Announcement

Collapse
No announcement yet.

Design av säkringhållare med ström mätare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Design av säkringhållare med ström mätare

Detta inlägg är väl eg en koll på hur stort intresse det finns av att ha säkringshållare med ström mätare.

Jag håller på att designa och konstruera en säkringshållare som mäter strömmen genom säkringen. Obs inte spänningen utan det är just strömmen som skall mätas

Den kommer att vara för mini ANL säkringar 0-100A och är avsedd som huvudsäkring hållare

Så min fråga är finns det ngt intresse på forumet för sådan pryl?
    www.sp-engineering.se

Re: Design av säkringhållare med ström mätare

Kommer mätningen att ske via shunt eller via magnetfält?
    Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

Comment

Kunde säkert vara en rolig grej, till rätt peng då givetvis.

Comment

Originally posted by Expoze View Post
        Kommer mätningen att ske via shunt eller via magnetfält?

Vet vad du är rädd för :-). Det blir via shunt men shunten har bara 140 mikro ohm resistans. Så det är försumbart.
        www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
          Kunde säkert vara en rolig grej, till rätt peng då givetvis.
          Har tyvärr inte hela bilden av kostnaden än
          www.sp-engineering.se

Comment

Nä, var inte orolig så då spänningsfallet brukar röra sig om typ 20mV över bra shuntar, var mest nyfiken.
            Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
            Ljudbyggaren

Comment

Den stora frågan för mig som okunnig är hur pass exakt den är, eller hur lång tid snittvärden baserar sig på..

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by zrken View Post
                Den stora frågan för mig som okunnig är hur pass exakt den är, eller hur lång tid snittvärden baserar sig på..

Jadu, den rena mätnogrannheten kommer att vara hög, bara några % tolerans så där finn inge bekymmer.

Ang snittvärdet har jag tänkt såhär.

Tar ca 40 sampel/s och sedan beräknar medelvärde på det. DVS varje sekund kommer diplayen visa föregående sekunds medelvärde som baseras på ca 40 sampel.

Allt är i startfas, så antal sampel/sek kommer att provas fram, kan bli både högre eller lägre.

Kom gärna med ideer.

Upplsningen på displayen kommer antingen bli 1A eller 5A.
                www.sp-engineering.se

Comment

Personligen hade jag värdesatt en switch mellan olika långa tider som medelvärdet beräknas på. Dvs, man skulle kunna välja mellan att se som i ditt fall, nytt värde varje sekund, eller kanske per 1.5 sek lr 2 sek...

Ev ett monster-mode med ny siffra så ofta som det går att läsa på displayen.. (Frågan är om inte det är mer av intresse för dbjägare, och då kommer vi inte långt på 100A..)

Men måste det vara fixerat är det nog bra med 1sek intervaller (för folks glada lustar att räkna på vad de sett...)

Comment

Lägger tanken med switch på listan, får se vad det blir i slutändan

Att jag har valt max 100A är pga av mätshunten som skall användas. Dessa kostar pengar helt enkelt och ju högre ström desto dyrare.

Ang "monster mode" varianten. Bra tanke men detta kommer inte alls att gå o göra på vettigt sätt. Eftersom man är begränsad till att uppdatera displayen till några ggr/sek max för att kunna läsa av innebär det man mest troligt behöver minska samplingen. Minskar man samplingen är det risk att det precis kommer en strömrusning när man INTE samplar och då blir det en stor miss.

Jag är inte helt säker under hur lång tid en basjägare drar hög ström men denna krets kommer nog inte att lämpa sig för den typen av applikation.
                    www.sp-engineering.se

Comment

En fråga till, hade varit kul och veta vad forumare skulla kunna tänka sig lägga på en strömmätare?
                      www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by newBadboy View Post
                        En fråga till, hade varit kul och veta vad forumare skulla kunna tänka sig lägga på en strömmätare?
                        Som icke-dBjagande bilstereobrukare så ger inte en dylik mätare mig något.

Att begränsa till 100A gör att det i princip är 12Vx100A=1200W-verkningsgrad=~1000W ut och då är det på sinustopparna bara. Alltså kan du mäta ~600W uteffekt (utan klippning). Med så lite effekt hade jag inte ens bekymrat mig för hur mycket ström det går.

Budget 0kr.

Comment

Jag tar till mig, ska kolla runt och se vad det finns för mer för shuntar.

Vad hade för max ström då varit intressant?

Men som första prototyp ommer jag köra med 100A.
                          www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by zrken View Post
                            Personligen hade jag värdesatt en switch mellan olika långa tider som medelvärdet beräknas på. Dvs, man skulle kunna välja mellan att se som i ditt fall, nytt värde varje sekund, eller kanske per 1.5 sek lr 2 sek...

Ev ett monster-mode med ny siffra så ofta som det går att läsa på displayen.. (Frågan är om inte det är mer av intresse för dbjägare, och då kommer vi inte långt på 100A..)

Men måste det vara fixerat är det nog bra med 1sek intervaller (för folks glada lustar att räkna på vad de sett...)
                            dB-jägare + säkringar? den ekvationen går inte ihop.
                            Så det är väl mest de som vill ha mer saker som lyser i bilen som kan va intresserade av en sån här pryl.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                              Som icke-dBjagande bilstereobrukare så ger inte en dylik mätare mig något.

Att begränsa till 100A gör att det i princip är 12Vx100A=1200W-verkningsgrad=~1000W ut och då är det på sinustopparna bara. Alltså kan du mäta ~600W uteffekt (utan klippning). Med så lite effekt hade jag inte ens bekymrat mig för hur mycket ström det går.

Budget 0kr.
                              Originally posted by Frippe_L View Post
                              dB-jägare + säkringar? den ekvationen går inte ihop.
                              Så det är väl mest de som vill ha mer saker som lyser i bilen som kan va intresserade av en sån här pryl.

Jag resonerade ungefär i samma banor som Jonhny, Att det helt enkelt är för lite ös det handlar om för att vara intressant utöver "blinkande faktorn"...

Comment

Working...
                              X