Announcement

Collapse
No announcement yet.

Design av säkringhållare med ström mätare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Design av säkringhållare med ström mätare

Det ser ut som att det finns en likadan shunt som pallar upp till 200A.... fast jag har inte hittat prisuppgift än.
    www.sp-engineering.se

Comment

För mig är det så att en shunt-baserad mätning inte skulle vara aktuell även om den kunde mäta 2000A. Jag vill ha spänningen över slutsteget, inte en shunt. Tveksamt ifall jag ens vill betala för att få en siffra på strömmen.

Läge att bygga en distmätare typ Steve Meade (Steve med Lloydens okända bror) istället? Det borde gå att sälja iaf.

Comment

Högre strömtålighet vore inte fel, och sen möjlighet att välja mätning varje sekund, snittvärde under en viss tid eller maxvärde vore inte fel.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
          För mig är det så att en shunt-baserad mätning inte skulle vara aktuell även om den kunde mäta 2000A. Jag vill ha spänningen över slutsteget, inte en shunt. Tveksamt ifall jag ens vill betala för att få en siffra på strömmen.

Läge att bygga en distmätare typ Steve Meade (Steve med Lloydens okända bror) istället? Det borde gå att sälja iaf.
          Ok jag köper vad du säger, men... att mäta spänningen någonstans är alltid lätt gjort. Och det finns en massa kondingar, säkringhållare mm som mäter just spänningen med inbyggd voltmätare.

Jag har iaf inte sett ngt som liknar min ide, sen ärdet ju alltid kul att bygga ngt.

Sen vad man har för behållning av att mäta spänning på det sätt kan ju alltid diskuteras.. men det är ett helt annat ämne !!

En sak till du nämner att du inte har ngt intresse av spänningen över en shunt, det har inte jag heller. Kretsen visar ström i ampere. Mätningen görs med spänningen men det räknar man ju om till ström. Så har vi missförstått varann kanske?
          Last edited by newBadboy; April 30, 2012, 13:28.
          www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Högre strömtålighet vore inte fel, och sen möjlighet att välja mätning varje sekund, snittvärde under en viss tid eller maxvärde vore inte fel.
            mmm Maxvärde kan jag hålla med att det skulle vara intressant. Frågan är bara hur ofta man måste sampla för att inte missa när ett max värde inträffar
            www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by newBadboy View Post
              Ok jag köper vad du säger, men... att mäta spänningen någonstans är alltid lätt gjort. Och det finns en massa kondingar, säkringhållare mm som mäter just spänningen med inbyggd voltmätare.

Jag har iaf inte sett ngt som liknar min ide, sen ärdet ju alltid kul att bygga ngt.

Sen vad man har för behållning av att mäta spänning på det sätt kan ju alltid diskuteras.. men det är ett helt annat ämne !!

En sak till du nämner att du inte har ngt intresse av spänningen över en shunt, det har inte jag heller. Kretsen visar ström i ampere. Mätningen görs med spänningen men det räknar man ju om till ström. Så har vi missförstått varann kanske?
              Lite missförstånd hör till. Ohms lag kan jag. Hur shuntar fungerar vet jag också.

Jag tolkade ditt första inlägg som att du ville testa en produkt-idé. Min tanke är att ur ett kommersiellt perspektiv så är det bättre att hitta en produkt-idé som folk vill ha istället för att försöka få folk att vilja ha en produkt som du råkar vilja utveckla. Jag tänkte att ifall du utvecklade en dist-detektor eller något annat med ett tydligare användningsområde så kunde du nog ha blivit kung här på forumet och sålt en massa prylar. Bygger du för att det är kul att utveckla något så kör på. Då spelar det ingen roll att jag inte är intresserad.
              Lycka till!

Comment

Originally posted by newBadboy View Post
                mmm Maxvärde kan jag hålla med att det skulle vara intressant. Frågan är bara hur ofta man måste sampla för att inte missa när ett max värde inträffar
                Med mängen cap i ett slutsteg så säger jag max 1kHz. Redan vid ett par hundra Hz så är det nästan DC in i ett slutsteg.

Comment

Ja som sagt det var mest för min egen skull jag bygger. Att bygga en dist detektor är nog lite mer krävande att få rätt på.

Ska kolla lite på det bara för skojs skull :-)

Och är det ngn som behöver ngt speciell bygge så är det bara att hojta.
                  www.sp-engineering.se

Comment

Letar du shuntar för högre strömmar så kan du gå till första bästa svetsförsäljare. I de flesta svetsar med amperemätare på så sitter en shunt precis vid uttaget. 2-600A är inga problem att få tag i och billiga är de som reservdel.
                    Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
                    Ljudbyggaren

Comment

http://www.bilradiohuset.se/sv/produ...Stinger-SHD842

Här är ngn variant på temat..

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Där fanns ju en sådan ju .... synd. bygger kanske en egen ändå. får se...
                        www.sp-engineering.se

Comment

Working...
                        X