är långt mkt viktigare är att bägge batterierna har samma kondition/status.

        Jag har iallefall inga problem i min bil trots ordentlig storleks skillnad imellan mina två batterier , visst jag har inte låtit bilen stå utan laddning i månader men åtminnstonde ett par veckor utan att de har laddat ur varann.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #5
          Re: Extra batteri eller inte?

          Originally posted by Hewi View Post
          Jag tror detta mest är en myt , det jag tror är långt mkt viktigare är att bägge batterierna har samma kondition/status.

          Jag har iallefall inga problem i min bil trots ordentlig storleks skillnad imellan mina två batterier , visst jag har inte låtit bilen stå utan laddning i månader men åtminnstonde ett par veckor utan att de har laddat ur varann.
          Jag har oxå ansett detta vara en myt länge, men ändå fick jag till slut problem med båda batterierna i förra bilen. Myt eller bara otur så var det iaf problem med batterierna som började ladda ur eller vägrade ta emot laddning.

          Jag tror inte att det är självurladdningen som knäcker dom, utan att de har olika laddegenskaper men samma spänning från generatorn. Ett batteri kanske blir fullt före det andra och knäcks av spänningen eller vice versa att ett batteri blir fullt före det andra och ställer ner spänningen så det andra aldrig blir laddat? Teori, teori??

          Nu har jag två identiska batteri som alltid är ihopkopplade och i princip aldrig laddade förrutom under tävling.
          Tre år gamla är dessa batteri nu och de andra i förra bilen med udda setup höll knappt 2 år? Bilen körs dagligen och vilospänningen är riktigt bra.
          Last edited by Mats H; September 5, 2012, 15:25.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #6
            Re: Extra batteri eller inte?

            Originally posted by Tamazerd View Post
            Okej. Jag börjar nog med ett batteri och spelar bara med motorn igång. Känner jag behov av att kunna spela utan att ha motorn på får jag väl se mig om efter ett likadant batteri och testa.
            Man bör veta vad man gör bara. Det blir samma resultat med 2 eller 22 batteri när väl spänningen sjunker. Problemet med ett batteri och klena kablar kan bli att spänningen sjunker snabbt tex när du basar friskt, men med flera batteri får man en större "spänningsreserv" som räddar situationen.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #7
              Re: Extra batteri eller inte?

              Jo, så blir det ju alltid. Frågan är inte så mycket ett batteri eller två, utan mer om det är motiverat att sätta ett till batteri där bak så man inte får så mycket spänningsfall i kabeln på väg till steget. Gör man det kan man dessutom installera ett skiljerelä så man inte kan spela upp bilens originalbatteri.

              Räknade lite på det:
              32mm^2 kabelarea och 1200W effekt ger vid 12V ett spänningsfall på 0,562V. Vid 14,4V blir spänningsfallet 0,468V.

              Vad är minimumspänning man vill mata steget med?

              Allt det här är ju bara en diskussion i teorin. Jag kommer spela musik med anläggningen och jag vet inte ännu, men tror inte jag kommer vara nära att maxa steget då.

              Comment


              • #8
                Re: Extra batteri eller inte?

                Teoretiskt så är skillnaden mellan 14.4V och 13.92V ~ 3ampere vid 1200W.

                Comment


                • #9
                  Re: Extra batteri eller inte?

                  Originally posted by Hewi View Post
                  Jag tror detta mest är en myt
                  Och vi kan av erfarenhet säga att du har fel!
                  Last edited by Ljudbyggaren AB; September 5, 2012, 19:36.
                  sigpic

                  Webshop

                  Besöksadress butik

                  Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                  Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                  Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extra batteri eller inte?

                    Jag bytade "ner" mig från 80Ah till 70Ah i min Audi A6.
                    Efter detta har jag haft strömtorsk 4:a ggr.

                    Orginalbatteriet var ett std bly/syra, nu har jag ett AGM som listar 3500:- och det är inget billigt noname batteri!

                    Bilen beter sig helt kaijko, det tog 3 eller 4 dagar innan statusen fungerade som den skulle.
                    Nu ska jag prova att montera ett 100Ah XS batteri så får jag erfarenhet av hur det blir!
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extra batteri eller inte?

                      Jag har kört med ett batteri (110ah agm)i min bil sen 2006 och haft som mest runt 3KW effekt från stegen, brukade dock inte stå och poppa en massa med bilen avstängd utan laddning och det har funkat bra för mig iaf.
                      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                      Comment

                      Working...
                      X