Announcement

Collapse
No announcement yet.

4th order bandpass - Ett spännande alternativ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

    Finns det nått speciellt sätt man räknar ut en sån här låda till 8st zachry bxp 12r eller blir det som en vanlig portad låda?

    Comment


    • #62
      Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

      Originally posted by partyvan View Post
      Finns det nått speciellt sätt man räknar ut en sån här låda till 8st zachry bxp 12r eller blir det som en vanlig portad låda?
      Självklart finns det beräkningsmodeller för 6th order kvasi konstruktioner
      När man väl börjar sätta sig och simulera på dessa förefaller de itne speciellt krångliga. Men när man läser om hur illa det gått för folk, blir man en smula nervös. De är tydligen en hel del känsligare än exempelvis 4th order från att bli GULD eller att bli katastrof.

      Kastar du hit varenda djävla parameter världen skådat om de där bxp basarna, samt din totala tillgängliga lådvolym så kan jag kasta in det i program och se om det finns någe göttans att hämta ^^

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #63
        Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

        Originally posted by zrken View Post
        Självklart finns det beräkningsmodeller för 6th order kvasi konstruktioner
        När man väl börjar sätta sig och simulera på dessa förefaller de itne speciellt krångliga. Men när man läser om hur illa det gått för folk, blir man en smula nervös. De är tydligen en hel del känsligare än exempelvis 4th order från att bli GULD eller att bli katastrof.

        Kastar du hit varenda djävla parameter världen skådat om de där bxp basarna, samt din totala tillgängliga lådvolym så kan jag kasta in det i program och se om det finns någe göttans att hämta ^^
        Ett problem är att en simulering förutsätter att högtalaren spelar ut i en perfekt homogen värld. Inte en bil som i princip är mindre än högtalaren. Öppnar du fönstret så blir hela bilen en 21a ordningens bandpass i princip.

        Comment


        • #64
          Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

          Originally posted by Jonhny View Post
          Ett problem är att en simulering förutsätter att högtalaren spelar ut i en perfekt homogen värld. Inte en bil som i princip är mindre än högtalaren. Öppnar du fönstret så blir hela bilen en 21a ordningens bandpass i princip.
          Jomen visst. Man får ju lägga sig på en lagom nivå på vad man tror om en kruva kontra mätresultat vid färdigt (mer eller mindre precist.... ) bygge...

          Dock står jag lottlös än så länge vad som gör att en del bilar låtar tokigt mycket utanför bilen, medans andra tycks behålla merparten av ljudet i bilen. Dvs, även med någon ruta öppen, kastar olika riggar väldigt olika mkt ljud långt bort...

          Det tycks vara en effekt av att anpassa ljudkonstruktionen till akustiken hos kabinen. Men vad jag anat mig till hittils är det inte enbart en effekt av frekvenssvar utan även gain/dimensionering av output i själva systemet?

          Exempelvis har jag stött på det i ett par "2sits pickups" med ruskigt liten kabin... ett par har låtit helvette en bra bit utanför kabinen men inte vart spec imponerande i själva kabinen?

          Jag är ruggit intresserad över vad som orsakar, och hur man kan förstå mekanismen som styr hur detta uppträder.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #65
            Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

            Originally posted by zrken View Post
            Självklart finns det beräkningsmodeller för 6th order kvasi konstruktioner
            När man väl börjar sätta sig och simulera på dessa förefaller de itne speciellt krångliga. Men när man läser om hur illa det gått för folk, blir man en smula nervös. De är tydligen en hel del känsligare än exempelvis 4th order från att bli GULD eller att bli katastrof.

            Kastar du hit varenda djävla parameter världen skådat om de där bxp basarna, samt din totala tillgängliga lådvolym så kan jag kasta in det i program och se om det finns någe göttans att hämta ^^
            Detta är vad jag kunde få fram via DREDDAN som har mätt upp bxp12r
            Lådvolymen ska jag räkna lite på imorgon

            * f(s)= 37.68 Hz
            * R(e)= 7.54 Ohms
            * Z(max)= 86.08 Ohms
            * Q(ms)= 7.596
            * Q(es)= 0.729
            * Q(ts)= 0.665
            * V(as)= 36.080 liters (1.274 cubic feet)
            * L(e)= 6.46 mH
            * n(0)= 0.25 %
            * SPL= 86.12 1W/1m
            * M(ms)= 178.30 grams
            * C(ms)= 0.10 mm/N
            * BL= 20.89

            Comment


            • #66
              Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

              Originally posted by partyvan View Post
              Detta är vad jag kunde få fram via DREDDAN som har mätt upp bxp12r
              Lådvolymen ska jag räkna lite på imorgon

              * f(s)= 37.68 Hz
              * R(e)= 7.54 Ohms
              * Z(max)= 86.08 Ohms
              * Q(ms)= 7.596
              * Q(es)= 0.729
              * Q(ts)= 0.665
              * V(as)= 36.080 liters (1.274 cubic feet)
              * L(e)= 6.46 mH
              * n(0)= 0.25 %
              * SPL= 86.12 1W/1m
              * M(ms)= 178.30 grams
              * C(ms)= 0.10 mm/N
              * BL= 20.89
              Försök få fram vilken konarea (SD) han använde vid mätningen.

              Comment


              • #67
                Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                Originally posted by Jonhny View Post
                Ett problem är att en simulering förutsätter att högtalaren spelar ut i en perfekt homogen värld. Inte en bil som i princip är mindre än högtalaren. Öppnar du fönstret så blir hela bilen en 21a ordningens bandpass i princip.
                Just det med öppna fönster/dörrar är sättet som de flesta större byggen som visats här används, som demobilar eller tävlande i dB-grenar där du ska ha minst en ruta/dörr öppen.
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #68
                  Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                  Originally posted by Jonhny View Post
                  Försök få fram vilken konarea (SD) han använde vid mätningen.

                  Han hade inte SD utan konarean va 126.67cm2.
                  Och lådan kunde va 724 liter brutto lätt men kan bygga 800liter brutto max

                  Comment


                  • #69
                    Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                    Originally posted by partyvan View Post
                    Han hade inte SD utan konarean va 126.67cm2.
                    Och lådan kunde va 724 liter brutto lätt men kan bygga 800liter brutto max
                    Mäter man de andra parametrarna med fel konarea (som är SD) så blir det tokigt. 126cm2 är en 6"-högtalare, så fel tror jag inte Dennis har gjort.

                    När jag räknar baklänges på parametrarna får jag fram 507cm2, vilket är rätt normalt för en 12".
                    Last edited by Jonhny; August 23, 2012, 18:59.

                    Comment


                    • #70
                      Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                      Jag får fram ca 504 cm, men beräkningsprogram kan ju som sagt använda sig av olika beräkningsformler. Då kan man nog utgå ifrån 505-510 cm2.

                      Comment


                      • #71
                        Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                        Originally posted by Optima View Post
                        Jag får fram ca 504 cm, men beräkningsprogram kan ju som sagt använda sig av olika beräkningsformler. Då kan man nog utgå ifrån 505-510 cm2.
                        Jag hade kört med din siffra. Jag slog bara lite snabbt på miniräknaren.

                        Comment


                        • #72
                          Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                          Hur tror ni en dynamics xtr 380 skulle funka i en bandpasslåda?

                          Med hjälp av carstereo.com's kalkylator (http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=27) har jag kommit fram till följande låda

                          sluten del = 33,66 liter
                          portad del = 24,7l
                          avstämd till 55hz
                          f3 = 33hz
                          passband 33-92,08hz
                          gain 2,72db

                          Men siffrorna stämmer inte riktigt mot vad jag har läst om vad som rekomenderas, inga 1:3 ratio's här inte.. och ett f3 på 33hz låter lite tråkigt också, fast vad jag har läst är det ett vanligt fel att underskatta cabin gain och förstöra bandpasslådor genom att bygga dom för djupt avstämda.
                          Innebär denna "gain" siffra gainen vid f3, eller hela kurvan jämfört med en sluten låda? plus textraden "If the gain returns a negative value, enter a higher F3."
                          Om jag anger 23hz som f3 får jag ett Qbp (motsv. qtc) på 0,7, och mycket "bättre" siffror, men -6.8 gain.
                          Och hur viktig är s factor för ljudkvaliten i en bil? med 0,7 ser plötsligt allt förutom frekvensomfånget mycket bättre ut.
                          Skit också.

                          Vad rekommenderar ni för program att räkna bandpasslådor och rita frekvenskurvor med?


                          Som nybörjare tycker jag det känns som en bra idé att hoppa direkt till dom avancerade sakerna, men lite experthjälp skulle nog inte skada


                          edit - lite mer info - lådan ska spela så allround som möjligt, men spl är aldrig tråkigt, inte heller djupbas. Steget är ett ice 1500, så "headroom" finns det tillräckligt av.
                          Och nej, jag vill inte bygga en sluten låda, någon alternativ hornkostruktion skulle vara kul, men lite svår att få att funka genom skidluckan.
                          Last edited by Dude; August 25, 2012, 02:14.

                          Comment


                          • #73
                            Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                            Gain menas inom hela passbandet. Ju lägre F3 man väljer desto lägre blir också lådans gain, om man använder samma "S" alltså. Exakt hur gainen räknas är jag osäker på, men man borde väl utgå ifrån en tänkt "nollinje" som motsvarar elementets känslighet. Det är ganska liten vits att låta lådan få negativ förstärkning, då blir den ju extra trögdriven.

                            I bilen förstärks ju de lägre frekvenserna på ett helt annat sätt än i ett vanligt rum, då kan man inte använda "S" på det sätt som är meningen om man vill ha en jämn återgivning. För att få en ganska jämn återgivning i en bilkupe så får frekvenskurvan ett "felaktigt" utseende i ett vanligt beräkningsprogram.

                            Med en uträkning i ett beräkningsprogram utgår alla värden ifrån ett rum utan resonanser, använder man då en sån uträknad låda i en bil så får frekvenskurvan en mer eller mindre markerad baspeak. Den peaken har smalare omfång än det uträknade passbandet och dessutom inom en lite lägre del av frekvensområdet än uträkningen.

                            Till din bas skulle jag föreslå 45 liter netto i slutna kammaren och dämpmatta på innerväggarna, den portade kammaren görs 50 liter netto utan dämpmatta. Avstämningen är 55 Hz och det borde gå bra med 1 st 6" port utan stor risk för flåsljud. Lådan bör nog delas vid högt 70 Hz, över den frekvensen faller kurvan tydligt i teorin iaf.

                            I mitt program får kurvan till det lådförslaget en ganska jämn återgivning om jag lägger på en simulerad kupeförstärkning med 12 dB/oktav från 65 Hz, men plockar jag bort kupeförstärkningen så ser kurvan onödigt peakad ut och verkar inte spela djupt heller.
                            Last edited by Optima; August 25, 2012, 10:31.

                            Comment


                            • #74
                              Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                              Tack för ett grundligt svar!

                              Så en bandpasslåda för en bil räknas ut på helt andra grunder än s-faktorn?
                              Vad använder du för simuleringsprogram?

                              Det blir nog en fyrkant port istället för aeroport om jag ska få lådan att passa snyggt i bakluckan.
                              Skidluckan är ca 25 x 35, skulle någon orka räkna ut hur stor portarea skulle vara fördelaktigast, eller ska jag bara bygga så stor jag har rum med?
                              Jag vet att 6" är rätt standard för en 15", men standard är tråkigt

                              Varför ska jag köra dämpmatta direkt istället för att bygga lite större?

                              Comment


                              • #75
                                Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                                Du kan göra slutna kammaren 50 liter istället och skippa dämpmattan om du vill, teoretiskt blir resultatet i princip samma.

                                Eftersom en vanlig fyrkantig port normalt sett inte har lika stor "avrundningsyta" som tratten hos en rund port så vill jag nog ha lite större area. Exempelvis 110x200 mm (invändigt) fyrkantig port som är ca 330 mm lång bör fungera.

                                Jag använder BassBox Pro när jag räknar ut basreflex och bandpass.

                                Comment

                                Working...
                                X