Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterifundering!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterifundering!

    Hej hopp!

    Går väl rakt på sak!
    Dags att införskaffa nytt/nya batterier till bilen! Tanken var då att låta framsystemet i bilen gå på startbatteriet, och eventuellt låta bas och hatthyllan gå på ett batteri i skuffen.
    Tänkte parallellkoppla och köra med skiljerelä osv!

    Hade tänk köpa ett biltema batteri som startbatteri, typ 74Ah silver kalcium eller något annat budget, dom har ändå 3-4års garanti såg jag...

    Sen funderade jag på vad jag bör välja till skuffen? Visst optima yellow hit och dit I know, men det är för dyrt för mig.

    Hur skulle det funka med ett liknande batteri bak som fram? Tänkte på urladdningar osv. Framsystemet drar ju inte lika mycket som grejorna i skuffen, så om jag kör lika fram och bak så kommer det bak med stor sannolikhet laddas ur då och då!

    Finns det något annat billigare batteri som klarar djupurladdningar, eller är det värt att pröva ett batteri från biltema? Priset är ju bra
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

  • #2
    Re: Batterifundering!

    Mycket av vitsen med skiljerelä försvinner om man låter främre batteriet driva en del av stereon och bakre batteriet en annan del av stereon, låt istället alla slutsteg vara kopplade till bakre batteri.

    Den största anledningen till användande av skiljerelä i ett sånt här sammanhang är just för att undvika djupa urladdningar av ett ordinarie startbatteri, därför tycker jag att man inte vinner någonting på att låta främre batteri "tillåtas att bli urdraget" fastän bilen är avstängd. Min syn på saken.

    Som bakre batteri kan tex Biltemas AGM vara ett alternativ, enligt produktspecifikationen ska dessa batterier tåla en del.

    Comment


    • #3
      Re: Batterifundering!

      jo jag förstår det, men allt är redan draget till framsystemet så hade varit gött tänkte jag att låta det vara
      Har drivit hela systemet innan med bara startbatteriet så tänkte att det blir ju bara bättre vilket som, men jag är totalt med på vad du menar och överväger det.

      Tanken med likavärdiga batterier fram och bak, var att det i skuffen får ta mest stryk eftersom det är lite mer effekt som går åt där, och på så vis aldrig behöva påfresta startbatteriet allt för mycket! Därav tanken med skiljerelät.

      Har begränsat utrymme bak också, men skulle ett AGM batteri orka driva hela systemet, ca 1200wrms totalt på stegen??

      Och OM jag nu är envis kör som jag tänkte från början, så borde det ju vilket som bli bättre än med bara ett startbatteri till hela skiten?
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: Batterifundering!

        Båda batterierna får laddning när bilen är igång, på så sätt blir det två batterier som driver hela anläggningen. Om du "envisas" med att låta främre batteriet driva en del av anläggningen så bör det batteriet också tåla djupurladdningar, inget vanligt startbatteri där alltså.

        Comment


        • #5
          Re: Batterifundering!

          Okej! Men om jag för det mesta spelar med bilen rullandes och underhållsladdar det så lär det ju vara chill med ett vanligt startbatteri?

          Sen om jag kör t.ex 74Ah till startbatteriet och 70Ah AGM till skuffen, så tycker jag att det vore logiskt om AGM-batteriet dras ur snabbare än det fram då Kan ju vara värt att pröva för min del!
          Last edited by ppk; January 8, 2012, 13:31.
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #6
            Re: Batterifundering!

            Ja, om du nästan aldrig spelar musik med motorn avslagen och även gör underhållsladdning emellanåt så bör det inte bli problem, det håller jag med om. Fast då har du egentligen inte så stort behov av skiljerelät heller.

            Comment


            • #7
              Re: Batterifundering!

              bör man inte använda skiljrerelä om man kör olika batterier?
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #8
                Re: Batterifundering!

                Ursäkta mitt inlägg, men varför ställa en fråga om div råd/förslag när man ändå mer eller mindre inte "lyssnar/tar till sig" råden iaf utan svarar på sin egen frågeställning att jag testar mitt eget sätt iaf?
                Vill absolut inte klanka ner på någon eller så utan mer poängtera att det inte är fel att lyssna på mer erfarna ibland, även om det "funkar" att göra på annat vis....
                Jag hade iaf gjort/kommer göra som optima skrev och köra allt på ett bakre batteri...
                Alpine Audison !GENESIS DLS

                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                Comment


                • #9
                  Re: Batterifundering!

                  Originally posted by jokko23 View Post
                  Ursäkta mitt inlägg, men varför ställa en fråga om div råd/förslag när man ändå mer eller mindre inte "lyssnar/tar till sig" råden iaf utan svarar på sin egen frågeställning att jag testar mitt eget sätt iaf?
                  Vill absolut inte klanka ner på någon eller så utan mer poängtera att det inte är fel att lyssna på mer erfarna ibland, även om det "funkar" att göra på annat vis....
                  Jag hade iaf gjort/kommer göra som optima skrev och köra allt på ett bakre batteri...
                  Vart får du för mig att jag inte tar till mig? Klart jag tar till mig och lär mig av det han säger, har också förstått att han är mycket erfaren och har full respekt för honom. Men jag försöker komma fram till en enkel lösning just för mig i detta stadie som är ekonomiskt hållbart för tillfället och som ska fungera för vissa avseenden.

                  Sedan så ställde jag en fråga från början baserad på min egna tanke, för att få bekräftat om det skulle fungera.

                  Jag kände mig iallafall nöjd med svaren jag fick, jag vet att det finns risk att jag kör slut startbatteriet osv. Har tyvärr inte plats för mer än ett batteri i skuffen, och alla kablar är redan dragna. Har hört siffror på ca1000W per batteri, och det skulle betyda att jag behöver 2 batterier bak
                  Sponsor:
                  Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                  Tudor Batteries - www.tudor.se
                  Sonax Bilvård - www.sonax.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Batterifundering!

                    Skilljerelä behöver du bara om du ska kunna dema länge med avstängd bil och sedan vill kunna starta bilen.

                    Du kan lika gärna köra med batterierna ihopkopplade direkt så får dem alltid laddning och slutstegen kommer ta kräm från båda, inga problem.

                    Vad har du för anläggning?
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

                    Comment


                    • #11
                      Re: Batterifundering!

                      skiljerelä använder du ju om du ska dema länge med motorn avstängd och endå ha ström kvar att ta dej hem med.

                      spelar du med motorn igång och dessutom underhållsladdar ibland så tror jag inte du behöver nåt skiljerelä. 2st lika batterier skulle jag kör på bara, om du har framsystemet inkopplat på det främre batteriet gör ju inget då.

                      EDIT: Kulan va visst före

                      Comment


                      • #12
                        Re: Batterifundering!

                        Originally posted by ppk View Post
                        bör man inte använda skiljrerelä om man kör olika batterier?
                        Jo, det brukar rekommenderas att använda ett sånt. Orsaken är (som jag ser det iaf) mest för att undvika djupurladdning av ett startbatteri ifall den typen finns med i installationen, sedan minskar även risken att det mindre av batterierna dras ur procentuellt mer än det större.

                        Spelas det nästan ingenting med motorn avslagen och att underhållsladdning görs, då fungerar det också utan skiljerelä. Grejen är väl att en del inte tänker på eller har riktigt koll på batteriernas laddstatus, därför kan det vara en fördel att använda relä så att en eventuell djupurladdning av ett startbatteri undviks.

                        Naturligtvis blir det inte sämre att i ditt fall köra med skiljerelä, men behovet finns egentligen inte när du ändå har en del av anläggningen kopplat till främre batteriet och även kommer att ha koll på batterierna.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Batterifundering!

                          precis, det händer ju ibland att man står och spelar, där tanken med relät låg

                          Jag håller på och pular lite nu till våren, men det blir dubbla CDT es 6.5 kit fram, ett mtx 5.25 kit som jag inte kommer ihåg vad det heter i hatthyllan, sen en HX380D i sluten låda i skuffen.
                          Det sitter i en 9-3a från 01
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Batterifundering!

                            Okej tack för svaren
                            Jag tänkte bara att det var bra att ha relä som sagt, utifall man ställer sig och spelar någongång med motorn av, så kan det vara skönt att veta att bilen startar Klart att framsystemet skulle kunna dra ur startbatteriet, men det går ju inte lika snabbt!

                            Men jag ska klura lite så får vi se hur det blir, jag kan ju alltid testa, är jag inte nöjd, så kommer jag garanterat lägga allt på ett bakre batteri
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Batterifundering!

                              Det intressanta är att veta vad du har för slutsteg för att vi ska kunna rekomendera batterier.
                              BMW E38 740
                              BMW M5 -01
                              bilradiohuset.se
                              SM-guld 2012

                              Comment

                              Working...
                              X