Announcement

Collapse
No announcement yet.

4th order bandpass - Ett spännande alternativ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

    Varför inte en större port om jag har möjlighet till det?
    Många jänksidor rekomenderar "as big as you can fit" bara den inte är större än konarean.
    Group delay'en kan bli lite väl stor med en väldigt lång port, men under typ 80cm borde väl vara ok?
    Ska försöka mig på att räkna lite lufthastighet inatt, och försöka få lite klarhet i allt

    Med en 30cm lång port får man iof göra den rak, som säkert har sina fördelar med, men det känns lite tight att allt ljud ur en 15" ska ta sig genom ett 6" rör.

    edit - enligt den här kalkylatorn ska jag ha minst 700 cm^2 port. Har förstås ingen aning hur tillförlitlig den är.
    Last edited by Dude; August 28, 2012, 20:02.

    Comment


    • #77
      Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

      Jag kan dela med mig av mina begränsade erfarenheter här.
      Jag byggde en 4th bandpass till en Cerwin vmax 15".
      Den stämde jag av för lågt typ 25hz (minns inte riktigt).
      Den var hopplös på allt utom hiphop med djupa toner, typ e-40. Där spelade den visserligen gött.

      Sitter och räknar i winisd på en bandpass till min Stroker 12". Det känns som om det är ända sättet att få in ljudet i kupen på min honda legend coupe.
      Då med 6" genom skidluckan.
      Ska bygga denna låda inom kort. Ska bara få hem steg och prova lite med den portade jag har för tillfället.

      Med vilken cabin gain ska jag räkna? Jag gillar basen i hiphop, och elektronisk musik.
      Jag räknar inte med att den ska kunna klara dubbelkaggar osv (man kan väl inte få allt här i livet).

      Comment


      • #78
        Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

        Jag kunde spela i stort sett allt med min låda.

        Comment


        • #79
          Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

          partyvan:
          Jag har helt glömt av att räkna ihop ngt på dina basar. Förhoppningsvis har du inte tokbråttom.

          Dude;
          Vad för framsystem tänker du möta upp med? Ieg - hur högt upp i frekvens behöver baslådan spela? Det är en hel del skillnad på om du vill ha hjälp hela vägen upp emot 90hz eller om du har framsystem som håller ställningarna ner till 60hz..

          Beträffande portstorlek; Det är lite märkligt med 4e ordnignesn bandpass. Kikar man på vad som händer med lufthastigheten ser man att den är högst vid avstämnignsfrekvens - dvs väldigt nära den frekvens där du vill att ditt framsystem skall ta vid. Dvs, för den riktigt djupa basen kommer inte portarean vara begränsande - men för den övre delen av registret. Det står mer om detta i min första post.

          Större är inte alltid bättre. Extremfallet skulle bli en liten sluten låda som spelar i en jättestor öppen kammare. Ja - den kanske är "stämd" till avsedd frekvens, men kompressionen i kammaren uteblir och det låter inte vettigt. Ett sätt att hålla ordning på att man itne går överstyr med för stor port (oxå på div jenkarsidor...) är tumregler som bygger på förhållandet mellan volym och portarea. Sådanna har du säkert stött på. Givetvis styr dessa tumregler även att man inte gårpå på tok för liten port och fastnar med turbulens till förbannelse och därmed gör porten obrukbar.

          En annan aspekt av att bygga med dämpmatta är att det kan visa sig sänka impedanshöjningen du får i lådan. Vilket allt som oftast är tacksamt. Effekter av detta står även det i första posten. Förespråkar att det labbas med detta!

          Betraktande den portarean du är sugen på att använda - skulle det generera en väldigt stor port. Det är oklart om det är lämpligt med hänsyn till kompression och tumregler (är på tok för trött för något mer än grundläggande svar nu). Men 25x35cm låter tokigt stort i förhållande till en 50L front kammare på 1x15". Men det tar jag från höften och inte från hjärnkontoret.
          11x20cm ger en 220cm^2. En smula mer än 1st 6". Det kan säkert räcka. (återigen, ej upplagd för teoriberäkningar för att se precis vad optima ser i sin beräkning och kunna kommentera på det).

          Den där portkalkulatorn är jag spontant väldigt skeptisk till. Den genererar inte jämförbara resultat med vad jag kikat på. Plus, det framgår inte vad för kriteria som uppfylls när den här är "nöjd". Dvs, vilken lufthastighet i porten den beräknas kring. Det gör att den säger mig ingenting.

          Frejohg:
          Har du byggt en 4th order och stämt av den till 25hz? Det låter absolut vansinne. Ett gott tips är att läsa första posten noggrant.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #80
            Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

            Originally posted by zrken View Post
            partyvan:
            Frejohg:
            Har du byggt en 4th order och stämt av den till 25hz? Det låter absolut vansinne. Ett gott tips är att läsa första posten noggrant.
            Jag menade att undre F3 låg väldigt långt ner, kanske inte just 25hz..
            Det var ett tag sedan jag byggde den lådan, basen är för länge sedan såld.
            Anledningen var att jag ville kunna spela alla hiphoplåtar som gick lågt ner i frekvens.

            En av de låtar jag brukade köra var Lil jon- throw it up.
            Den ligger på 32 hz, 27 hz, & 24 hz. Den orkade den med utan probs

            Första posten har jag läst.
            Det är lite därför jag är sugen på bandpass igen, för att ta revanch!
            Last edited by frejohg; August 28, 2012, 22:43.

            Comment


            • #81
              Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

              Originally posted by Dude View Post
              Varför inte en större port om jag har möjlighet till det?
              Många jänksidor rekomenderar "as big as you can fit" bara den inte är större än konarean.
              Det är mycket möjligt att man rekommenderar så stor port som möjligt, men jag går inte efter den linjen. I mina portberäkningar utgår jag oftast ifrån basens RMS-effekt och ser hur hög lufthastigheten blir i teorin, blir det ändå problem med flåsljud så får jag väl konstatera att det inte stämde den gången.

              En del basmärken har ju stort Xmax och tål enorma mängder effekt och passar i någorlunda stora lådor, i dessa fall kan det vara nödvändigt att följa tumreglerna (en viss portarea per liter lådvolym) för att inte riskera flåsljud. Med tanke på att de passar i "stora" lådor så blir inte porten så ruskigt lång heller.

              Ska man räkna på lådor till basar som "behöver" ganska liten lådvolym så blir dock porten väldigt lång och opraktisk ifall man använder "så stor som möjligt" eller de tumregler som en del tycker man ska använda.

              Om en viss portarea ser ut att fungera i teorin så anser jag det ganska onödigt att göra "så stor som möjligt".

              Comment


              • #82
                Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                Originally posted by frejohg View Post
                Med vilken cabin gain ska jag räkna?
                Jag utgår generellt ifrån 12 dB/oktav från 65 Hz, men det är kanske mer rimligt med lite lägre brytfrekvens. Det skiljer förstås mellan olika kupestorlekar.

                Comment


                • #83
                  Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                  Originally posted by Optima View Post
                  Jag utgår generellt ifrån 12 dB/oktav från 65 Hz, men det är kanske mer rimligt med lite lägre brytfrekvens. Det skiljer förstås mellan olika kupestorlekar.
                  Förstår jag dig rätt om det blir +12db vid ca 30 hz, -12db vid 125 hz?
                  Är det linjärt?

                  Comment


                  • #84
                    Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                    zrken - Framsystem är aningen oklart än, men antagligen morel tempo 6 i framdörrarna och maximo 6 i bakdörrarna, eftersom jag redan har maximorna, vilka jag har varit väldigt nöjd med.
                    Storleken på skidluckan var mest för att ge ett maxmått att leka med, helst skulle jag få dit en liten "flare" också.

                    Comment


                    • #85
                      Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                      Originally posted by frejohg View Post
                      Förstår jag dig rätt om det blir +12db vid ca 30 hz, -12db vid 125 hz?
                      Är det linjärt?
                      Kan mycket väl bli det i en bil ja.

                      Om man inte förstår bilesn överföringsfunktion (som är unik för varje modell) så skall man INTE ge sig på att göra bandpasslådor för SQ bruk åtminstone. Inte utan att få väldigt konstiga resultat, med största sannolikhet.
                      Last edited by jonash; August 29, 2012, 08:33.
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #86
                        Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                        Originally posted by Dude View Post
                        zrken - Framsystem är aningen oklart än, men antagligen morel tempo 6 i framdörrarna och maximo 6 i bakdörrarna, eftersom jag redan har maximorna, vilka jag har varit väldigt nöjd med.
                        Storleken på skidluckan var mest för att ge ett maxmått att leka med, helst skulle jag få dit en liten "flare" också.
                        Funktionen av avrundade kanter i portar hänger på att minska turbulens. Det följer två effekter av detta; 1) högre möjlig lufthastighet i porten än utan flares. Som direkt följd av lägre turbulens i ändarna ökas portens möjliga verksamma område, varpå porten oftast kan göras en smula kortare med bibehållen avstämningsfrekvens om man har ordentligt avrundade/flare'd ingångar i porten.
                        Således - har du plats och kan göra en rejäl port finns det ingen ytterligare fördel med flared ändstycken.

                        Originally posted by Optima View Post
                        Jag utgår generellt ifrån 12 dB/oktav från 65 Hz, men det är kanske mer rimligt med lite lägre brytfrekvens. Det skiljer förstås mellan olika kupestorlekar.
                        Efter att ha hittat lite mätdata från Chriztoffers sedan-saab, tycktes merparten av boosten utgå från ca 55hz. Vid de simuleringar jag satt ihop till min kärra utgår jag från +12db/oktav per 55hz. Tills jag lyckas mäta upp min egen.
                        Minns även Robsarve postat något liknande på audibilar tidigare. Det lär oxå finnas i Chriztoffers byggtråd där vi snackar kupégain.

                        Originally posted by jonash View Post
                        Kan mycket väl bli det i en bil ja.

                        Om man inte förstår bilesn överföringsfunktion (som är unik för varje modell) så skall man INTE ge sig på att göra bandpasslådor för SQ bruk åtminstone. Inte utan att få väldigt konstiga resultat, med största sannolikhet.
                        yeah, det förefaller verkligen kunna bli precis hur illa som helst. Jag är väldigt nyfiken vad som händer med olika stora portar för ljudbilden. Så att säga, hur litet man behöver gå för att få ut en så "SQ" inriktad bandpasskonstruktion som möjligt. Förhoppningsvis kan jag labba ihop något på detta temat senare när jag väl får tummen ur till min kärra

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #87
                          Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                          zrken: har du glömt bort mig funderar på om 4de kanske blir lite lättare och bättre än 6rdningen eller vad tror du kanske lust och räkna lite på det?

                          Comment


                          • #88
                            Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                            Originally posted by frejohg View Post
                            Förstår jag dig rätt om det blir +12db vid ca 30 hz, -12db vid 125 hz?
                            Är det linjärt?
                            Nej, det följer ingen enkel linje alls. När jag har mätt så har det funnits en stor förstärkning någonstans 40-55 beroende på bilstorlek och precis ovanför det en stor utsläckning ca 55-75Hz. Sen >80Hz finns det gain igen. Det är den stora utsläckningen 55-75Hz jag tycker är jobbig att hantera. Dessa siffror är ungefärliga, men mycket gain vid en frekvens och sen utsläckning en halv oktav ovanför är i mitt tycke normalt att förvänta sig i akustiken i en bil.

                            Jag har mätt på C30, golf 4, e39 kombi. Mätt med en 12" i 19L lättplacerad låda i bagaget. Mik vid nackstödet förarsidan.


                            Angående portar. Tänk på att porten stryper ljudtrycket om den är för liten. Ifall det inte finns plats till mer än en 4"-port tycker jag det är bättre att köra en 8" och kräma ur allt ur den än att köra en 12" som stryps. 30m/s porthastighet som simuleringsprogrammen ofta anger som gräns är på tok för mycket. Mina erfarenheter är att då har elementet strypts ordentligt. Det är inte flåsljud som är problemet utan just att du kunde lika gärna använt en mindre bas.

                            Comment


                            • #89
                              Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                              Originally posted by Jonhny View Post
                              Angående portar. Tänk på att porten stryper ljudtrycket om den är för liten. Ifall det inte finns plats till mer än en 4"-port tycker jag det är bättre att köra en 8" och kräma ur allt ur den än att köra en 12" som stryps. 30m/s porthastighet som simuleringsprogrammen ofta anger som gräns är på tok för mycket. Mina erfarenheter är att då har elementet strypts ordentligt. Det är inte flåsljud som är problemet utan just att du kunde lika gärna använt en mindre bas.
                              Det här är vad jag är lite nervös över, vad har du för åsikt om portstorlek för en xtr 380, och 1500w effekt?

                              Comment


                              • #90
                                Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                                Originally posted by Dude View Post
                                Det här är vad jag är lite nervös över, vad har du för åsikt om portstorlek för en xtr 380, och 1500w effekt?
                                Det är inte riktigt så enkelt. Större låda ger mer resonans (grovt förenklat) och behöver större port. DD har en tabell med lådrekommendationer där porten i princip är samma längd i alla lådor. Då varierar portstorleken beroende på volymen, vilket jag tycker är vettigt.
                                http://www.ddaudio.za.com/?section=Tech&page=the-dd-box

                                Men mindre än två 6" aeroportar skulle jag inte kört. Då till normalt spelande, inte dB. En 6"-port är ca 160cm2.

                                Comment

                                Working...
                                X