Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega Q-comp eller Audison voce?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

    Originally posted by roger View Post
    Innebär det att man skulle kunna köra den på high/Flat och den sköter sig själv i delningen neråt? Det sitter alltså ett passivt neråt på högtalaren?
    Nej det finns ingen sån delning i 3rna eller i det passiva filtret, det är endast lp/hp delning..
    Alpine Audison !GENESIS DLS

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

    Comment


    • #32
      Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

      Originally posted by roger View Post
      Innebär det att man skulle kunna köra den på high/Flat och den sköter sig själv i delningen neråt? Det sitter alltså ett passivt neråt på högtalaren?
      Kollade, Voces filter var ju "bara" två olika 2-vägs och det var ju ingen höjdare i DITT läge.
      T.ex som Hertz HSK:s 3-vägs filter är ju lite trevligare för 3"-aren(LP=500Hz) om du skulle köra 3"+diskant ihop på passivt filter och midden aktivt.
      Fast då blir det ju ingen lös lila Amega...

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #33
        Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

        Originally posted by Horsyhorse View Post
        Kollade, Voces filter var ju "bara" två olika 2-vägs och det var ju ingen höjdare i DITT läge.
        T.ex som Hertz HSK:s 3-vägs filter är ju lite trevligare för 3"-aren(LP=500Hz) om du skulle köra 3"+diskant ihop på passivt filter och midden aktivt.
        Fast då blir det ju ingen lös lila Amega...

        Pierre
        Då måste du reda ut lite åt mig..
        Vi skippar amegas 3.5" coax just nu o går på detta som kommit fram med trevägsfilter mm.
        Eftersom jag sitter med tre steg som inte har några filter så måste jag väl köra på trevägs på alpinen för att få med basen på low, 6,5" på mid, och 3"+diskant på high (med trevägsfilter).
        Då är fortfarande problemet kvar att alpinen inte går under 1khz på high o då hjälper inte det med LP=500hz på filtret.
        Innebär detta att det inte är möjligt med 9855:an att få ihop en trevägskombination av högtalare?
        Eller tänker jag helt galet?
        Fan, skulle behållt min eclipse 8445, den gick ner till 200hz på high vad jag har läst mig till..

        Comment


        • #34
          Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

          Originally posted by roger View Post
          Då måste du reda ut lite åt mig..
          Vi skippar amegas 3.5" coax just nu o går på detta som kommit fram med trevägsfilter mm.
          Eftersom jag sitter med tre steg som inte har några filter så måste jag väl köra på trevägs på alpinen för att få med basen på low, 6,5" på mid, och 3"+diskant på high (med trevägsfilter).
          Då är fortfarande problemet kvar att alpinen inte går under 1khz på high o då hjälper inte det med LP=500hz på filtret.
          Innebär detta att det inte är möjligt med 9855:an att få ihop en trevägskombination av högtalare?
          Eller tänker jag helt galet?
          Fan, skulle behållt min eclipse 8445, den gick ner till 200hz på high vad jag har läst mig till..
          Du ställer HIGH-kanalerna på FLAT, dvs inte 6, 12db/oktav:s branthet osv, utan använder bara tidskomp/nivå, delningen sköter som sagt det PASSIVA filtret(Hertz)

          Nudå?

          Pierre
          SEASTREAMS GARAGE


          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

          Comment


          • #35
            Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

            Jag vill minnas att det är fel i manualen. Länge sen jag hade denna maskin men jag menar det är fri delning neråt när du väl ändrat till "User"-läge för diskanten.
            // Gurra
            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

            Comment


            • #36
              Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

              Om du nu har enheten så är det väl enkelt att kolla hur det blir med delningarna när du ändrar diskantinställningen?
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #37
                Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Du ställer HIGH-kanalerna på FLAT, dvs inte 6, 12db/oktav:s branthet osv, utan använder bara tidskomp/nivå, delningen sköter som sagt det PASSIVA filtret(Hertz)

                Nudå?

                Pierre

                Ok då!

                Tänk att du skrev det bara på ett annat vis så fattade jag vad du menar.
                Är lite seg efter dagens jobb. Sorry

                Comment


                • #38
                  Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Om du nu har enheten så är det väl enkelt att kolla hur det blir med delningarna när du ändrar diskantinställningen?
                  Visst hade det varit det men det här är ett för mig långtidsprojekt så stereon ligger i källaren ej inkopplad.
                  Jag samlar på mig alla grejerna,sen jävlar

                  Comment


                  • #39
                    Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                    Originally posted by gurenius View Post
                    Jag vill minnas att det är fel i manualen. Länge sen jag hade denna maskin men jag menar det är fri delning neråt när du väl ändrat till "User"-läge för diskanten.
                    Det vill jag också minnas. Jag delade i alla fall sub, midbas och mellanregister/diskant aktivt med 9855:an jag hade. Jag har för mig att jag delade mellanregister/diskant vid 120 hz.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                      Originally posted by Bengt View Post
                      Det vill jag också minnas. Jag delade i alla fall sub, midbas och mellanregister/diskant aktivt med 9855:an jag hade. Jag har för mig att jag delade mellanregister/diskant vid 120 hz.
                      Ja stämmer detta så öppnas det lite fler möjligheter.Då kan jag titta vidare på olika uppsättningar bara det finns ett filter till mid/diskant, även 3,5" coaxen är med i matchen igen

                      Ska nog koppla in Alpinen en dag i veckan bara för att se,blev nyfiken...

                      Roligt med så mycket kunnande inom ett forum.Tackar!

                      Comment


                      • #41
                        Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                        Originally posted by roger View Post
                        Ok då!

                        Tänk att du skrev det bara på ett annat vis så fattade jag vad du menar.
                        Är lite seg efter dagens jobb. Sorry
                        Har precis varit ute i ena bilen och kollat, man kan köra ända ner till 20hz
                        på "HIGH" när man kör "USER".

                        ps jag skriver lite luddigt.....men e en jävel i käften! ds

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Har precis varit ute i ena bilen och kollat, man kan köra ända ner till 20hz
                          på "HIGH" när man kör "USER".

                          ps jag skriver lite luddigt.....men e en jävel i käften! ds

                          Pierre
                          Har satt in den i bilen nu o jäklar var konstigt det var att använda "glide touchen"...
                          Gäller att ha tålamod med den.
                          USER-läget, var hittar jag det?
                          Har bara kommit in på PRO-mode o där ligger den på 1khz o ingen FLAT.
                          Tycker jag trycker o trycker men jag hittar inget USER-läge,troligtvis skit bakom spakarna

                          Gärna en how to guide av någon vänlig själ

                          Comment


                          • #43
                            Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                            På min 9833 ligger den på 1kHz, sen bara stegade jag mig ner...
                            Kör idag Sub-50Hz
                            Mid 50-125
                            High 125-

                            High bestående av 4" och diskant passivt delat.


                            Mao: Det SKA gå att få hop

                            (Om det behövs går jag ner till bilen o leker med menyerna för att komma rätt.....)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                              Originally posted by Bantou View Post
                              På min 9833 ligger den på 1kHz, sen bara stegade jag mig ner...
                              Kör idag Sub-50Hz
                              Mid 50-125
                              High 125-

                              High bestående av 4" och diskant passivt delat.


                              Mao: Det SKA gå att få hop

                              (Om det behövs går jag ner till bilen o leker med menyerna för att komma rätt.....)
                              Ja det vore bra om du ville.
                              Hur jag än trycker,glider,smeker på den förb#"#¤de glidetouchen så är det 1khz o ingen FLAT.

                              Nu har jag inga steg eller högtalare utan kör bara med bilens originalhögtalare o alpinens uteffekt men för det ska jag väl kunna ändra delningsfrekvenser?

                              Comment


                              • #45
                                Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                                Om jag inte missminner mig så ska du hålla in "Funct" nån sekund så öppnas en meny.

                                Pierre
                                Last edited by Horsyhorse; August 12, 2012, 22:33.
                                SEASTREAMS GARAGE


                                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                                Comment

                                Working...
                                X