Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bit One funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bit One funderingar

    Hej!
    Har försökt fått igång min Bit One idag som jag köpte för några veckor sedan.
    Jag har installerat programmet på datorn med drivrutiner och hela tjofräsen och fått igång det, och jag har även kontakt med Bit One i programmet.

    Dock så är jag lite osäker på hur jag ska få skiten att fungera.
    Jag har prövat med lågnivå in i olika inputs ch1-ch6. När jag sedan ska konfigurera så kommer det upp typ "input level too low"...
    Jag har kört med hög volym på HU osv...

    Finns det något basic jag kan ha missat??
    Jag har +/- och remote inkopplat. Sedan lågnivå in i ch1 och ch2 input, sedan kör jag lågnivå ut till slutsteg på ch1 och ch2 output.

    Syftet är endast att testa om apparaten fungerar

    Mvh Pontus
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

  • #2
    Re: Bit One funderingar

    Jag hittade någon drc och firmwire uppdatering och något mer kul som jag ska testa någon dag, kanske är det som är fel om jag har tur...
    Men kom gärna med andra förslag annars...
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Bit One funderingar

      Körde du med kalibreringsskivan?
      Jag måste gå på med osciloskop för att verifiera att min signal är ren in på lågnivån när jag gör första kalibreringen.

      Annars är det så som du säger att man skall göra.
      Du skall dock ha fullregister på utgången du använder på spelaren.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Bit One funderingar

        Öhm nope, är det den med drivrutiner på eller den andra? Jag fick ta drivrutiner på nätet för det va knas med den skivan iallafall..
        Fullregister körde jag..
        Måste man kalibrera, justera det man vill och sedan bara "finalize" till bitone eller har jag missat något? Funderar på när den liksom ska hoppa igång och börja låta
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: Bit One funderingar

          Kalibrerings skivan innehåller ett spår med typ pink noise och en med ett slags snabbt svep.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: Bit One funderingar

            Har du slagit på lågnivåingångarna då?

            Det gör man ju i början när man kör första setupen, då man klargör vilka ingångar som skall användas.

            Det är lätt att missa.
            Builder of the Metallica Tribute Car

            Comment


            • #7
              Re: Bit One funderingar

              Ok tack för idéerna. Ingångarna slog jag på, men jag ska till garaget imorgon. Ska börja med att försöka uppdatera allt sen får jag pröva med skivan!
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #8
                Re: Bit One funderingar

                Jahapp då har jag pillat vidare lite med BitOne och nu är det fart i den. Har ingen aning om varför, men jag stoppade i alla kablar idag på samma sätt jag gjorde sist, sedan slog jag på stereon och då kom det ljud genom processorn på en gång... Jag kopplade sedan in datorn och det gick att justera delningarna osv på en gång...

                Just nu är jag glad att den verkar fungera iallafall! Men... Det gick ej att justera volymen med DRCn, inte heller märkte jag någon skillnad när jag drog i EQn på datorn...

                Jag körde bara mina amega 3.5or genom processorn så jag använde front lågnivån från HUn in i ch5 och ch6, sedan så körde jag ch1 och ch2 ut till steget och vidare till 3.5orna.

                Någon med fler smarta idéer??
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • #9
                  Re: Bit One funderingar

                  Originally posted by ppk View Post
                  Jahapp då har jag pillat vidare lite med BitOne och nu är det fart i den. Har ingen aning om varför, men jag stoppade i alla kablar idag på samma sätt jag gjorde sist, sedan slog jag på stereon och då kom det ljud genom processorn på en gång... Jag kopplade sedan in datorn och det gick att justera delningarna osv på en gång...

                  Just nu är jag glad att den verkar fungera iallafall! Men... Det gick ej att justera volymen med DRCn, inte heller märkte jag någon skillnad när jag drog i EQn på datorn...

                  Jag körde bara mina amega 3.5or genom processorn så jag använde front lågnivån från HUn in i ch5 och ch6, sedan så körde jag ch1 och ch2 ut till steget och vidare till 3.5orna.

                  Någon med fler smarta idéer??
                  Medans datorn är inkopplad funkar inte DRC´n..
                  Builder of the Metallica Tribute Car

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bit One funderingar

                    Nej precis det vet jag

                    Men t.ex när jag hade datorn inkopplad så hände inget när jag drog i EQn eller i Master Volume.

                    Sedan när jag kopplade ur datorn och hade DRCn inkopplad så hände inget när jag justerade volymen på den!
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bit One funderingar

                      Det händer att den inte ritkigt alltid fattar man kopplar ifrån... lr min gör inte det iaf. Minns inte ordningen på det hela, men blir ibland till att "koppla ifrån igen" för att få drcn att vakna ordentligt. men då står det alltid text om att den fortf är inkopplad i datorn..

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bit One funderingar

                        Okej kan vara bra att veta Tack tack.
                        Dock så fick jag fram menyerna och allt osv.

                        Dock så har jag ju fortfarande inte uppdaterat allt så det kan ju vara det som spökar, fanns ju en DRC uppdatering och någon mer uppdatering. Sen så kanske jag behöver göra en ny konfig eller nå?

                        Det lär ju hur som inte vara något fel på grejerna, bara handhavande fel isåfall
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bit One funderingar

                          Originally posted by ppk View Post
                          Nej precis det vet jag

                          Men t.ex när jag hade datorn inkopplad så hände inget när jag drog i EQn eller i Master Volume.

                          Sedan när jag kopplade ur datorn och hade DRCn inkopplad så hände inget när jag justerade volymen på den!
                          Skumt att du inte märker skillnad när du ändrar volymen eller EQ.....
                          Kan du ta ngr skärmdumpar på alla inställningar du har gjort?
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bit One funderingar

                            Jag får återkomma imorgon eller i helgen! Har flytt fältet hehe
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bit One funderingar

                              Nu har jag pillat vidare litegrann och börjar bli mer hemma med Bitone. Nu får jag till konfigurationerna iallafall, det var som det nämndes tidigare väldigt känsligt med nivåerna. EQn fungerade, det var nog bara jag som var full när jag drog i den senast.

                              De problem som kvarstår som jag inte blir klok på dock är följande:
                              Master Volume går ej att justera i datorn, har prövat med både aux2 in och ch1 och ch2 in...
                              Likaså så går det ej att justera volymen med DRCn. Det verkar heller ej gå att justera balance osv. Har ju bara använt 2 utgångar ur Bitone, med de har varit inställda på left och right, och då bör ju utminstone balansen gå att justera??
                              Det går att stänga av och starta Bitone med DRCn så den verkar ju inte vara helt veck.



                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment

                              Working...
                              X