Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bit One funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bit One funderingar

    Kanske inte skulle beskärt bilderna men man ser om man kisar Kan väl inte ha missat något basic där eller?
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #17
      Re: Bit One funderingar

      Det kanske eventuellt är någon i närheten av Västerås som har möjlighet att testa min bitone eller DRC i egen ljudinstallation om jag ej kommer på vad jag gör för fel?
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #18
        Re: Bit One funderingar

        Usch, nu blir jag ju orolig för att starta upp min för första gången!!

        Comment


        • #19
          Re: Bit One funderingar

          Verkar vara riktigt smidiga och användarvänliga prylar
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • #20
            Re: Bit One funderingar

            Du har ingen möjlighet att ändra ingånskänsligheten vilket du skall kunna göra då man kör lågnivå in vad jag vet.
            Det kan förklara varför du inte hör ngn skillnad när du ändrar master out eller volymen inte funkar via DRCn.....ingångskänsligheten är messed....det är det enda jag kommer på spontant av att kika på skärmdumparna.

            Har du gjort om första setupen från scratch?


            JohanH> Tja...... JAG tyckte det var simpelt att kicka igång den....problemet jag ser är att man skall köra första setup med analog ignal in vilket innebär ett par lågnivåkablar mer eller mindre i "onödan" då man kör digitalt (måste ändå dra in den i bilen igen för att kunna lyssna på radio då behovet uppstår då den ej går ut digitalt )
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #21
              Re: Bit One funderingar

              Originally posted by Lonefox View Post
              Du har ingen möjlighet att ändra ingånskänsligheten vilket du skall kunna göra då man kör lågnivå in vad jag vet.
              Det kan förklara varför du inte hör ngn skillnad när du ändrar master out eller volymen inte funkar via DRCn.....ingångskänsligheten är messed....det är det enda jag kommer på spontant av att kika på skärmdumparna.

              Har du gjort om första setupen från scratch?


              JohanH> Tja...... JAG tyckte det var simpelt att kicka igång den....problemet jag ser är att man skall köra första setup med analog ignal in vilket innebär ett par lågnivåkablar mer eller mindre i "onödan" då man kör digitalt (måste ändå dra in den i bilen igen för att kunna lyssna på radio då behovet uppstår då den ej går ut digitalt )
              Kanske kan ligga något i det du säger. Jag får pröva reseta allt sen och börja om från början! Men jag gjorde det från scratch första gången ja... Undra varför den inte får att dra i...
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #22
                Re: Bit One funderingar

                En fundering till här som jag inte hittar något vettigt om i den 60 sidors långa manualen...

                Kan man binda ingångar med specifika utgångar i bitone?

                T.ex om jag kör front från HU in på ch1 och ch2, Rear in på ch3 och ch4. Sen kanske jag vill använda ch1,ch2,ch3 och ch4 ut bindade till frontsignalen, och ch5 och ch6 ut bindade till rear signalen... Om det är möjligt som klarar man sig utan DRCn och kan använda balans och fader i HUn...

                Någon som förstår min tanke?
                Sponsor:
                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                Tudor Batteries - www.tudor.se
                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                Comment


                • #23
                  Re: Bit One funderingar

                  Originally posted by ppk View Post
                  En fundering till här som jag inte hittar något vettigt om i den 60 sidors långa manualen...

                  Kan man binda ingångar med specifika utgångar i bitone?

                  T.ex om jag kör front från HU in på ch1 och ch2, Rear in på ch3 och ch4. Sen kanske jag vill använda ch1,ch2,ch3 och ch4 ut bindade till frontsignalen, och ch5 och ch6 ut bindade till rear signalen... Om det är möjligt som klarar man sig utan DRCn och kan använda balans och fader i HUn...

                  Någon som förstår min tanke?
                  Förstår din tanke men nej jag är rätt säker på att det inte är möjligt.
                  Builder of the Metallica Tribute Car

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bit One funderingar

                    Jag tror det går efter att ha klurat lite. Ska testa det i praktiken i veckan.. man kan ju välja vid konfig vad varje insignal är, front, rear, sub, center.. de bör ju automatiskt bli sammankopplade till de utgångar som jag sätter som front, rear, sub, osv... Alltså om jag vill ha midbas som rear i HU så borde jag kunna dra rear in i t.ex ch5 och ch6, sedan konfigurera så att ch7 och ch8 ut är "rear woofer" och dra lågnivå till stegen till middarna! Jag hoppas detta fungera i praktiken, ser ingen anledning till att de har så många ingångar i processorn annars
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bit One funderingar

                      Det fungerade som jag sa! Jag kan justera fader, balance, sublever osv via HUn. Så den enda nyttan jag har av DRCn är att byta mellan olika setuper vilket också verkar vara den enda funktionen som fungerar.. Så jag har ju ett fungerande system iallafall att falla tillbaka på utifall jag inte får fart på DRCn...
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bit One funderingar

                        Originally posted by ppk View Post
                        Det fungerade som jag sa! Jag kan justera fader, balance, sublever osv via HUn. Så den enda nyttan jag har av DRCn är att byta mellan olika setuper vilket också verkar vara den enda funktionen som fungerar.. Så jag har ju ett fungerande system iallafall att falla tillbaka på utifall jag inte får fart på DRCn...
                        Hej,
                        Du har förmodligen "AC Link" i klickat när setupen gjordes. Då fungerar inte Master volym kontrollen eftersom denna funktion förs över till Audison stegen som har AC LINK.

                        Alternativt så har du inte rätt mjukvara i Datorn / DRC's / Bit One's.


                        Mvh
                        Armour Nordic
                        www.armournordic.se

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bit One funderingar

                          Originally posted by ppk View Post
                          Jag tror det går efter att ha klurat lite. Ska testa det i praktiken i veckan.. man kan ju välja vid konfig vad varje insignal är, front, rear, sub, center.. de bör ju automatiskt bli sammankopplade till de utgångar som jag sätter som front, rear, sub, osv... Alltså om jag vill ha midbas som rear i HU så borde jag kunna dra rear in i t.ex ch5 och ch6, sedan konfigurera så att ch7 och ch8 ut är "rear woofer" och dra lågnivå till stegen till middarna! Jag hoppas detta fungera i praktiken, ser ingen anledning till att de har så många ingångar i processorn annars
                          Originally posted by ppk View Post
                          Det fungerade som jag sa! Jag kan justera fader, balance, sublever osv via HUn. Så den enda nyttan jag har av DRCn är att byta mellan olika setuper vilket också verkar vara den enda funktionen som fungerar.. Så jag har ju ett fungerande system iallafall att falla tillbaka på utifall jag inte får fart på DRCn...
                          Kul att du testade och att det funkade.
                          För vad jag noterat så är det utgångarna man låser till funktion vid förstasetup, eller så beror det på att jag kör digitalt?

                          Originally posted by Armour Nordic View Post
                          Hej,
                          Du har förmodligen "AC Link" i klickat när setupen gjordes. Då fungerar inte Master volym kontrollen eftersom denna funktion förs över till Audison stegen som har AC LINK.

                          Alternativt så har du inte rätt mjukvara i Datorn / DRC's / Bit One's.


                          Mvh
                          Armour Nordic
                          Mer troligen AC Link som varit valt då jag noterat att det är samma mjukvara både på skivan och på deras FTP-server.

                          Enda uppdateringar som finns är firmwares och om han har .1-boxen så har han senaste i den. Det som skiljer är firmware till DRCn (1.5 i de som medföljer och 2.0 i de man köper löst som tillbehör). Fråga mig dock inte vad det är för skillnad på dem

                          Måste passa på och kapa tråden lite och tacka för snabb service från eran och Patriks sida då min DRC var DOA (displayen var rätt så död vid första start) och passa på att fråga vad som eg. händer med utgångsnivåerna då man går från den analoga signalen in till digitalt efter första setup då jag märkt en stor skillnad på dessa nivåer. (Högre utnivå då jag använder digitalt kontra analog signal på en fast nivå in).

                          Vet ej om ni har digitalt in eller ej på Hummern, men ni har nivån satt till -4 på den vad jag hört från Redigh och mina utsignaler peakar redan vid -20 då jag kör digitalt och -10 då jag kör analogt. En aning frustrerande då jag kör digitalt in och bara använder analogt för första setup då systemet kräver det så som det är uppbyggt. Såvida jag inte vill ha möjligheten att lyssna på radio med en rejäl irriterande nivåskillnad
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bit One funderingar

                            Hej,

                            När det gäller digitalt in på bitOne så skiljer den sig från alla analoga källor.

                            Via analogt så bearbetar processorn signalen vilket gör att signalen oftast "gainar ner" något för att få en acceptabel brusnivå / dist etc. vilket i sin tur gör att du får vrida på mer på master volymen för att nå samma nivå som den digitala.

                            I hummern kör vi Analogt

                            Mvh
                            Armour Nordic
                            www.armournordic.se

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bit One funderingar

                              Originally posted by Armour Nordic View Post
                              Hej,

                              När det gäller digitalt in på bitOne så skiljer den sig från alla analoga källor.

                              Via analogt så bearbetar processorn signalen vilket gör att signalen oftast "gainar ner" något för att få en acceptabel brusnivå / dist etc. vilket i sin tur gör att du får vrida på mer på master volymen för att nå samma nivå som den digitala.

                              I hummern kör vi Analogt

                              Mvh
                              Armour Nordic
                              Det förklarar ju en del....
                              Well blir att leka med osciloskop och använda maximal nivå utan dist på den analoga sidan då.
                              Stort tack
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bit One funderingar

                                Originally posted by Armour Nordic View Post
                                Hej,
                                Du har förmodligen "AC Link" i klickat när setupen gjordes. Då fungerar inte Master volym kontrollen eftersom denna funktion förs över till Audison stegen som har AC LINK.

                                Alternativt så har du inte rätt mjukvara i Datorn / DRC's / Bit One's.


                                Mvh
                                Armour Nordic
                                Ojj vad kul att man fick svar här! Hade precis tänkt att ta kontakt med er själv
                                Jag tackar och bockar för tipset, och jag kan säga redan nu att, ja den har varit ibockad! Jag ska ut till garaget imorgon igen så det blir att göra en ny konfiguration då och hoppas att DRCn också får lite liv då när jag bockar ur "ac-link"!

                                Jag har allting uppdaterat till det senaste, ver.2.00 på DRCn osv osv Jag fick ladda ned allting från den där servern då min installations-CD inte fungerar!
                                Sponsor:
                                Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                                Tudor Batteries - www.tudor.se
                                Sonax Bilvård - www.sonax.se

                                Comment

                                Working...
                                X