Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega Q-comp eller Audison voce?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Amega Q-comp eller Audison voce?

    Har liiite beslutsångest angående dessa högtalare.
    Hade egentligen bestämt mig för Audison av6 (voce), i deras trevägskombination(6.5"+3"+diskant+filter för mid/diskant)med 6.5 nere i dörren,resten uppe vid A-stolpen,tidskompat av en alpine 9855,steg: 2 st Genesis DA-100.

    Kändes för mig som en bra ljudlösning, men sen dök det upp hos en kompis Amegas Q-comp 60 med lila korg,o dom ska väl inte heller låta illa vad jag förstått,har bara inte fattat vad skillnaden på de olika färgerna på korgen betyder.

    Byter jag ner mig om man satsar på amega 2-vägskit istället?
    Förstår att jag tappar mycket på att köra mid nere i dörren(dämpad) o diskant vid a-stolpen,men det är inget jag kan "trolla" bort lite med tidskomp?
    Är det kanske för lite effekt från genesisstegen till amegorna?

    MVH/Roger

  • #2
    Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

    Har för mig att Amega med den Lila korgen gick lite djupare än den med gul korg och hade en lite lugnare diskant men tappade lite i det övre registret. Kan vara så att minnet sviker,

    Jag hade valt Audison men det är mitt personliga tycke och val då jag gillar karaktären.

    Angående montering av 2v system så går det att få "HYFSAT" med den placeringen med rätt ställda filter/delningar, men ett 3v system är att föredra.

    Som alltid så är det monteringen och inställningarna av komponenterna som avgör om det blir guld och gröna skogar eller pannkaka av det hela.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

      Amega med lila korg = hög stampatakten faktor men mellanregistret är inte det bästa.
      Har inte lyssnat själv på Audison systemet men tror att det hade passat bättre med tanke på hur du vill ha högtalarna monterade.
      Vis vobiscum sit!

      Comment


      • #4
        Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

        De lila är perfekta som midbas i ett trevägssystem. Och mycket rock n roll.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

          Originally posted by Nordenmark View Post
          Amega med lila korg = hög stampatakten faktor men mellanregistret är inte det bästa.
          Har inte lyssnat själv på Audison systemet men tror att det hade passat bättre med tanke på hur du vill ha högtalarna monterade.
          Mellanregistret är ju minst lika viktigt som allt annat. Det blir lite mer jobb med audison-kitet då det ska dit en 3" mid vid a-stolpen, amegan hade bara varit att montera in men med risk att det blir för stort avstånd mellan mid/diskant.

          Comment


          • #6
            Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

            Originally posted by Robsarve View Post
            De lila är perfekta som midbas i ett trevägssystem. Och mycket rock n roll.
            Är det bara midbasen som duger, inte diskanten? Problemet är lite med att jag har bara 4 kanaler sammanlagt på stegen o där ligger audison på plus eftersom dom har ett passivt filter till 3"+diskant så jag borde ju kunna tidskompa dom tillsammans då de ska sitta precis bredvid varandra. Annars hade man kunnat köpa nån 2,5"-3" mid o kompletterat amegan men som sagt har inte mer slutsteg o kanske inte de inställnings -möjligheterna på alpine 9855:an?
            Hade stegen räckt effekt-mässigt att driva amegan? Kommer inte ihåg vad stegen lämnar, men det var inte för höga siffror.

            Comment


            • #7
              Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

              Jag är lite gnällig vad gäller högtalare. Mitt framsystem listar 24 papp...

              Men varför inte köpa Amegakitet och kompletera sexorna med ett trevligt mellanregister som går upp i frekvens. Amegas nya 3" koax till extempel, och det finns fler trevliga att välja på.
              Med en 9855a så skall du köra som du tänkt med mellan och diskant passivt delade.
              Många treor har bra frekvensgång upp mot 7 kHz och ett bra passivt filter där uppe kostar inte många kronor att löda ihop.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                Originally posted by Robsarve View Post
                Jag är lite gnällig vad gäller högtalare. Mitt framsystem listar 24 papp...

                Men varför inte köpa Amegakitet och kompletera sexorna med ett trevligt mellanregister som går upp i frekvens. Amegas nya 3" koax till extempel, och det finns fler trevliga att välja på.
                Med en 9855a så skall du köra som du tänkt med mellan och diskant passivt delade.
                Många treor har bra frekvensgång upp mot 7 kHz och ett bra passivt filter där uppe kostar inte många kronor att löda ihop.
                Du menar att jag skulle kunna sätta amegas 3" coax uppe vid a-stolpen., köra lite high-pass på dom, sen sätta dit 6,5" middarna nere i dörren, dela dom lite på low-pass. Är det filter i dom coaxerna eller hur funkar dom? Duger diskanten som sitter i dom så man inte behöver koppla bort o sätta dit andra diskanter?

                Förresten, vad kan man tänkas ge för amega-kitet som jag hade på gång? Bara undrar så man inte tar i för mycket. Dom är normalt slitna, inga skavanker på upphängning eller kon.

                Comment


                • #9
                  Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                  Är du i Kalmartrakten kan du få lyssna på Audison Voce 3-vägsystem (jag delar dock aktivt) och bilda dig en egen uppfattning.
                  /Conny
                  Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                  SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                    Originally posted by roger View Post
                    Du menar att jag skulle kunna sätta amegas 3" coax uppe vid a-stolpen., köra lite high-pass på dom, sen sätta dit 6,5" middarna nere i dörren, dela dom lite på low-pass. Är det filter i dom coaxerna eller hur funkar dom? Duger diskanten som sitter i dom så man inte behöver koppla bort o sätta dit andra diskanter?
                    Jepp så menar Erik och det är högpassfilter till diskanten som fungerar fint i sig, inget du behöver uppgradera, om du inte är överdrivet kinkig (som Erik är )

                    Originally posted by roger View Post
                    Förresten, vad kan man tänkas ge för amega-kitet som jag hade på gång? Bara undrar så man inte tar i för mycket. Dom är normalt slitna, inga skavanker på upphängning eller kon.
                    Runt 1000kr skulle jag säga.
                    Vis vobiscum sit!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                      Sen finns det amega med svart korg som är den senaste, men det kanske du visste...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                        Originally posted by skodamannen View Post
                        Sen finns det amega med svart korg som är den senaste, men det kanske du visste...
                        Jo jag har sett dom,visste bara att det var lite olika karaktär på de olika färgerna. Verkar ganska intressant med 6,5"+3" coax tillsammans, vet bara inte hur 3" coaxen beter sig när det inte finns någon volym bakom, antar att den vill ha lite låda att spela från för att den ska göra rätt ifrån sig.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                          3,5" koaxialen (som jag antar att det pratas om iaf, har då inte hört nåt om nån 3" koaxial från Amega) funkar finfint utan låda, hellre det än att köra en liten typ 1L låda för då låter det inte bra.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                            Originally posted by roger View Post
                            Jo jag har sett dom,visste bara att det var lite olika karaktär på de olika färgerna.
                            Verkar ganska intressant med 6,5"+3" coax tillsammans, vet bara inte hur 3" coaxen beter sig när det inte finns någon volym bakom, antar att den vill ha lite låda att spela från för att den ska göra rätt ifrån sig.
                            Dom svarta(nya) är mest linjära.

                            Sådan kombo kan vara mycket trevlig.

                            Amegas 3.5"coax vill ha från 1 liter om den sitter i sluten låda, under det blir det väldigt peakat.

                            "open air" med åtminstånde lite baffel, så kan det bli mkt bra.

                            ps tvivla inte på Genesis små siffror, testa o s..e..hör. ds

                            Pierre
                            Last edited by Horsyhorse; August 3, 2012, 22:59. Reason: Blev visst en liten upprepning. ;)
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

                              Ville bara tacka för en trevlig lyssning o pratstund med ChriZtoffer och Expoze på Mantorp som båda hade Amega i sina bilar.La väl lite mer tid i Expoze Citroen C5 då han hade både Amega högtalare och Genesissteg, lite närmare vad jag tänkt mig. Kan bara säga att det lät fint i båda,ska ta mig tid nu lite snabbt att lyssna på ConnyK:s bil som har Audison i sin bil innan minnet från Amega försvinner

                              Comment

                              Working...
                              X