Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fasbond 30 monterings tips?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Fasbond 30 monterings tips?

Originally posted by Mats H View Post
    Man kan torka de nypenslade ytorna försiktigt med varmluft oxå, men det kräver lite känsla.
    Bäst resultat får man om man sprutar på det med färgspruta (överliggande kopp helst). Då torkar det precis lagom om man lägger på tunna skikt och man kan nästan limma ihop grejerna direkt.
    Kanske man lägger på allderles för tjockt egentligen om man kör med pensel? La på med spruta när jag gjorde min bräda men la också då på ganska tjockt , skall testa nästa gång att lägga på tunnt för det är faktiskt ganska värdelöst att behöva vänta 1/2 till 1 dygn varje gång.
    "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

skulle va intressant å se hur "profsen" gör. Som dom på topntrim tex. Dom måste ju ha lite erfarenhet tycker ja...?

Comment

Stefan på Top´n Trim limmar alltid efter ca 30 minuter, men dom har också ett särskilt rum dom håller till i vid dessa arbeten!
        Vid den här årstiden får du även räkna in luftfuktigheten.
        Detta gör proceduren längre, ska man skynda på torktiden finns det ett par sätt som jag brukar använda mig av!

Spruta med 2mm munstycke, och överliggande kopp som Mats nämner!
        Solen är min kompis då den värmer jämnt och bra, samtidigt blir materialet underbart att arbeta med när det håller en 40-50 grader.
        Jag har även en varmluftspistol med ställbar temperatur från 30-650 grader.

Samtidigt förstår jag inte varför man ska skynda när det är till sig själv.
        Måste vara bättre att limmet får torka så man slipper att göra om jobbet.
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Tycker att man måste vänta typ minst 1 dygn.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
            Stefan på Top´n Trim limmar alltid efter ca 30 minuter, men dom har också ett särskilt rum dom håller till i vid dessa arbeten!
            Detta gör proceduren längre, ska man skynda på torktiden finns det ett par sätt som jag brukar använda mig av!

Solen är min kompis då den värmer jämnt och bra, samtidigt blir materialet underbart att arbeta med när det håller en 40-50 grader.

Tack för tipsen! Kan va bra för framtida projekt!

Skynda gör ja för ja inte tycker om å gå å vänta på saker... Vill göra klart när ja ändå håller på liksom. Men gjort en sida nu å den gick bra, resultatet blev därimot så där, då ja har sömmar på vissa ställen å dubbel vikningen på baksidan synd igenom villket inte är så snyggt men får göra om på nå annat vis en annan gång!

Comment

Originally posted by Nonne View Post

Skönt att veta att man jobbar som proffsen ibland.
              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Skönt att veta att man jobbar som proffsen ibland.
                Du e ju ett proffs!
                Dina dörrsidor talar för sig själv!
                sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Man kan torka de nypenslade ytorna försiktigt med varmluft oxå, men det kräver lite känsla.
                  Bäst resultat får man om man sprutar på det med färgspruta (överliggande kopp helst). Då torkar det precis lagom om man lägger på tunna skikt och man kan nästan limma ihop grejerna direkt.
                  Lyfter denna litet , skulle spruta lite lim nu men vet inte vad jag gör fel , efter ett par sekunders sprutande så blir det stopp i sprutan pga att limmet härdat i munstycket
                  Har provat med 2st sprutor , en med 0,5 munstycke och en med 1.0 men det blir samma med bägge , för mkt luft/lufttryck eller vad?
                  "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Hewi View Post
                    Lyfter denna litet , skulle spruta lite lim nu men vet inte vad jag gör fel , efter ett par sekunders sprutande så blir det stopp i sprutan pga att limmet härdat i munstycket
                    Har provat med 2st sprutor , en med 0,5 munstycke och en med 1.0 men det blir samma med bägge , för mkt luft/lufttryck eller vad?
                    Jag tror att man måste ha större munstycke annars blir lufthastigheten för stor. Prova att sänka trycket, men risken är att outputen blir för klen och det tar evig tid att lägga på limmet. Har du överhängd kopp?
                    sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Ja bägge har överhängd kopp , skall prova med mindre luft på 1mm sprutan då så får vi se , annars får jag köpa större munstycke eller ny spruta
                      "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Köp ny spruta. Den behöver inte vara så fin. Tycker de "går åt" så att säga. Torkar alltid lite i sprutan så den blir aldrig helt ren. Bättre att byta en gång om året eller så... Prova å sänk trycket mycke. Sen höjer du tills sprutbilden ser bra ut och innan limmet börjar slå bakåt för mycke. Alltså svänga när de kommer till objektet.
                        De här blev nog mer otydligt i ord än vad de är i min tanke....
                        Reine. BMW M3

www.rayder.se

Comment

Originally posted by rayder View Post
                          Köp ny spruta. Den behöver inte vara så fin. Tycker de "går åt" så att säga. Torkar alltid lite i sprutan så den blir aldrig helt ren. Bättre att byta en gång om året eller så...
                          Eller så tar man isär munstycket och rengör det?
                          Eller är vi där igen att det bara är jag som gör så oavsett vad jag använt sprutan till?
                          Jag har faktiskt kvar farsans gamla över och underkoppssprutor med X antal munstycken som han införskaffade på 70-talet och de funkar ypperligt än idag.
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Med kraftigt sänkt luft så funkade 1mm sprutan men inte riktigt bra så det får bli en ny spruta sedan
                            "Sound by Hewi"

Blue eMotion by heWi

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                              Eller så tar man isär munstycket och rengör det?
                              Eller är vi där igen att det bara är jag som gör så oavsett vad jag använt sprutan till?
                              Jag har faktiskt kvar farsans gamla över och underkoppssprutor med X antal munstycken som han införskaffade på 70-talet och de funkar ypperligt än idag.
                              Jag hör att du inte sprutat Fastbond. Blir direkt till gummi i hela sprutan i samband med luften. Har man tur kan man rengöra med vatten på de ställen det inte torkat annars vet jag inte vilken kemikalie som löser det? Tror inte det räcker med thinner? Kanske aceton eller nåt häftigare?
                              sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Jag hör att du inte sprutat Fastbond. Blir direkt till gummi i hela sprutan i samband med luften. Har man tur kan man rengöra med vatten på de ställen det inte torkat annars vet jag inte vilken kemikalie som löser det? Tror inte det räcker med thinner? Kanske aceton eller nåt häftigare?
                                Är just aceton jag använt för fasbond 30....
                                Färger brukar jag använda mig av thinner ja....
                                Glasburk med tätslutande lock
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                                X